Sådan laver du markedsføring på Facebook

Det er efterhånden ingen hemmelighed, at det er strengt nødvendigt at være synlig på Facebook. Derfor kommer vi med vores bud på, hvordan du laver markedsføring på Facebook. På Facebook har du mulighed for at skabe et netværk med dine potentielle kunder, som befinder sig på Facebook. Du kan bruge Facebook til branding og vise dine seneste nyheder og produkter.  

Hvad skal du bruge Facebook til?

Facebook markedsføring hvordan? Facebook er en mere uformel måde, hvorpå du kan henvende dig til dine kunder og skabe loyalitet omkring din nye (og måske ukendte webshop). Du kan vise et mere personligt billede af din virksomhed end på din webshop eller hjemmeside, og du kan involvere dine følgere. Netop dette kan være med til at give dig vigtig information om de produkter/ydelser, du udbyder, og ikke mindst brugernes behov.  

Hvad vil du opnå?

Du bør på forhånd gøre dig overvejelser med hensyn til, hvad du vil opnå med din Facebook side og hvilken struktur, du ønsker. Det tager tid at få succes med en Facebookside, og har du ikke tiden, er det faktisk bedre at du lader være. Hvis du opretter en side og ikke passer og plejer den, så vil loyaliteten og troværdigheden omkring dit brand hurtigt falme. Derfor anbefaler vi, at du går all in og laver den nødvendige research inden, du opretter en Facebookside.

Vi anbefaler, at du bruger Facebook til at netværke og skabe opmærksomhed og loyalitet omkring din nye webshop/hjemmeside.  

Hvad kan du bruge Facebook til?

Det er meget vigtigt, at du involverer dig med dine følgere/potentielle kunder. Jo mere du involvere dine følgere, jo større er chancen for succes. Du kan nærmest betragte dine følgere som ambassadører for din virksomhed. Netop fordi du kan ”vælge” dine ambassadører gennem dine opslag, bør du lave en velovervejet strategi for din side og indholdet. Facebook bør først og fremmest betragtes som en informationskanal og ikke en salgskanal. Du bør derfor have stor fokus på dybden af dit indhold og opbygge relationer derudfra.

Du kan få brugerne til at deltage aktivt, ved at gøre følgende:

  • Stille spørgsmål i dine opslag, f.eks. deres mening om dit design, nye produkt m.v.
  • Opfordre brugerne til at tagge og dele, f.eks. ved konkurrencer.
 

Fordele ved at være aktiv på Facebook

  • Dine potentielle kunder er online!
  • Branding af din virksomhed og dine produkter – på en måde din webshop/hjemmeside ikke tilbyder.
  • Nem og hurtig dialog med dine kunder – og gerne på et uformelt plan.
  • Opnå loyalitet gennem kommunikation. Ved at personliggøre opslag kan kunden komme ”bagom” virksomheden.
  • Forstå dine kunder og deres behov gennem Facebook’s egne fremragende værktøjer.
  • Få vigtig information vedrørende brugerens reaktion på dit brand/dine opslag.
  • Brug følgere som ambassadører for din virksomhed.
 

Undgå for alt i verden at……

  • Spamme dine følgere med information, som ikke er relevant!
  • Være utålmodig mht. at konvertere kommentarer, likes og følgere til salg!
    • Alt tager tid, og det gør det også på Facebook. Sørg derfor for at tænke branding fremfor salg.
  • Like-jagte da dine følgere som sagt er ambassadører, og du derved mister meningen med dine relationer.
  • Slette opslag fra brugere! Så du skal gøre op med dig selv, om du er villig til at håndtere kritik. Husk derfor at vælge, hvorvidt brugerne kan slå indhold op på din side
 

Sådan kommer du i gang

Vi anbefaler, at du opretter en Facebook Business side, som du nemt kan oprette gennem din private Facebook profil. Med en Facebook Business side er du sikret værktøjer, som er uundværlige for dig som virksomhed. Det er ikke din private bruger, som udgiver indhold på siden eller kommenterer og liker. Det vil være sidens navn, så du kan roligt gå i gang.

  • Opret din business side og vælg din branche.
  • Tilføj så meget relevant information om din virksomhed som overhovedet muligt under ”Om”.
  • Husk endelig at linke til shoppen via en ”Læs mere” eller ”Køb nu” knap.
  • Tilføj dit logo/profilbillede – og helst i en god kvalitet.
  • Tilføj et sigende og flot coverbillede.
  • Tilføj lækre relevante billeder til din side og gerne flotte miljøbilleder af dine produkter (husk ophavsretsloven).
    • Det er desuden en god idé, at der er genkendelighed fra dit webshop/hjemmesidedesign.
  • Husk at invitere alle dine private venner til din nye side.
  • Lav dit første Facebook opslag som f.eks. en annoncering af din nye side.
  • Boost dine opslag eller lav en annonce. Det er nødvendigt, da den organiske rækkevidde for virksomheder er nede på 6,5%, og uden eller med få følgere vil dit Facebook opslag ikke nå særlig langt.
 

Kommenter, del og like med din private profil

Du kan sagtens kommentere som privatperson på sidens opslag m.m. Du skal blot vælge, om det er dig selv eller siden, som interagerer med opslaget. Brugeren vælger du i bunden af opslaget. Du kan også vælge at kommentere, like osv. som din virksomhed, når du falder over relevante opslag.

facebook markedsføring hvordan
 

Gode råd til administration af din side

Når det kommer til Facebook markedsføring, så er det absolut ikke ligegyldigt, hvad du slår op på Facebook – eller hvor ofte. Der er stor kamp om pladserne på Facebook’s nyhedsfeed, hvorfor det er vigtigt, at du konsekvent er aktiv på Facebook. Du skal dog altid huske at dele relevant indhold, da det ellers kan koste dig følgere på sigt.  

Generelle råd til markedsføring på Facebook

  • Sørg for at poste relevant indhold og fat dig i korthed. Med relevant menes der en kombination af dit budskab, og hvad brugerne gerne vil høre.
  • Det er en rigtig god idé at poste f.eks. gode råd, som kan være nyttige for følgerne.
  • Generelt bør siden også benyttes som en informationskilde indenfor din branche.
  • Lav en plan for, hvor ofte du minimum skal poste på din side, da det ellers kan gå i glemmebogen.
  • Tjek din side hver dag! Ellers kan du misse kommentarer, henvendelser m.m.
 

De bedste opslag – Hvad skal du tage højde for?

  • Sørg for at lave fængende overskrifter, da det er din eneste mulighed for at fange brugerne.
  • Husk at opslaget skal være mobilvenlig, da 80% bruger Facebook fra mobilen.
  • Del dine opslag, når dine følgere er online. Se data under indblik -> opslag.
  • Når brugere liker/kommenterer dit opslag, så husk at invitere de, som ikke allerede synes godt om din side. Det gør du ved at trykke på alle likes og derigennem invitere til siden.
  • Video er et meget kraftfuldt værktøj til at formidle budskaber og gerne følelsesmæssige indslag hvis muligt, da disse har stor effekt. Husk dog, at følelsesmæssige opslag kan være genstand for kritik. Du kan desuden bruge video som en informationskilde, hvor du giver dine følgere gode råd.
  • Konkurrencer – Sørg for at følgere skal interagere med konkurrencen, for at opslaget når længere ud.
    • Du kan trække en vinder via dette værktøj.
    • Opfordr vinderen til at sende et billede til dig, som du kan slå op på din side.
  • Involver dine følgere, og opfordr evt. din følgere til at tagge venner eller kommentere dine opslag.
  • Det er vigtigt at følge effekten af dine posts under ”indblik”.
    • Tryk også på ”nåede personer” og se, hvordan følgere reagerer på dit opslag.
 

Her er forslag til emner, du kan slå op på din Facebook side

Læs evt., hvad de store spillere på Facebook gør for at brande sig og skabe opmærksomhed. Eller bliv inspireret til, hvordan opslag kan sammensættes. Igen opfordrer vi dig til at gøre overvejelser omkring indholdet af din side. Det er en god ide, at der er en rød tråd i din kommunikation samt genkendelighed fra din webshop/hjemmeside.

  • Nye varer: Post evt. billeder af leverancen, inden den er pakket ud. Det giver troværdighed til din nye webshop. Følgerne kommer på den måde ”bagom” webshoppen. Det kan også være et billede af personalet bag webshoppen/hjemmeside.
  • Begivenheder, som f.eks. lagersalg, fødselsdag osv.
  • Del rabatkuponer med dine følgere, og opfodr dem selvfølgelig til at dele opslaget med deres venner.
  • Dine egne/eller andre YouTube videoer, som er relevant for dine produkter.
    • Eller upload din egen video direkte på Facebook.
  • Konkurrencer, hvor du udlover en præmie. Husk at følge Facebooks retningslinjer for konkurrencer.
  • Spørg dine følgere, hvad de syntes om dit nye produkt, webshopdesign osv. Husk at tilføje produkt/webshoppen til opslaget.
  • Opret diasshow med produkter eller lignende. Husk at bruge flotte miljøbilleder.
  • Opret kanvas, en spændende oplevelse for mobilbrugeren.
  • Annonce med op til 10 billeder, roterende format.
  • Krav på tilbud: Opret tidsbegrænsede rabatter, som brugere kan gøre krav på i din forretning.
  • Skaf syntes godt om for din side. Husk dog, at du ikke bør like-jagte.
 

Deling af link på din side

Når du deler et link på din side, vil Facebook selv vælge vilkårlige billeder fra webshoppen/hjemmesiden. Det kan du undgå ved at indsætte dine egne lækre billeder. Bemærk dog, at når du indsætter link i kommentarer, så kan billedet desværre ikke ændres.

Husk endelig at fjerne link fra selve teksten, da det kan få opslaget til ligne spam.

Facebook markedsføring hvordan

Tak til Dynespecialisten.dk for lån af deresFacebook side.

Anne Nørgaard

Praktikant inden for HR og Marketing at DanDomain A/S
Jeg er kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Mine primære opgaver er at lave content til vores blogs, sociale medier, events og lign.
Anne Nørgaard

Latest posts by Anne Nørgaard (see all)

Anne Nørgaard

Jeg er kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Mine primære opgaver er at lave content til vores blogs, sociale medier, events og lign.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.