Sådan får du dine kunder til at købe i din webshop…

Med en stadigt stabilt stigende e-handel og et rekordår i 2014 med en omsætning på godt 74 mia. kr. i Danmark, så er det måske rart at vide som webshopejer, hvordan du fastholder kunderne i din webshop og får dem til at købe. Konverteringsoptimering, som det så fint hedder, var dagsordenen for onsdag aftens .TakeOff inspirationsseminar hos DanDomain, hvor godt 60 webshopejere var mødt op for at få guldkorn til at optimere deres forretning. Jens Isøe Klærke, som er stifter af firmaet Indicom og har arbejdet med SEO og online markedsføring i næsten tyve år, svingede dirigentstokken på en aften, hvor de mange kursusdeltagere lyttede intenst og sultent efter.

Køb billig webshop her.

Er du et lam eller en tyrefægter iført batmankostume?

Sådan lød Jens Isøe Klærkes første spørgsmål til de mange fremmødte, som lo på tværs af salen. Samtidig bebudede han, at han ville gå utraditionelt til værks, hvor fancy power points ville være overflødige. Næsten da! Han bød i stedet publikum op til aktivt at deltage og ville med spørgsmålet vide, om de var klar og modige nok til at blive inddraget. De var klar! Serveret med stor entusiasme og en god portion humor gik han festligt i gang med sit sortiment.

“Konverteringsoptimering på nettet handler jo om at få en ønsket adfærd fra kunderne. Nemlig at de køber noget i vores butik, og/eller at de siger ja til nyhedsbreve eller andet, som vi nu vil have dem til,” lød det fra ham, inden han gik mere konkret til værks. Netop de konkrete eksempler var noget af det, der blevet taget imod med kyshånd.

gutter“Det er super fedt og meget relevant. Der er en del ting, som vi ikke har kendskab til, da vi er ret nye i det. Men det er fedt at høre fra nogen, der ved, hvad de snakker om, og vi har skrevet nogle ting ned, som vi skal hjem at arbejde med og optimere på,” sagde indehaver af SPEEDII.DK, Morten Hansen (til højre i billedet), som sælger tilbehør til kameraer.

“Han virker super troværdig, og det er tydeligt at høre, at han ved, hvad han snakker om. Og så er han rigtigt god til at formidle og give sammenlignelige eksempler fra det virkelige liv, så man har noget at forholde sig til,” sagde Henrik Øberg Petersen (til venstre i billedet), som er salgsassistent hos SPEEDII.DK

I den varme stol

Efter midtvejspausen var der lagt op til, at deltagerne for alvor skulle inddrages. Jens Isøe Klærke præsenterede publikum for den varme stol, som betød, at en frivillig skulle komme op på scenen, og så skulle der tages udgangspunkt i vedkommendes webshop. Dertil skulle resten af deltagerne komme med konstruktiv kritik til webshoppen. Det var lige præcis den form for konkretisme, der blev sat stor pris.

dame“Jeg har klart fået nogle konkrete værktøjer og idéer til, hvad jeg helt konkret kan gøre på nogle punkter, og det skal jeg hjem at arbejde på. Den der med at sætte en chatfunktion på og måske lige se på, hvordan min købsknap ser ud, det skal jeg lige have tjekket en ekstra gang. Og med hensyn til selve foredraget, så har jeg været til foredrag med ham før om SEO, så jeg vidste, at han var god til at forklare og involvere deltagerne,” lød det fra Gitte Sørensen, indehaver af webshoppen HOBBYBODEN.DK, som sælger hobbyartikler.

Uden at love alt for meget, så tror jeg nok, at vi kan forvente at afholde .TakeOff inspirationsseminar med Jens Isøe Klærke igen på talerstolen. Der skal i hvert fald lyde et stort tak for et velforberedt og inspirerende oplæg. Lige så stor en tak skal der lyde til de mange deltagere, som valgte at tilbringe en yderst vellykket aften sammen med os.

Vi håber selvfølgelig, at vi ses igen til en af vores mange events, som du løbende kan holde dig opdateret på her.

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *