Øg salget på din webshop med remarketing

Få tidligere besøgende tilbage i din webshop og sælg mere. Med remarketing kan du eksempelvis påminde kunden om de varer, der blev efterladt i kurven, uden at købet blev gennemført.  

Hvorfor er remarketing så effektivt?

Remarketing er en annonceringsmetode, hvor du målrettet viser dine annoncer til folk, der tidligere har besøgt din webshop. Når du benytter remarketing, gemmes der en lille uskyldig cookie i kundens browser, som husker, at kunden har været på din webshop. Når kunden efterfølgende besøger andre hjemmesider, vil din annonce blive vist for denne kunde i en begrænset tidsperiode, som du selv fastsætter.

Nu sidder du nok og tænker ”hvad får jeg ud af at annoncere over for dem, der allerede kender min webshop?”. Remarketing er effektivt, og der er mange fordele ved at benytte denne annonceringsmetode!  

Remarketing webshop
 

Effektiv branding med remarketing

Branding af din webshop er vigtig, da det er via branding, du adskiller din webshop fra konkurrenterne. Det er gennem dit brand, at du fortæller, hvad din webshop kan levere, så dine kunder får en fornemmelse af, hvad de kan forvente, når de handler hos dig. Samtidig får brandingen din virksomhed til at fremstå troværdig og pålidelig.

Når du skal brande din webshop, anbefaler vi, at du bruger tid på at definere, hvad netop din webshop kan levere af ekstra service.  

Eksempler på, hvordan du kan brande din webshop:

  • ”Vi er hurtige, billige og venlige” – coolshop.dk
  • ”Vi hjælper dig med at planlægge din næste rejse til den bedste pris” – momondo.dk
  • ”En fantastisk shoppingoplevelse med gratis fragt og 100 dages fuld returret” – zalando.dk
  • ”Billige kvalitetsprodukter og en god købsoplevelse” – proshop.dk
 

Et lille tip til din webshop hos DanDomain

Når du har besluttet, hvad din webshop kan tilbyde, kan du fremhæve det i topmenuen. Dit budskab vises dermed på alle sider i hele webshoppen, så kunden påmindes om, hvilke fordele der er ved at handle hos dig.

Dette gør du under Webdesign > Topmenu > Skriv dit budskab.  

Branding er en langsigtet salgsstrategi

Kort sagt handler branding ikke om at skaffe ordrer, men at få målgruppen til at kunne huske din webshop næste gang de har behov for dine produkter. For at få dem til at huske din forretning, skal kunden gentagende gange præsenteres for eksponering af dit logo og budskab. Du skal derfor annoncere meget, hvilket kan blive en dyr fornøjelse.

Men her er det, at remarketing er en kæmpe fordel!

I gamle dage, da annonceringsmulighederne var knap så effektive, som de er i dag, måtte man investere mange penge i branding for at kunne eksponere firmaet tilstrækkelig mange gange i håb om, at de samme personer så annoncerne. Det var dengang man sagde ”Halvdelen af mine markedsføringskroner er spildte. Jeg ved bare ikke, hvilken halvdel det drejer sig om”.

Verden er en hel anden i dag.

Nu kan du opsætte remarketing, så din annonce vises til den samme person igen og igen på forskellige medier, uden du spilder dine penge på eksponeringer til folk, der alligevel ikke er din målgruppe. Benytter du eksempelvis Facebook eller Google annoncering betaler du kun, når folk klikker på din annonce. Du kan tilmed opsætte ehandelssporing på din webshop, så du kan dokumentere præcis hvilke annoncer, der ender med et salg.  

Konverter efterladte indkøbskurve via remarketing

Mellem 30 – 60 % af dine kunder efterlader varer i indkøbskurven uden at gennemføre købet. Tallet afhænger selvfølgelig meget af, hvilken branche du beskæftiger dig med. Eksempelvis er tøjbranchen meget præget af, at kunderne sammenligner priser i indkøbskurven på de varer, de godt kan lide, hvilket svarer lidt til ”vindueskiggerne” i de fysiske butikker.

Remarketing efterladte indkøbskurve

Når dine kunder smider en vare i kurven, er de meget tætte på selve købsbeslutningen, men der kan være mange grunde til at købet afbrydes. De efterladte indkøbskurve kan du vende til ordrer ved hjælp af remarketing. Her er dine annonceringskroner godt investeret, for kunden har jo allerede vist stor interesse for dine varer.

De mest populære remarketing annoncer er via Facebook og Google. For at hjælpe dig i gang, vil vi gerne give dig et tip til, hvordan du nemt kan opsætte remarketing på Facebook.  

Remarketing med Facebook annoncering

Det er enkelt at opsætte annoncer på Facebook. Her kan du vælge at vise annoncen til de besøgende, der har fået vist indkøbskurven på din webshop.

facebook remarketing webshop

  Sådan opretter du målgruppen til remarketing:

  • Websitetrafik: Sæt denne til ”Personer, som besøger specifikke websider”
  • URL indeholder: Skriv URL’en på din indkøbskurv: ditdomæne.dk/order
  • Skriv antal dage kunden skal have vist annoncen efter de har været på din webshop, f.eks. 30 dage
  • Sæt flueben i ”Medtag tidligere trafik på websitet”
  • Navngiv din nyoprettede målgruppe, så du kan genbruge målgruppen til fremtidige annoncering.

Når du opretter selve facebook annoncen med ovenstående målgruppe, bliver din annonce vist til alle, der har fået vist indkøbskurven, dvs. både kunder, der har gennemført et køb, samt alle dem, der ikke gennemførte købet. Vi anbefaler, at du vælger betaling pr. klik frem for pr. visning, da du dermed vil få mere ud af dit markedsføringsbudget (du betaler kun, når din målgruppe er interesseret i din annonce).  

Benyt Facebook Pixel til at spore din annonces effektivitet  Benytter du DanDomain Webshop skal du blot indsætte pixlens ID i din webshop under feltet Markedsføring > Facebook indstillinger, og så har vi sørget for at al sporing fungerer korrekt.

  • Du får nedenstående Pixelkode oplyst fra Facebook
  • Fra koden skal du kopiere det tal, vi har markeret med rødt:
  • Indsæt dette tal i din webshop under Markedsføring > Facebook indstillinger > Pixel ID
Facebook remarketing Pixel kode ID

Når du har gjort det, kan du tracke alle pageviews på din webshop. Vi vil gerne gøre det nemt for dig at spore hvor mange, der smider varer i kurven og hvor mange, der gennemfører et køb, efter at have klikket på jeres Facebook annonce. I DanDomain Webshop har vi indbygget et modul, så du nemt selv kan opsætte disse “Facebook Standard Events”.  

Annoncebilledet er det vigtigste i din Facebook annonce Husk også, at annoncebilledet er altafgørende for din annonces effektivitet. Mange der annoncerer på Facebook kører først en test med 3 helt ens annoncer, bortset fra at billedet varierer. Her kan du kører testen med et begrænset budget på f.eks. 50 kr. Det billede, der giver den højeste klikrate (CTR), kører du så videre med for resten af budgettet.

Rigtig god arbejdslyst!

Anne Nørgaard

Praktikant inden for HR og Marketing at DanDomain A/S
Jeg er kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Mine primære opgaver er at lave content til vores blogs, sociale medier, events og lign.
Anne Nørgaard

Latest posts by Anne Nørgaard (see all)

Anne Nørgaard

Jeg er kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Mine primære opgaver er at lave content til vores blogs, sociale medier, events og lign.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.