Sådan vælger du et godt domænenavn
Der er ikke mange som ved, at nøglen til god branding er at vælge et kort og mindeværdigt domænenavn.
Det skyldes, at dit domænenavn er det første kontaktpunkt mellem din virksomhed og de mennesker, der vil købe af dig. Faktisk mener marketingeksperter, at et brandable domænenavn er et af de mest værdifulde marketingaktiver, en virksomhed kan eje.
Og de har helt ret!
Fordi et langt, snørklet domænenavn, som er svært at forstå, vil forhindre dem i at skrive din webadresse i deres webbrowsere. I dette indlæg får du 5 konkrete tips og tricks til, hvordan du vælger det perfekte domænenavn.
Før du begynder at lede efter det perfekte domænenavn, er det vigtigt du forstår de kvaliteter, der skaber et godt domænenavn:
Hvad er et godt domænenavn? Det er..
- Kort, nemt at skrive og nemt at huske
- Definitivt, relevant og meningsfuldt
- Unikt, innovativt og mindeværdigt
- Rent, skarpt og ryddeligt (fri for specialtegn, bindestreger og forkortelser)
- Beskriver hvad du sælger, og hvilken industri du tilhører
1. Hold dit domænenavn kort og simpelt
Et kort domænenavn er nemt at huske, let at forstå og nemt at stave.
Ideelt set bør du vælge et navn, der er under 18 tegn. Selv mega brands følger denne regel og holder sig til korte og meningsfulde navne som Apple.com, Uber.com, Zara.com osv. Ideelt set skal dit domænenavn være brandable og have en god klang.
Undgå at inkludere tal, bindestreger, specialtegn, forkortelser eller grammatisk forkerte ord som en del af dit domænenavn. Da korte navne på konventionelle domæner er svære at finde, bør du overveje at vælge et simpelt navn på en relevant ny domæneendelse fx. .online eller .store.
2. Gør det værd at huske
Selvom et kort navn er et absolut “must have”, skal du sørge for at vælge et navn, der er let at huske og meningsfuldt.
Et navn, der er rig på kontekst og er kort, vil skabe et mindeværdigt og intuitivt navn, som fungerer godt til at udtrykke en følelse af, hvem du er, og hvad du laver. Hvis folk kan huske dit domænenavn, betyder det, at de vil kunne finde din webshop eller hjemmeside uden problemer.
Tag for eksempel Break Into Tech, der bruger et simpelt og mindeværdigt domæne, www.breakinto.tech for at angive deres plads på internettet.
3. Hold det væk fra juridiske spørgsmål
Før du vælger et domænenavn til din opstart, skal du sørge for at vælge et navn, der er fri for eventuelle juridiske problemer. Vælg et navn, der har en ren juridisk historie og et, der er fri for twister, ophavsretskrænkelser eller varemærkeproblemer.
Man søger ved en opstart at etablere et solidt og bæredygtigt mærke, og derfor er det sidste, du vil have, et juridisk indgreb med et stort brand eller selskab.
4. Tjek navnets tilgængelighed på sociale medier
Før du vælger et domænenavn til din virksomhed, er det en god idé at lave en hurtig søgning for at kontrollere, om det samme navn er tilgængeligt på sociale medier.
Alternativt kan du altid bruge en smart omdirigering af dit domænenavn til at lede trafik til dit sociale medie. Dette sikrer en rød tråd i dit brand, og at det er værd at huske.
5. Vælg den rigtige domæneendelse
Konventionelle domæneendelser som f.eks. .dk, .com, .net og .biz er almindelige.
Men at finde korte, meningsfulde og mindeværdige navne på disse domæneendelser er udfordrende. Dette skyldes, at disse domæner har eksisteret i lang tid og er vært for en milliard websites! Derfor bør du overveje at vælge et navn på en ny domæneendelse.
- Hvis du er en e-handelsvirksomhed, kunne du vælge et .STORE domæne;
- hvis du er en avanceret tech, så vælg et .TECH domæne;
- hvis du vover dig ud i mediebranchen, skal du vælge et .PRESS-domæne;
- hvis du er i fast ejendom eller byggeri branchen, skal du vælge et .SITE domæne;
- hvis du helt enkelt gerne vil etablere en online tilstedeværelse, skal du vælge et .online eller .website domæne!
Uanset hvad det er, er det vigtigt at vælge en relevant domæneendelse, der fremhæver, hvad du laver.