Sådan får du succes med outreach

Følgende indlæg er udarbejdet i samarbejde med det århusianske tekstbureau TEXTA, som er tekstpartner i DanDomain.

Søgemaskineoptimering (SEO) omfatter mere end bare H1’ere, meta-titler og søgeordstæthed – Google er en holistisk søgemaskine, hvilket vil sige, at hundredvis af parametre indgår i vurderingen af, om din hjemmeside ligger i top 3 eller må tage til takke med en plads som ”rosinen i pølseenden”.

En af de ting, som har allerstørst betydning for din placering, er antallet og kvaliteten af indgående links, som peger mod din hjemmeside. Netop af denne grund fokuserer mange bureauer og marketers på at ”bygge links” (også kaldet linkbuilding), da Google anser dette som et kvalitetsstempel.

Der findes et utal af strategier, når det kommer til linkbuilding, men en af de mest tidssvarende og effektive er outreach. Outreach indebærer i korte træk, at man aktivt ”rækker ud efter” og henvender sig til relevante sider i et forsøg på at markedsføre indhold fra sin egen hjemmeside. For at du kan forfølge denne strategi, kræver det altså, at du i forvejen har noget værdiskabende og ikke mindst relevant indhold, som folk har interesse i at linke til og dele med sine følgere/læsere/kunder. Fordelen ved outreach er ikke bare de links, det kan kaste af sig, hvis du gør det rigtigt – får du hul igennem til en blog eller et magasin med en større følgerskare, kan omtalen i sig selv være guld værd.

Er indholdet allerede på plads, er de næste to skridt at finde relevante blogs, magasiner, medier eller fora samt at overbevise dem om dit indholds værdi. I dette blogindlæg klæder vi dig godt på til at ”gå i marken” og opsnuse potentielle linkmuligheder/influencers. Du får også et par gode råd med på vejen, når det kommer til at overbevise dine udvalgte influencers om, at dit indhold er værd at dele.

Outreach I – find relevante influencers

Du har skrevet et knivskarpt blogindlæg, som er informativt, skaber værdi for din målgruppe og møder denne i øjenhøjde. Din opgave er i denne forbindelse indledningsvist at finde hjemmesider, som deler din målgruppe og har en interesse i at promovere blogindlægget over for sine læsere. Det kan dog være lettere sagt end gjort, og selvom du måske kan finde et par kandidater med en simpel Google-søgning, bliver ”detektivarbejdet” noget lettere, hvis du følger en eller flere af nedenstående fremgangsmåder.

  • Find blogs via blogoversigter

Der findes flere danske og udenlandske oversigter over blogs, som du med fordel kan bruge i din jagt på relevante influencers – eksempelvis blogbattle.dk. De enkelte blogs er ofte opdelt i nicher, så du hurtigt kan finde et website, der er relevant for dig, dine produkter og din forretning. Du kan selvfølgelig også gøre brug af blognetværk såsom bloggersdelight.dk, om end dette er en noget dyrere løsning.

  • Kig dine konkurrenter over skulderen

Arbejder dine konkurrenter aktivt med SEO, kan det være en rigtig god idé at ”kopiere” deres tricks. Der findes et væld af værktøjer, som gør det muligt for dig at se, hvilke sider der linker til din konkurrent – herefter er det blot at rette henvendelse til de samme sider og forsøge at overbevise dem om også at linke til dig.

Du kan eksempelvis bruge Ahrefs eller Majestic til at få indsigt i dine konkurrenters linkprofil og samtidig se, hvor stærke de enkelte links er.

  • Tag udgangspunkt i de vigtigste søgeord

En oplagt måde at finde relevante websites er naturligvis at tage udgangspunkt i det søgeord, du gerne vil findes på. Her kan du komme langt med en helt almindelig Google-søgning. Er du mere ambitiøs, kan du med forsøge dig med Ahrefs Content Explorer, hvor du ud fra et søgeord kan finde alverdens potentielle influencers. Har du eksempelvis lavet en videoguide, der viser, hvordan man selv kan skifte fra vinter- til sommerdæk, får du ved at søge på ”sommerdæk” følgende resultat:

 

I vores tænkte eksempel kunne især artiklen fra racemag.dk være interessant, hvis dit indlæg kan supplere med ekstra viden eller brugbare tips, som er relevante for hjemmesidens læsere.

For din egen skyld bør du lave et Excel-ark eller lignende til at holde styr på og overblik over potentielle influencers. Her kan du også løbende opdatere arket, efterhånden som du kontakter de enkelte hjemmesider, så du ikke risikerer at henvende dig et sted, hvor du allerede har fået afslag.

Outreach II – få dit budskab eksponeret

Med en lang liste over linkmuligheder er du nu klar til den vigtigste og sværeste disciplin inden for outreach – nemlig at overbevise dine udvalgte influencers om dit indholds værdi og relevans. Der er findes desværre ikke nogen opskrift, som garanterer succes hver eneste gang, men nedenfor har vi samlet en række faldgruber, du bør undgå, og nogle konkrete tips, som øger sandsynligheden for, at du lykkes.

Kog dit budskab ned

Er der én ting, som får de fleste influencers til at slette din mail med det samme, så er det lange salgstaler, der forsøger at skjule dit egentlige formål og oversælge dit indhold. Uanset hvor interessant dit indhold end måtte være, er det højst sandsynligt ikke Guds gave til mennesket – mindre kan dog bestemt også gøre det!

Undgå at fylde alt for meget tekst på din henvendelse. Betydningsfulde influencers får mange henvendelser hver eneste dag, og bliver de ved første øjekast mødt af en mur af tekst, er der stor risiko for, at de hopper fra. Forsøg at koge dit budskab ned – hvordan skaber det værdi, hvorfor skal de dele det, og hvordan er det relevant? Studier viser, at lange og uoverskuelige tekster dræber dine konverteringer – du gør altså klogt i at vælge dine ord med omhu!

Drop skabeloner – vær personlig

Mange marketers opererer med en fast skabelon, de bruger i forbindelse med outreach, og selvom det er nærliggende at ”springe over hvor gærdet er lavest”, kan det være særdeles skadeligt for dine konverteringer. Det kan være en god idé at have en skabelon og bruge denne som udgangspunkt, men du bør altid tilpasse din henvendelse til den enkelte influencer.

Hvorfor kontakter du lige netop vedkommende? Hvad er din anledning, og hvorfor mener du, at du kan bidrage med værdi til dennes blog/kanal/magasin? Kontakter du større magasiner eller medier, er det som regel ikke en god idé at henvende sig via redaktionsmailen – i så fald ender du ofte blot som et nummer i bunken. Tag fat i en navngiven person, og brug noget tid på at sætte dig ind i, hvem vedkommende er. En personlig henvendelse har alt andet lige mere gennemslagskraft end en generisk skabelon, der er sendt til 100 andre.

Forklar og vis værdien – hvad får influenceren (og dennes publikum) ud af det?

Når du laver outreach, er det afgørende, at du formår at formidle værdien for den pågældende influencer. Kort sagt: Hvad får vedkommende ud af at dele dit indhold med sine følgere/læsere? Det er de færreste bloggere eller medier, som velvilligt promoverer din artikel eller et blogindlæg, bare fordi du spørger pænt.

Der er mange måder, hvorpå du kan skabe værdi for en influencer. En oplagt og meget anvendt strategi er selvfølgelig betaling, hvilket dog på mange måder ikke er en helt optimal løsning. For det første kræver det, at du har luft i budgettet, og for det andet skal linket ifølge Google i så fald være no-follow, hvilket betyder, at linket ikke direkte overfører nogen værdi til din hjemmeside. Indholdet i sig selv kan naturligvis være tilstrækkeligt, så længe du blot er omhyggelig og konkret ift. at forklare værdien til den enkelte influencer.

Vi håber, du kan bruge ovenstående tips og gode råd, og ønsker dig al held og lykke med dit ”outreacheventyr”. Ønsker du at læse mere om emnet, og hvordan du kommer igennem med dit budskab, kan du med fordel læse denne artikel fra Ahrefs og klikke her for at læse et skarpt indlæg fra Kissmetrics.

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.