Sådan kommer du igang som online iværksætter

Communication Coordinator, Ekspertvalg.dk

Iværksætteri
Iværksætteri er et tema, som er meget populært i Danmark. Væksten af iværksættere er naturligvis også positivt for Danmark, da der på sigt forhåbentligt bliver skabt flere arbejdspladser, som kan bidrage til et mere positivt samfund.

Selvom mange i dag vælger at tage springet som iværksætter, findes der stadig eksempler på mange, som ikke udlever den iværksætterdrøm, som de muligvis går rundt med. Man har måske hørt skrækhistorier om, hvordan folk har startet en virksomhed, og herefter endt i en større gæld.

Sådan behøver det langt fra at være. Mange går rundt i den tro, at det koster kassen at blive iværksætter, hvilket ofte langt fra er tilfældet. Det er faktisk muligt at komme i gang som iværksætter, uden at risikere at skulle gældsætte sig resten af livet.

Gå den digitale vej
På grund af digitaliseringens udvikling vil det naturligvis være en god idé at følge denne. Der er nemlig mange fordele ved at springe ud som online iværksætter. En af fordelene er, at du har mulighed for at tjene penge uden at investere flere tusinde kroner i aktiver.

Det, som muligvis er det vigtigste at investere i, er en hjemmeside. Dette giver muligvis sig selv, da du er nødt til at være synlig på nettet, når dine potentielle kunder skal finde dig. Der ligger naturligvis mere bag, og vi vil i det følgende gå i dybden med de forskellige muligheder, der er som online iværksætter.

Vi vil i dette blogindlæg berøre følgende emner:

  • Affiliate marketing
  • Leadgenerering
  • Webshop

Affiliate marketing
Affiliate marketing er efterhånden blevet meget populært og er en nem og forsigtig måde at starte sin iværksætter-karriere på. Affiliate marketing handler groft sagt om at markedsføre andre virksomheders produkter, hvorefter man tjener en affiliate kommission, hver gang brugere, som vi har henvist, foretager et køb. Dette kan muligvis lyde en smule kringlet, og lad os i stedet tage udgangspunkt i et konkret eksempel.

Når man taler om affiliate marketing, er der 3 parter:

  • En affiliate partner
    • Markedsfører andre produkter og tjener penge på dette.
  • En affiliate annoncør
    • Tilbyder andre at markedsføre sine produkter og vil herigennem have mulighed for øget omsætning. Betaler en kommission til den affiliate partner, som har henvist den bruger, som foretager et køb.
    • Du kan se en masse affiliate annoncører her
  • Et affiliate netværk
    • Skaber kontakten mellem affiliate partner og affiliate annoncør, og holder styr på den kommission, som affiliate partneren har tjent.
    • Du kan finde et affiliate netværk her.

Lad os i det følgende tage udgangspunkt i en rigtig case. Mikonomi.dk er et finansielt site, som hjælper forbrugere med at spare penge på finansielle produkter. Det er i høj grad forsikringer og a-kasser, der arbejdes med. Mikonomi.dk er en god case i dette tilfælde, da de både arbejder med affiliate marketing og leadgenerering.

Måden, hvorpå Mikonomi.dk arbejder med affiliate marketing, er ved at tilbyde brugerne en let og overskuelig oversigt over forskellige a-kasser i Danmark. Hvis en bruger herefter klikker sig videre til en af de a-kasser, som er tilmeldt samme affiliate netværk som Mikonomi.dk og herefter foretager en konvertering, vil Mikonomi.dk tjene en lille affiliate kommission for at have henvist en ny kunde til den pågældende a-kasse.

Det smarte ved affiliate marketing er, at det er meget automatiseret, og du behøver nødvendigvis aldrig at være i kontakt med hverken partnere eller kunder. Man kan derfor sige, at affiliate marketing fungerer som passiv indkomst.

Leadgenerering
Langt hen ad vejen er leadgenerering ligesom affiliate marketing. Dog kræver leadgenerering en smule mere arbejde, da man her ikke har et affiliate netværk, hvor man kan finde potentielle partnere.

Ved leadgenerering tjener man penge på at henvise kunder til andre virksomheder. I modsætning til affiliate marketing skal man ved leadgenerering oftest selv ud og finde partnere. Lad os igen tage udgangspunkt i en konkret case.

Måden, hvorpå Mikonomi.dk arbejder med leadgenerering, er ved at henvise brugere til forskellige forsikringsselskaber i Danmark. På Mikonomi.dks hjemmeside kan man udfylde en kontaktformular med sine forsikringsbehov, hvorefter Mikonomi.dk sender disse oplysninger videre til tre forsikringsselskaber, som Mikonomi.dk har indgået samarbejde med.

Mikonomi.dk modtager herefter en kommission fra hvert forsikringsselskab, som groft sagt “køber” brugernes oplysninger. Brugerne er naturligvis indforstået med dette og giver samtykke til, at Mikonomi.dk må sende oplysningerne videre til forsikringsselskaberne.

Herefter er Mikonomi.dks arbejde overstået, og det er nu op til forsikringsselskaberne selv at udarbejde et tilbud, som er så attraktivt, at brugeren vælger et af de tre forsikringsselskaber. Uanset om brugeren vælger et af de tilbud, som vedkommende har modtaget, eller ej, vil Mikonomi.dk tjene penge, da de har sat forsikringsselskabet i kontakt med en potentiel kunde.

I modsætning til affiliate marketing er der altså en del mere manuelt arbejde i leadgenerering. Affiliate marketing er i høj grad oftere automatiseret og en stor del af arbejdet er klaret af affiliate netværket. Finder man salgsarbejde spændende, vil leadgenerering muligvis være et interessant projekt, da man her selv skal ud og indgå samarbejder med forskellige leverandører af de produkter, som man ønsker at give tilbud på.

Webshop-ejertop_faamestudafjulesalget
En tredje måde at starte sit online eventyr på er ved at starte sin egen webshop. Denne metode kan dog være mere omkostningstung, da man som webshop-ejer er nødsaget til at investere i inventar til at opbevare sine produkter, og man er naturligvis også nødsaget til at indkøbe produkter til sit varelager.

Derudover er man nødt til at få opbygget en webshop, hvor der også ligger en del IT-arbejde bag. Ønsker man at holde sine omkostninger på et minimum, bør man muligvis starte med enten affiliate marketing eller leadgenerering, da disse kun kræver en hjemmeside og ikke en investering i et stort varelager.

Markedsføring af website
Ingen omsætning uden kunder, og ingen kunder uden markedsføring. Det er naturligvis mere end vigtigt, at du sørger for at markedsføre din nye online forretning. Danskerne handler mere og mere på nettet, og alle ønsker naturligvis at få en bid af kagen. Ses der på sidste år, rundede e-handlen i Danmark hele 90 mia. kr., og dette tal forventes at være højere i 2016 ifølge Dansk Erhverv.

Der er naturligvis mange måder at markedsføre sit website på. Man kan enten vælge at outsource sin markedsføring til et bureau, eller man kan selv vælge at tage arbejdshandskerne på og give sig i kast med markedsføringen af sit website.

Hvis man ønsker at være omkostningsfokuseret, bør man tage et nærmere kig påsøgemaskineoptimering. Ved søgemaskineoptimering optimerer man sit website, så dette website kommer højt op i søgeresultaterne på eksempelvis Google, og herigennem får kunder til sit website.

Det er ingen hemmelighed, at Google er den mest populære søgemaskine, og mange mennesker vælger da også at starte på Google, når der søges efter nye produkter på internettet.

Når det så er sagt, er det vigtigt at understrege, at man ikke kommer sovende til de gode placeringer på Google, og det ofte kan tage lang tid, før man ser sit website have tilfredsstillende placeringer i søgemaskinernes søgeresultater.

OBS! Start med at fokusere på dit website
Uanset om du vælger at arbejde med affiliate marketing eller leadgenerering, bør du som start have fokus på at generere besøg til din hjemmeside. Både partnere inden for leadgenerering og affiliate marketing kigger i høj grad på potentialet i dit website.

Får du kun meget få besøg på dit website, vil du muligvis ikke være en ligeså attraktiv samarbejdspartner, som hvis dit website tiltrak mange besøg fra både Google, sociale medier og folk som går direkte ind på din hjemmeside.

Derfor skal forarbejdet gøres grundigt, hvilket også vil komme dig til gode på den lange bane. Du vil med mange besøg på dit website stå stærkt i forhold til eventuelle konkurrenter, som allerede er etableret, eller som ønsker at starte op i samme branche som dig.

Start i dag!
Efter at have læst denne artikel, bør du være bedre rustet til at springe ud som online iværksætter. Det sværeste i hele processen er muligvis at komme igang. Gør nu ikke noget forhastet, men lad også være med hele tiden at give dig selv undskyldninger for ikke at starte, hvis du i virkeligheden brænder for at starte dit eget projekt.

6 tanker om “Sådan kommer du igang som online iværksætter

  • 23. november 2016 at 09:20
    Permalink

    Jeg syntes en kombination af de 2 er værd at overveje, shopejer og affiliate inden for dit eget område. Så tjener man på alle ordre, uanset om de ligger hos konkurrencen eller hos en selv.

    Svar
  • 9. juli 2017 at 06:43
    Permalink

    Lyder bestemt som om vi har gaaet nogle af de samme veje, og haft nogle af de samme udfordringer

    det er altid rart og hoere om andres tilgange til tingene

    Svar
  • 15. marts 2018 at 11:27
    Permalink

    Meget god artikel.

    Affiliate marketing er et spændende emne og en genre hvor man som iværksætter kan gå i gang for meget få penge.

    Svar
  • 26. april 2018 at 09:31
    Permalink

    Spændende artikel og vi arbejder jævnligt med affiliate begreber.

    Svar
  • 5. juni 2018 at 08:46
    Permalink

    Rigtig godt indlæg om iværksætteri og med ideer til hvordan man komme i gang som online iværksætter.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *