Sådan gik Black Friday hos webshoppen AndLight

AndLight er online forhandler af designerlamper. Deres koncept er at sælge designerlamper i høj kvalitet online, med hurtig levering og sublim kundeservice. Sortimentet inkluderer over 70 forskellige producenter inden for en bred vifte af lampetyper; loftlamper, væglamper, gulvlamper, pendler, LED lamper, og mange andre.

Som mange andre webshops havde AndLight travlt fredag den 24. november, da Black Friday 2017 løb af stablen.

Vi har taget en snak med Mads Jørgensen, partner i AndLight, omkring hvordan Black Friday forløb hos dem, og hvordan de havde forberedt sig til dagen. Til sidst runder vi af med en infografik med tal og statistikker fra AndLights Black Friday.

 

Landingssider med hastigheden i top

AndLight opererer på det danske, norske, svenske, tyske og britiske marked. Derfor havde de også designet og opsat en specifik Black Friday-landingsside til hvert af de markeder. Formålet var at tiltrække opmærksomhed omkring webshoppen – både SEO-mæssigt, men bestemt også brugermæssigt.

På landingssiderne havde brugerne mulighed for at se de kommende tilbud samt tilmelde sig deres Black Friday-nyhedsbrev.

Landingsside til Black Friday på AndLights landingsside

Mange ressourcer blev også brugt på at hastighedsoptimere webshoppen så meget som muligt, da de tror på, at det er en af de vigtigste brikker i Googles algoritme.

Man må virkelig ikke undervurdere vigtigheden af hastighed på ens site, især på en dag som Black Friday, hvor folk er lynhurtige til at gå videre til den næste hjemmeside eller konkurrent. Vi har hos AndLight haft stort fokus på hastighed og opnået gode resultater i samarbejde med Dandomain og deres shopplatform.

 

Nyhedsbrevskampagne med kvalitetsindhold

I år lavede AndLight en særskilt Black Friday-nyhedsbrevskampagne, hvor de i ugen op til sendte nyhedsbreve ud mere eller mindre hver dag.

Hos AndLight er man dog godt klar over, at der bliver mere og mere kamp om pladsen i folks indbakker. Derfor har de prioriteret at lave en række nyhedsbreve af høj kvalitet med relevant og velproduceret materiale.

Det har heldigvis givet pote, da AndLight har oplevet stor succes med e-mailkampagnerne, som de har oversat på tværs af sprogene og lavet grafisk design til.

Vi har i forberedelserne til Black Friday i år haft stort fokus på at skabe relevant content, som folk kan lade sig inspirere af. I alle nyhedsbreve hen mod Black Friday har vi derfor haft indhold, som ikke kun omhandler Black Friday, men i stedet indeholder inspiration, således at 1) det ikke kun omhandler, hvor meget folk kan spare, og 2) så folk får lyst til at købe lige præcis den lampe, de godt lide.

 

Leverandør af inspiration på de sociale medier

AndLight skræddersyer deres markedsføring efter, hvor deres kunder er. Derfor har de brugt en del tid og ressourcer på Facebook og Instagram, hvor mange af deres kunder søger efter inspiration.

På Facebook har de blandt andet oprettet en Black Friday-begivenhed, hvor de har vist udvalgte produkter og deres Black Friday-pris i dagene op til. Derudover har de arbejdet med Facebook-annoncering og Facebook-lead ads, hvor de har samlet e-mailadresser til deres Black Friday-nyhedsbrev.

Facebookbegivenhed hos AndLight vedrørende Black Friday

Ligesom med mail-indbakken kan der være meget ”støj” på Instagram og dermed også kamp om opmærksomheden, siger Mads. Derfor har de ikke “pushet” organiske opslag specielt meget mere, end de plejer. De har derimod brugt stories en del, hvilket har fungeret godt for dem, og så har de annonceret på Instagram både i dagene op til Black Friday og på selve dagen.

I forhold til at følge med den stigende udvikling omkring Black Friday har vi hos AndLight i år haft en konkret plan for hele ugens forløb op mod dagen, samt en stram plan for selve dagen. Dette har inkluderet e-mailmarkedsføring, Facebook, Instagram, samt arbejdet med influencers.

 

 

Besparelser, besøgstal og betalingsmetoder

På selve dagen kørte AndLight med besparelser på mellem 15-25 % rabat på udvalgte varer til Black Friday 2017. Det stemmer godt overens med DanDomains undersøgelse af mere end 3000 webshops, hvor vi fandt ud af, at gennemsnittet på tværs af alle salgspriser var 20 % lavere til Black Friday end normalt.

Tilbud hos AndLight op til Black Friday

Der er stor interesse for Black Friday, og det mærkede de også hos AndLight. Næsten 18.000 besøgende lagde vejen forbi AndLights side til den sorte fredag, hvilket svarer til en stigning på 74 % i forhold til forrige år. Fra 2014 til 2017 er stigningen på svimlende 494 %, hvilket bekræfter den stigende interesse.

Da varerne skulle betales til Black Friday, foretrak langt de fleste af AndLights kunder at bruge kort, hvilket de også havde forventet. Lige omkring 65% valgte den betalingsmetode. Til gengæld stod Mobilepay for 10 % af betalingerne, hvilket de synes var interessant og vil kigge nærmere på.

 

Styr på lageret og levering

AndLight havde forsøgt at forecaste salget bedst muligt og dermed bestilt varer hjem til lageret, så de hurtigst muligt kunne sende pakkerne ud til deres kunder efter Black Friday.

Som hos de fleste webshops er kunden noget af det vigtigste i AndLights forretning. Faktisk er AndLight ifølge Mads afhængige af, at deres kunder får en god oplevelse, for så er chancen for, at de vil dele den oplevelse med deres netværk, også god.

Ét af deres tiltag for at sikre den gode kundeoplevelse var, at de forlængede åbningstiden på deres kontor til Black Friday. Derudover har lageret knoklet hele weekenden og pakket pakker, så deres kunder kan få leveret deres produkter så hurtigt som muligt.

 

Påvirkning af øvrig handel

AndLight har haft mange og lange overvejelser om Cyper Monday – Black Fridays lillebror, som altid finder sted mandagen efter. De valgte dog kun at køre Cyper Monday i Tyskland, da markedet er mere modent til det der end i Skandinavien.

Mange webshops frygter også, at Black Friday afholder kunderne fra at købe i perioden op til. I DanDomains undersøgelse så vi dog den modsatte tendens, nemlig at antallet af gennemførte handler op til Black Friday lå på et ganske almindeligt niveau.

Men hos AndLight synes de ikke, timingen af Black Friday er særlig belejlig:

Inden for belysning starter sæsonen i september og slutter i april, så med den stigende popularitet omkring Black Friday har vi desværre set et faldende salg i ugen op til samt dagene efter Black Friday. Vi ser derfor ikke helt det samme rush omkring julehandlen, som vi har set tidligere år.

AndLight er dog alligevel generelt glade og tilfredse med Black Friday:

”Black Friday er en fantastik dag, hvor kunderne virkelig er i købsmode. Det har derfor været interessant at lave forskellige tiltag i løbet af dagen, som har fanget folks interesse og dirigeret dem ind på vores site.”

 

Infografik: Se tal og statistikker fra AndLights Black Friday 2017

Infografik Black Friday 2017 hos AndLight

Maria Schlosser

Maria Schlosser

Content marketing medarbejder at DanDomain A/S
Brænder for (god) kommunikation og erfaren inden for områder som SoMe, e-mail markedsføring, annoncering, copywriting og web. Elsker at lege med ord og skabe værdi for modtagerne.
Maria Schlosser

Latest posts by Maria Schlosser (see all)

Maria Schlosser

Brænder for (god) kommunikation og erfaren inden for områder som SoMe, e-mail markedsføring, annoncering, copywriting og web. Elsker at lege med ord og skabe værdi for modtagerne.

One thought on “Sådan gik Black Friday hos webshoppen AndLight

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *