DanDomain Blog

18. november 2020
Opdateret 18. november 2020

Guide: Sådan laver du en SEO-venlig landing page til Black Friday

I denne artikel får du syv konkrete tips til, hvordan du skaber de fleste salg under Black Friday og Cyber Monday ved at lave en SEO-venlig landing page.
...Og noget tyder på verdenssituationen i år vil sætte ekstra gang i online handlen.


Mærkedage som Black Friday og Cyber Monday er store salgsdage for de fleste B2C-webshops.

Ifølge en 2017-undersøgelse fra Dansk Erhverv resulterede de to populære handelsdage i et forbrug på cirka 2 mia. kr. Tallene er støt vokset over de seneste ti år, og Dansk Erhverv estimerer, at webshops og anden online handel står for mellem 10-15% af det samlede salg - godt 130 til 200 mio. kr.

Der er altså mange penge at tjene, hvis ens webshop har et Black Friday- og/eller Cyber Monday-udsalg – og dine dedikerede og potentielle kunder er klar over, at I overhovedet kører en aktiv udsalgskampagne.

1. Lav en landing page tidligt

Det vigtigste tip er at være ude i god tid.

Lav gerne en dedikeret landing page for Black Friday og Cyber Monday i hvert fald et par uger før – og gerne endnu tidligere. Så har Google tid til at crawle siden og vurdere, hvor I bør ligge i søgeresultaterne.

Din landing page skal være en underside i din webshop, der udelukkende omhandler din Black Friday- og Cyber Monday-tilbud. Det giver ofte god mening at lave en produktliste over de bedste eller mest relevante tilbud og skrive kort om, hvordan I forholder jer til de populære shoppingdage.

Her kan du hente inspiration fra sider som Elgigantens Black Friday side (ligger nummer 1 på søgningen “black friday” - og hvis du har flere sider tilknyttet, kan du hente inspiration fra Ønskeskyens brand walls.

Udover de specifikke produkter, kan det være en god idé at besvare udbredte spørgsmål, såsom:

  • Hvornår og hvor længe kører I Black Friday/Cyber Monday?
  • Hvilke varer sælger I til udsalget?
  • Hvor meget kan man spare sammenlignet med jeres normale priser?
  • Er der særlige handelsbetingelser, når man køber gennem denne kampagne?
  • Tilbyder I en udvidet returret (da mange køber julegaver til Black Friday)?

2. Brug den samme URL fra år til år

Når man først går i gang med SEO rettet mod mærkedage, kan man ofte være fristet til at opsætte landing pages som årlige blogindlæg. Altså et unikt indlæg for Black Friday 2019, 2018, 2017 osv.

For de fleste webshops, vil det dog være en fejl.

Problemet med denne tilgang er, at den enkelte underside vil opbygge en troværdighed i søgealgoritmens øjne fra år til år – i stedet for at samle den værdi ét sted. Får I links fra andre hjemmesider (såsom rabat- og opsamlingssider) går en del af den SEO-værdi også til spilde ved ikke bare at opdatere den samme side hvert år.

3. Sørg for at tilbudene er retvisende

I samme åndedrag er det derfor også vigtigt, at tilbuddene er retvisende og relevante.

Det går ikke, at der ligger gamle produkter, I ikke længere har – eller at varerne har forældede priser.

Læg gerne siden i dvale, når kampagnen er ovre. Det kan I gøre ved bl.a. at nævne at udsalget er ovre, men vender tilbage næste år.

I behøver ikke nødvendigvis fjerne de gamle produkter fra siden, men sørg for, at de aktuelle priser står skrevet tydeligt, så folk ikke bliver skuffet, hvis de finder din Black Friday-/Cyber Monday-landing page uden for sæsonen.

4. Følg de gængse SEO-råd

Din landing page skal selvfølgelig også overholde de traditionelle råd og regler inden for SEO.

Sørg for at nævne dit keyword (eks. “Black Friday” eller “Black Friday-tilbud”) i URL, titel, overskrift og tidligt i teksten. Tænk over intentionen bag søgningen og skriv så til mennesker, ikke kun søgemaskiner. Her er E-A-T en vigtig faktor.

Vil du have uddybende viden om, hvordan du optimerer resten af hjemmesiden op til de store forbrugsdage, anbefales en uddybende guide til SEO.

5. Lav et link fra forsiden til jeres landing page

Når du har oprettet og fyldt din landing page med tilbud og information om jeres Black Friday-kampagne, skal du tænke på din hjemmeside som helhed.

Hvordan skal besøgende på din side finde din landing page?

Den nemmeste måde at styrke din Black Friday-kampagneside er ved at lave et link til den fra dine mest populære sider. Det vil typisk være forsiden.

Din forside er ofte den vigtigste side på hele din hjemmeside, fordi den får mest trafik og flest links. Det betyder også, at et link fra din forside er det stærkeste interne link, du kan lave på din hjemmeside.

Det kan også være en god idé at lave et godt visuelt banner, så besøgende hurtigt kan få øje på kampagnen.

6. Driv ekstra trafik fra de sociale medier og andre sider

Dine sociale medier og digital annoncering kan drive masser af trafik til din Black Friday-kampagne. Jo mere trafik og engagement Google kan se på siden, desto mere sandsynligt er det også, at de rangerer din side højt på de relevante søgeord.

En stærk tilstedeværelse på Facebook, Instagram og andre sociale medier kan dermed indirekte styrke din sides SEO.

Andre former for digital markedsføring såsom annoncering eller samarbejdsaftaler med store sider, der er målrettet rabat, tilbudskampagner og mærkedage, kan også bidrage til at styrke din landing page – både med trafik og linkværdi.

Et link fra eksempelvis BT skaber ikke kun synlighed. Det medvirker også til at styrke din Domain Rating / Domain Authority, eller anseelse i Googles øjne, hvilket gør det lettere for dig at stige i søgeresultaterne.

7. Anmod om en ny indeksering gennem Search Console

Nu er alt arbejde på din egen hjemmeside færdigt.

Men du har stadig en vigtig opgave foran dig – at sikre, at Google ved, at du afholder et Black Friday-tilbud. Antallet af relevante links, trafik på siden og din generelle anseelse ifølge Googles søgealgoritme bestemmer, hvor hurtigt du kan forvente, at din side bliver reindekseret (genlæst af søgemaskinen).

Men du kan sætte gang i processen ved at anmode om en ny indeksering af din hjemmeside. Det gør du via Search Console.

Bemærk: Det kan tage et par dage, eller endda uger, for Search Console at igangsætte en ny indeksering af din hjemmeside. Så vær gerne i god tid.
DanDomain-start-din-webshop

 

Rikke Toft
Rikke Toft
Online Marketing Specialist at DanDomain A/S Jeg er en kommunikationsblæksprutte, der er helt tosset med at lave indhold til vores blogs, sociale medier, website og nyhedsbreve.

Andre har også læst

Guide: Sådan laver du en SEO-venlig landing page til Black Friday

I denne artikel får du syv konkrete tips til, hvordan du skaber de fleste salg under Black Friday og Cybe...
Læs mere

Tænk SEO ind fra starten, når du laver din nye hjemmeside

”Nu er jeg færdig med min hjemmeside eller min webshop. Nu er jeg klar til at gå videre med SEO.”
Læs mere

DanDomains nye webshop er bygget til succes!

Vores nye webshop er propfyldt med funktioner, der letter din hverdag som e-købmand og giver dig de bedst...
Læs mere