Sådan får du mest ud af Facebook-annoncering
Du har en online virksomhed, men du er ikke på de sociale medier.
Hvorfor ikke?
Mange siger, at de ikke føler, at de har tiden til det.
Man kan vende deres postulat om og spørge, om de i virkeligheden har råd til at lade vær.
Det kan nok være, at de har velfungerende webshops eller anden online virksomhed, men kunder kan de vel aldrig få for mange af.
En ny undersøgelse viser, at et klik ind på de sociale medier er noget af det første, vi danskere gør, når vi møder ind på jobbet.
E-mailen hersker stadig på tronen over den foretrukne handling med 56% i 2015 - dog en nedgang siden 2013, hvor hele 60% tjekkede deres e-mail først.
Sociale medier er gået fra 19% i 2013 til hele 26% i 2015.
Facebook er den helt store sociale magnet med 20% ud af de i alt 26%.
Traditionelle hjemmesidebesøg ligger stabilt på godt 13-14%.
(Kilde: TNS Gallup Social Media Life 2015)
Ikke overraskende tyder meget på, at de sociale medier er der, hvor vi er og vil være meget mere i fremtiden. Og hvis din forretning ikke er, hvor dine potentielle og nuværende kunder er, så risikerer du, at du ikke når ud til dem, så godt som du kunne - eller så godt som dine konkurrenter gør det.
Vi har talt med virksomheden River Online, som er eksperter i bl.a. Facebook-annoncering. Vi spurgte pænt om en håndfuld guldkorn til, hvordan du får mest muligt ud af dine annoncekroner på Facebook. Dem får du serveret her af Peter Justesen, Facebook-konsulent, River Online.
1. Tekst på billeder
Sørg for, at du har nogle billeder med tekst på, hvor du kommer med dit vigtigste budskab.
Et eksempel kan se således ud, hvor vi kommer med det budskab, at vi støtter Danmarks Indsamling 2016:
Det er en rimelig simpel ting, men det giver bare noget - for det er tekst, der bliver læst.
Sørg for, at teksten på billedet er under 20% , så bliver den godkendt af Facebook. Det er et rigtigt godt virkemiddel - det er helt sikkert noget, du bør bruge, hvis ikke du allerede er i fuld gang.
Du kan tjekke, om dine billeder med tekst kan godkendes i værktøjet her - 20 Percent Rule
2. Frekvens på annoncer
Hold øje med, om du mister likes/følgere, fordi at din frekvens bliver høj. Altså spammer du dine følgere med for mange annoncer, og ser de den samme annonce for mange gange.
Hvis du selv ser et opslag ti gange, så er der en overvejende sandsynlighed for, at du vil afmelde opslag fra den person, som lægger det op. Så det er meget vigtigt, at du holder øje med din frekvens og sørger for, at du ikke pusher dine annoncer så meget, at de driver dine modtagere til vanvid og får modsatte effekt.
3. Dobbelt opslag
Når du laver et opslag på din Facebooks-side, så giver det noget organisk spredning til dine følgere/likers - det kommer i deres nyhedsfeed. Hvis du annoncerer uden for din egen side, skal du sørge for, at du ikke annoncerer mod de samme folk igen. Det skal være sådan, at dine likers ikke ser opslaget for mange gange. Igen skal du være opmærksom på, hvor ofte dine likers bliver eksponeret for dine annoncer. Pas altid på med at være for aggressiv over for din likers.
4. Det rigtige indhold
Der er nogle gode retningslinjer for, hvordan du behager dine likers og giver dem et godt og relevant indhold.
Sørg for, at dit indhold er lærerigt, underholdende eller styrkende. Pas på med for meget salg. Den gyldne 80-20 regel foreskriver, at du skal levere 80% indhold, som giver dine likers værdi - brugbare informationer, tips og tricks. De sidste 20% er i salgs øjemed, hvor du fx har nogle tilbud på dine produkter eller services. Men for så vidt muligt pas på med salg i dine annoncer. Brug i stedet Facebook til at styrke og vedligeholde din relation til dine følgere.
5. Den rigtige målgruppe
Start med små målgrupper. Mange begår den fejl, at de annoncerer mod alt for store målgrupper. Når du gør det, så indeholder målgruppen mange forskellige adfærdsmønstre, interesser, køn, aldersgrupper m.m. Store målgrupper gør det meget svært at drage nyttig viden om din målgruppe ud fra din annoncering – du bliver altså ikke meget klogere med tiden og spilder en stor del af dit annoncebudget på personer, der ikke er relevante for dig.
Der vil jo være nogle målgrupper, som vil svare bedre på dine annoncer og som passer bedre ind end andre. Så pas på med at starte for bredt. Start så småt, som du tror giver mening og vær specifik.
Lad os sige, at du har en webshop, der sælger børnetøj. Du ved, at det er folk mellem 20-30 år, der køber det. De er måske kvinder og har nogle bestemte interesser. Så tager man udgangspunkt i denne snævre målgruppe. Hen ad vejen, når resultaterne viser sig,, og du har fundet ”kernen” kan du begynde at afprøve variationer af din kerne målgruppe. Tilføj en ekstra interesse, øg din aldersgrænse eller afprøv måske nye typer adfærd.
Når du tager udgangspunkt i, hvad der virker, bruger du dit budget fornuftigt og giver dig selv muligheden for at udvide dit kendskab til din målgruppes sammensætning.
6. Tidspunkt for annoncering
Overvej hvilket tidspunkt du skal poste dine opslag på. Her kan du med stor fordel benytte dig af de informationer, du har på dine side om, hvornår dine likers er mest aktive og interagerer mest på din side og dine opslag. Det er der ikke ret mange, der gør. Men der kan jo være en klar fordel i at bruge dit annoncebudget i den periode, hvor dine likers faktisk er aktive på Facebook, så du har størst chance for at eksponere dem bedst muligt for dine opslag.
7. Facebook Pixels
Med Facebook-programmet Pixel kan du holde øje med, hvem der besøger din side for derefter at markedsføre mod dem. Det er en ret succesfuld måde at annoncere på, fordi at folk allerede har vist interesse for din side og dine opslag. Det giver gode resultater.
8. Lookalike audiences
Hvis du er interesseret i at udvide din fanskare og likers, så kan du bruge look alike målgrupper/kopimålgrupper på besøgende på siden, på likers eller på maillister.
Med lookalike målgrupper kan du finde de personer på Facebook, som ligner de målgrupper du tager udgangspunkt i allermest. På den måde kan dine annoncer nå ud til endnu flere personer, som vil finde din virksomhed interessant.
9. Ordlyd
Jo bedre du forstår dine målgrupper og de problemer, du kan løse for dem, jo nemmere bliver det at tale direkte til dem og ”møde dem i øjenhøjde”. Du vil oftest have mange forskellige målgrupper i spil. Det er vigtigt, at du husker, at de forskellige personer dine målgrupper består af, ofte kræver at, du bruger forskellig ordlyd – benyt dig af dette, når du skriver dine annoncer. Afprøv flere forskellige annonceopsætninger, når du annoncerer. Se hvad der virker og tag ved lære. Det vigtigste er, at man sætter sig selv op til at lære mere om sine målgrupper, hver gang der annonceres, hvis dette er dit mål. Så går du ikke galt i byen.
Gør brug af de gode råd fra River Online eller bliv inspireret til at komme bedre ud på de sociale medier.
Har du behov for hjælp til Facebook-annoncering, kan du kontakte River Online her.