Optimering af webshop: Top 5 guldkorn fra 'E-handel Danmark', FDIH
"E-handel Danmark 2018" blev afholdt af FDIH den 14. marts 2018 i Aarhus - og DanDomain var selvfølgelig med!
Læs med her, og optimer din webshop. Bliv klogere på, hvordan det går med den danske e-handel, og hvilke guldkorn vi tog med hjem fra dagen #edanmark - Husk at smide en kommentar, hvis du kan bruge vores guldkorn.
Det går fantastisk for den danske e-handel
I Danmark slår vi nye rekorder år efter år!
Det går fantastisk for den danske e-handel, fordi de erhvervsdrivende er blevet gode til at imødekomme kundernes behov. Der skyder konstant nye webshops op på nettet, og de eksisterende webshopejere har fuld fokus på webshop-optimering og selve kunderejsen. Hos DanDomain er vi dagligt i dialog med nye webshops, der har fået mod på et e-handelseventyr. Selv de små, lokale butikker er også ved at være med!
Kort sagt, vi elsker at handle på nettet.
Sidste år så vi en stigning på 14 % i omsætningen på nettet i forhold til året før, viser analysen fra Foreningen for Dansk Internethandel, bedre kendt som FDIH. Vi ramte 115 mia. i omsætning, fordelt på 176 mio. handler fordelt på danske webshops.
Men udenlandsk e-handel vokser desværre endnu hurtigere. Det er et problem, som FDIH kæmper med at sætte fokus på.
Udsnit af årsrapporten 2017 af FDIH:
"Vækstforskellen er i år ikke så markant som tidligere, men danske netbutikker må fortsat se udenlandske giganter som Wish.com, Amazon og Zalando lænse danskernes kreditkort i højt tempo," skriver FDIH i den nye årsrapport.
Formand Niels Ralund har eksempelvis lige været til møde med Statsministeren og Skatteministeren om fri og lige konkurrence for dansk e-handel, et tiltag, vi kun kan bakke op om.
DanDomain vil gerne hædre det, de danske webshopejere gør for Danmarks konkurrenceevne. Derfor støtter vi op om FDIH, hvor vi bl.a. er sponsorer til konferencen "E-handel Danmark" og E-handelsprisen 2018.
Download rapport
Vil du have flere fakta om dansk e-handel og danskernes købsadfærd?
Download årsrapporten 2017 her
5 guldkorn til din webshop
Konference: E-handel Danmark 2018 af FDIH
FDIH havde arrangeret en dag med mange inspirerende webshop-cases, hvor vi fik lov at høre hver deres historie. Vi har samlet 5 guldkorn fra dagen, som du kan bruge til optimering af din egen webshop. Sammen løfter vi dansk e-handel ved at dele viden og erfaring med hinanden.
Hos DanDomain tror vi på, at vi sammen kan gøre dansk e-handel endnu skarpere!
Har du input, gode råd, eller fået en dyr lærestreg?
Del meget gerne din viden i kommentarfeltet nederst på siden.
God læselyst.
#1 - Gode råd og inspiration fra Bodylab
Oplæg: Eksport succes med succes på
Af Rasmus Thorup, CEO & Founder, Bodylab
Rasmus Thorup, manden bag Bodylab, startede webshop, fordi han selv købte proteinpulver på nettet. De fleste forhandlere af proteinpulver var dog udenlandske webshops, hvor information om ingredienserne var alt for mangelfuld. Markedet var uigennemskueligt, og på den måde opdagede han behovet.
Han stiftede derfor Bodylab.dk, hvor han investerede i én palle proteinpulver og købte en DanDomain Webshop. Han fik lov til at have lager hjemme i forældrenes kælder. Her hjalp hans mor med at pakke varerne, og hans far kørte på posthuset.
"Det var dejligt at kunne outsource arbejdet allerede dengang," fortalte Rasmus med et skævt smil.
Bodylab er vokset uafbrudt siden dengang. I dag har de bl.a. udvidet deres sortiment med 'Fit Lifestyle'-produkter til dem, der vil leve sundt, men som ikke nødvendigvis træner hver dag.
For at få succes med din webshop skal man være nytænkende og have fokus på kundens behov. Rasmus løftede samtidig sløret for, at det helt nye er en kageblanding, der snart bliver muligt at købe.
Bodylab.dk har stadig deres webshop hos DanDomain. I dag sælger de til Norge, Sverige, Finland og Danmark. Er du også interesseret i at sælge via en webshop i Norge, så læs mere på linket.
Udtalelse fra BODYLAB:
"DanDomain har for Bodylab været vores faste medspiller i godt 10 år. DanDomain har i perioden været en afgørende brik i vores ekspansion til hele Skandinavien og vækst fra 0 til 100 millioner."
På nuværende tidspunkt leder Rasmus og co. efter en investor, som kan tage virksomheden til 'the next level', så de kan accelerere væksten fremadrettet.
Men hvad er hemmeligheden?
Deres succes er baseret på kvalitet og et højt informationsniveau om produkterne for at vejlede kunderne bedst muligt. Kvaliteten og smagsoplevelsen er afgørende. De sælger kun varer, som de selv vil spise. Rasmus fortæller bl.a. om, hvordan de har kørt blindsmagninger blandt medarbejderne for at finde det bedste.
Bodylab blindtester
"Sælg kun de varer du selv vil spise"
DanDomains e-handel goodiebags blev uddelt til
E-handel Danmark og indeholdte bl.a. chokolade proteinbar fra Bodylab
TESTRESULTAT:
En ægte vinder - De skal prøves !!
Se chokoladeproteinbaren her
Optimer din webshop: Begræns vareudvalget
Bodylab.dk havde engang 35 forskellige chokolade proteinbarer. Forbrugeren har brug for valgmuligheder. Men Rasmus lærte på den hårde måde, at man aldrig må begå den fejl at give kunden FOR MANGE produkter at vælge mellem!
Efter de havde oprettet alle 35 chokolade proteinbarer, faldt webshoppens konverteringsrate. De solgte mindre, fordi kunderne ikke kunne overskue det store vareudvalg. Samtidig fik de også flere kundehenvendelser. Kunderne ringede ind for at få hjælp til, hvilken chokoladesmag de skulle vælge.
Guldkorn nr. 1 fra Bodylab:
Du skal hjælpe kunden ved at koge dit vareudvalg ned. Tilbyd kun de bedste valgmuligheder - og ikke for mange.
Som webshopejer er det vigtigt at tænke på hele købsoplevelsen - alt lige fra kunden søger efter produktet på Google, til de pakker varerne ud.
Guldkorn nr. 2 fra Bodylab:
Det kan betale sig at arbejde med emballage og selve "oplevelsen", når kunden modtager pakken.
Som eksempel fortæller Rasmus, at Bodylab fik et nyt design til deres proteinpulver. De gik fra den store bøtte med runde hjørner til et elegant og simpelt design.
Se før- og efterbillede:
Det fik salget til at stige ekstremt!
De oplevede en stigning i salget på 757 %. Det var samme pris og produkt. Kun emballagen var blevet moderniseret og havde fået et eksklusivt finish. Hertil skal det nævnes, at produktet også sælges i fysiske butikker som fitnesscentre og i Matas, hvor det visuelle spiller en stor rolle. Kunderne kan fysisk røre produktet. Med det nye design var produktet langt nemmere at håndtere fysisk og passede bedre ind på hylden hjemme i køkkenet.
#2 - Produktsøgninger er det nye!
Oplæg: De 10 vigtigste e-handelstrends
af Lars Hedal, adm. direktør, Hesehus
Det var et spændende og meget spiseligt foredrag af Lars Hedal - specielt fordi der var gode, konkrete råd, man kan tage med sig hjem til sin egen webshop.
Lars fortalte bl.a., at der i dag er langt flere søgninger efter specifikke produkter frem for overordnede søgninger. Eksempelvis søger man efter "Nike Air Zoom Structure 21" frem for "løbesko til mænd". Det betyder, at kunderne er blevet mere målrettede, når de handler online.
Kunderne ved, hvad de vil have
Det er værd at bemærke, at man i udlandet ser endnu flere produktsøgninger på Amazon end på Google. Konverteringsraten er faktisk også højere på Amazon, end den er på Google. Det betyder, at kunderne er begyndt at gå udenom Google, og de er langt mere målrettede og købsvillige.
Den høje konverteringsrate på Amazon skyldes, at kunderne er Amazon Prime medlemmer. Som medlem betaler man for et abonnement, som giver adgang til hurtig og fri fragt. Derfor er forbrugerne mere købsvillige, da de vil have noget for deres abonnement.
Vi kan bestemt forvente at udviklingen også kommer til Europa. Netop derfor er det værd at undersøge, om din webshop også bør sælge via Amazon. Læs mere hos FDIH: "Hvordan kommer jeg i gang på Amazon?".
#3 - Det kan godt betale sig at skille sig ud
Oplæg: De 10 vigtigste e-handelstrends
af Lars Hedal, adm.direktør, Hesehus
Et andet, og meget inspirerende punkt, som Lars Hedal kom ind på, handlede om at skabe loyalitet blandt kunderne. At få dem til at handle hos dig igen og igen.
Der var engang, hvor man ALTID søgte på Google, når man skulle handle online. Men i dag er der tendens til, at når en kunde har handlet én gang, besøger kunden webshoppen igen - helt udenom Google. Det handler derfor om at skabe et brand, dyrke nichen og øge kundetilfredsheden.
De butikker der har egne brands, står stærkere end nogensinde. For det gør det umuligt at prissammenligne. Derfor er strategien vigtig. Det handler om at skille sig ud.
Case: Stof og Stil
Lars Hedal fortalte, at han har hjulpet Stof og Stil, der begyndte at tabe markedsandele, fordi alle og enhver jo kan sælge metervarer.
Man skal se muligheder!
Stof og Stil kiggede nærmere på selve kunderejsen:
- Hvorfor tager kunderne ned i butikken?
- Hvad ligger der bag kundernes syprojekter?
- Hvor meget vejledning har kunderne brug for?
- Hvordan kan vi give dem inspiration?
- Hvad vil kunden gerne vide?
Du skal se din webshop i det brede perspektiv. Hvor nemt er det at være kunde?
Kunderejse: Hvad har de brug for?
Stof og Stil påbegyndte projektet at få servicen fra den fysiske forretning ind på webshoppen. Eksempelvis udarbejdede de sy-skabeloner, som kunne tilpasses metervaren efter størrelse ud fra en indbygget meterberegning.
Syprojekter kommer af, at man ønsker noget unikt og personligt. Derfor valgte Stof og Stil at fokusere på, hvordan en standard-skabelon kan resultere i en personlig og unik kjole.
De fik lavet en løsning, som repræsenterer unikke knapper, sytråd i forskellige farver osv. På denne måde bliver kunden hjulpet til, hvad de kan vælge i mellem for at personliggøre deres nye kjole.
Har du tænkt over, hvordan DU kan forbedre kunderejsen for dine kunder? Skriv gerne en kommentar nederst i dette indlæg. Fortæl, hvad du sælger, og så skal vi gerne komme med input og forslag til din forretning.
Alt i alt handler succes om, at man tør prøve tingene af, og hårdt, målrettet arbejde.
#4 - Fortæl den personlige historie
Oplæg: Fra tvillinger til 30 ansatte på 4 år
med Ann-Louise Christine Aasted, CEO, Luksusbaby
Det var i 2013, at et sæt tvillinger blev startskuddet til Luksusbaby. Noor og Naia sendte mor Ann-Louise på barsel, mens far Morten passede sit arbejde ved politiet.
Hos DanDomain har vi været i dialog med mange nybagte mødre, der vil starte webshop. Den perfekte forretning, mens man er på barsel - og så kan man jo få babytøj til indkøbspris. Det lyder jo som en drøm, men sandheden er, at Ann-Louise og Morten har arbejdet uafbrudt, siden de startede webshoppen.
Tvillingerne var 1 år, da Luksusbaby startede med papkasser i hele stuen
Alle kan starte en webshop, men succes kræver hårdt arbejde. Det hele var lidt stramt i starten og uden løn.
Siden opstarten har ægteparret flyttet lager 3 gange. Efter 6 måneder var de rykket i et lejet lagerlokale, hvor de afsendte pakker til kl. 19 om aftenen fra et lille lejet lagerskab. Det var en stor udfordring med små børn, der lige har lært at gå, så de lå rundt på hylderne.
Her i marts måned er de nu flyttet fra et lager på 700 kvm. til 2.500 kvm. De valgte selv at flytte hele lageret for at spare penge. Ann-Louise og Morten, samt deres 30 ansatte gik i gang en torsdag aften, og om søndagen kunne de afsende den første pakke fra det nye lager.
Fra e-handel til fysisk butik
I dag har luksusbaby.dk udvidet med en fysisk forretning, som de bruger som et showroom. De oplever, at det har haft en god effekt på deres onlinesalg, da den fysiske butik har givet stor troværdighed. Distancen til kunden er blevet mindre, og servicen bliver altid ydet til det maksimale. Det er vigtigt, at kunderne kan opleve det gode nærvær og stemningen i butikken.
Derfor ser de faktisk ikke Amazon, Boozt eller Salling som konkurrenter. Fordi de er for store. De har for mange varer. Ann-Louise fortæller, at kunderne har brug for et begrænset, men fedt udvalg, der hænger godt sammen. Man koger simpelthen vareudvalget ned og gør oplevelsen bedre.
En udfordring ved at udvide med en fysisk forretning er, at kunderne forventer, at butik og webshop er det samme. Men alle varer kan desværre ikke være i butikken. De har dog fundet en god løsning ved at have en produktpræsentation klar på en tablet. Hvis kunden går forgæves ned i butikken efter en vare, sender de fragtfrit efter kl. 16, eller også kan kunden selv hente senere i butikken.
Ingen rabatter og tilbud - udelukkende god service!
Luksusbaby.dk sælger egentlig ikke noget unikt, og de kører ikke med rabatter og tilbud som sådan. Dog har de én dag om året, hvor de giver 15% rabat, fordi de holder fødselsdag.
Men hvad er deres holdning så til Black Friday?
Se, her kørte luksusbaby.dk en meget interessant kampagne: Få 10% eller doner 15% til en god sag.
Ann-Louise og Morten konkluderer, at det ikke er prisen, der er afgørende længere, når danskerne handler online. Det handler om at yde noget ekstra.
Meget rammende og præcist citat fra Luksusbabys præsentation
Service og den gode oplevelse er det vigtigste fokusområde.
Luksusbaby.dk har kundeservice fra kl. 7 til 23 på chat, alle dage (også juleaften).
De har faktisk mange henvendelser lørdag og søndag aften, hvor man kan gribe nogle kunder, som man ellers havde tabt, fx hvis kunden har lavet en fejlbestilling. Der bliver taget hånd om det med det samme, i stedet for at kunden skal gå og hidse sig op helt til mandag.
Morten fortæller, at alle kommentarer på Facebook bliver liket. Også selvom der er 3.000. Det gør han for at vise kunden, at deres kommentarer bliver læst. Han fortæller med et smil, at han liker uafbrudt, specielt på toilettet.
"Jeg er blevet blokeret af Facebook, fordi jeg har liket for meget" siger Morten, og Ann-Louise griner, for de kender ingen andre, der har oplevet at blive blokeret for at like for meget.
Succes med e-handel bunder i, at man yder noget ekstra for kunden. Vi vil gerne sige tak til Ann-Louise og Morten for at dele deres viden med os på konferencen.
#5 - Ung med succes? Daniel Johannesen, Watery
Oplæg: Studerende og E-købmand - Sådan erobrede jeg et marked på under et år
af Daniel Johannesen, CEO, Watery
Daniel Johannesen fortalte historien om Watery, en shop der tilbyder svømmeudstyr, badetøj og svømmebriller. Han fortalte om processerne bag opstarten og forløbet, der har ført ham dertil, hvor han er nu.
Hans budskab er, at så længe man vil det, kan det lade sig gøre - også selvom man går i gymnasiet og svømmer 6-7 gange om ugen.
Han startede med at importere 500 svømmehætter fra Kina ... men det var så dårlig kvalitet, at ingen gad svømme med dem. I dag vægter han kvaliteten højt, og han er i øjeblikket i gang med at få lavet Private Label-produkter, som produceres i Spanien - selvfølgelig i god kvalitet.
Hvad er hemmeligheden?
Først og fremmest er watery.dk opbygget på en måde, der hjælper kunderne.
Eksempelvis er kategorien "Dykkerbriller" opdelt i mange undergrupper, så kunden nemt og hurtigt kan finde dykkerbriller, som passer til behovet. Dertil er der fremhævet de bedste/mest populære dykkebriller pr. side, så man hurtigt kan se, hvad der er godt i denne kategori.
Pointe: Hjælp kunderne med god vejledning.
Watery.dk: Webshop-succes af 19-årig elitesvømmer og studerende
Daniel har en blog med gode råd om, hvad man skal være opmærksom på, inden man køber svømmeudstyr (hvilket også er godt for webshoppens SEO).
Som et modsvar til den hjælpsomme ekspedient man normalt finder i de lokale butikker, har han lavet en pop-up med link til et blogindlæg om de 5 mest populære elite-svømmebriller. Dette inspirerer og vejleder.
Daniel har haft god succes med medierne.
Først finder du en historie fra din forretning. Daniel solgte historien om hans unge alder og høje ambitioner.
Når han kontakter medierne, finder han en lignende artikel om samme emne, som historien han vil fortælle. Derefter skriver han en direkte mail til den journalist, som har udgivet artiklen (faktisk en meget lang mail).
Daniel anbefaler, at man skriver efter nogenlunde samme opbygning, der er i den artikel, som journalisten tidligere har skrevet.
Et godt råd:
Hold øje med, hvad der virker i Google Analytics.
Daniel bruger kun tiden på det marketing, der virker for hans webshop. I Google Analytics kan du få overblik over effekten af dit udbytte af alt lige fra SEO, Adwords og nyhedsbreve.
FDIH artikel: Læs hele historien bag watery.dk >>
Besøg watery.dk og lad dig inspirere af de gode tekster og vejledninger på Daniels blog.
Tusind tak til FDIH og alle 280 deltagere på en dag fyldt med e-handel!
Vi uddelte selvfølgelig også lidt DanDomain LOVE til dagens deltagere: e-handel goodiebags
... fordi vi elsker e-handel
Vores team, der uddelte lidt DanDomain LOVE i form af en e-handel goodiebag - fordi vi elsker e-handel!
Michael Møller, Pernille Brix og Kathrine Svendsen
En vaskeægte e-handel goodiebag:
- Chokoladehjerter ... fordi vi elsker E-handel.
- Gavekort på 45 minutters rådgivning om e-mail marketing til webshops, sponsoreret af Heyloyalty
- Et godt, gammeldags DanDomain bogmærke
- Fyldte chokoladekugler, sponsoreret af DanDomain webshoppen chokoladehimlen.dk
- En lækker proteinbar (scorede 10 ud af 10), sponsoreret af DanDomain webshoppen Bodylab.dk
- VIP-billetter til DanDomains Store Uddannelsesdag d. 12. september 2018.
Tak til FDIH for at stable et godt arrangement på benene med en masse inspirerende cases. Og tak til LaserTryk A/S, der gjorde deres ypperste for at vi nåede at få materiale klar til konferencen (vi kan godt afsløre at vi var vilde med det hemmelige rum i bordet).
De kærligste hilsner
Ses vi til næste år?
FDIH & E-handel Danmark
Del meget gerne din viden i kommentarfeltet.