Sådan laver du nyhedsbreve der sælger

Til trods for en støt stigende e-handel, der har kronede dage, så ligger der stadig et stort problem for de mange shopejere, som lige nu bløder kunder.

Tre ud af fire kunder vender nemlig aldrig tilbage – det viser en ny undersøgelse, som er foretaget af e-handelværktøjet, Clerk.io. Undersøgelsen beror på købstatistik på mere end 2,7 millioner kundeprofiler, som er fordelt på mere end 100 webshops, hvoraf langt de fleste er danske.

“Vi ser en generel tendens i e-handelsbranchen til hele tiden at kigge på, hvordan man kan tiltrække nye kunder, og i denne proces glemmer mange at kigge på dem, som allerede har
været igennem butikken.”, fortæller Hans-Kristian Bjerregaard, som er direktør og stifter af Clerk.io, der hjælper webshops med at fastholde deres kunder gennem personalisering.

Vil du lave dine egne nyhedsbreve? Kom i gang med et nemt e-commerce CMS – Opret din webshop her

Hvordan fastholder du dine kunder?

Nyhedsbreve er rigtig gode til at fastholde og pleje dine kunder, og derfor har vi (DanDomain) lavet et interview med en webshop, som gør meget ud af at fastholde og pleje deres kunder via nyhedsbreve.

Anni og Karsten Gudiksen, indehavere af webshoppen BOXdeLUX.dk, sværger til e-mail marketing, som er deres primære salgskanal.

De har lavet nyhedsbreve siden begyndelsen af deres webshopeventyr. De bruger rigtig meget tid på det. Ca. 6-8 timer på hvert ugentlige brev, som de sender ud søndag morgen. De har været rigtig grundige i deres forarbejde, hvilket blandt andet indebærer en A/B splittest, som klart viste, at de kunne sælge mest om søndagen. De bruger derfor rigtig mange ressourcer på at lave nyhedsbreve, som de kan pleje deres allerede eksisterende kunder. Nok virker det for dem at sende ud om søndagen, men det er forskelligt alt afhængigt af, hvad du tilbyder. Derfor kan det meget vel være, at en anden dag virker for dig.

En undersøgelse, som er foretaget af TNS Gallup Social Media Life 2015, viser, at folks foretrukne handling på jobbet stadig er at læse deres e-mail. Faktisk er det det første, som hele 56% af os gør – hvorimod det “kun” er 26%, der tjekker de sociale medier først.

“Vi har altid brugt mange kræfter på det og har prioriteret det meget højt. Derfor så gør vi det meget anderledes i forhold til mange andre, da vi hver eneste uge prøver at gøre det unikt. Vi har mange nyheder hele tiden, og vi har også nyheder om vores egne produkter, som vi selv får produceret. Det gør altså, at vi hver eneste uge har helt nye produktnyheder med i vores nyhedsbrev. Der, hvor vi for alvor skiller os ud, er, at vi altid gør lidt ekstra for at få det til at se rigtig lækkert ud. Derfor har vi ikke nogen automatisk løsning til det, så vi gør det på den hårde måde og laver det hele i Photoshop, og så laver vi tekster til,” forklarer Anni og Karsten Gudiksen, som er sammen om det. Anni står for content strategi og tekst, hvor Karsten er den med de grafiske briller.

box1

Hav en plan for dit indhold

Hvis du ved, hvad du vil med dit nyhedsbrev, så er det meget nemmere at finde indhold til det. Hvis dit overordnede mål er at sælge nogle flere produkter, så er det meget naturligt, at du fortæller dine modtagere, hvilke nye varer, du har fået hjem, eller hvad der nu er tilbud på. Derfor kan du med rigtig stor fordel lægge hovedet i blød og se på, hvilken funktion dit nyhedsbrev skal have.

Når undertegnede laver nyhedsbreve og tilhørende blogindlæg, så gør jeg det for at give dig gode råd til, hvordan du kan få større succes med din webshop. Vi har nemlig på forhånd lagt en strategi, der siger, at vi gerne vil hjælpe vores kunder til større succes. Og hvordan gør vi det? Jo, ved at at have en konkret plan for, hvilke emner der skal med og afdækkes, så du bliver klædt bedre på til fx at lave gode nyhedsbreve, som sælger mere. Og det er lige præcis sådan, at BOXdeLUX.dk bærer sig ad.

“Vi lægger en content strategi for nogle uger frem, og så bestemmer vi simpelthen, hvilke ting der skal med i nyhedsbrevene. Så skriver jeg (Anni, Red.) teksten til det, og så får Karsten det, så han kan sætte det op i Photoshop – og lave de rigtige links og alt det tekniske setup. Der er altid mindst én ting af vores eget. Så skal der være et godt tilbud eller en gratis gave. Vi giver nogle gange en gratis gave med, hvis man køber for over kr. 300,- Vi ser meget på, hvad der sker for os lige nu. Hvis det er en bestemt farve, der er moderne, så skal den med. Og det er altid vores produktnyheder, som dikterer,” fortæller Anni.

split

Test test test

Det ville være dejligt nemt, hvis jeg kunne give dig en forkromet strategi for, hvordan du skal bære dig ad, hvis du vil sælge 50% mere hver måned. Men det kan jeg ikke. Til gengæld kan jeg oplyse dig om, at vi tester og tester på alt, vi foretager os. Det samme gælder nyhedsbrevene. For lige som Anni Karsten fortæller mig, så har de testet sig frem til, at det er søndag, de kan sælge mest. Derfor ryger deres nyhedsbreve ud søndag morgen.

Der er naturligvis forskel på, om du sælger boliginteriør og opbevaring, eller om du sælger proteinpulver og fitnessudstyr. Derfor går vores varmeste anbefaling, at du simpelthen prøver dig frem for at se, hvad der virker for dig. Men husk at sætte tracking på alt, du foretager dig. Med data i bagagen kan du altid se, hvor mange der åbner dit nyhedsbrev, om de bruger computer, tablet eller smartphone til at læse det og mange andre rigtig gode og brugbare data.

Som guruen over dem alle, Martin Thorborg her skriver i sin guide til, hvordan du skriver gode nyhedsbreve, så er timing alt. Og faktisk giver han til sidst Anni og Karsten ret.

thorborg

Du kan i øvrigt læse hele Martin Thorborgs e-mail marketing guide ved at trykke på ovenstående billede.

Frekvens

Hvor ofte skal du så sende dit nyhedsbrev? Så ofte du har noget på hjerte, og så længe at det er relevant for din målgruppe. Det er virkelig en hårfin grænse. For du vil jo heller ikke spam’e dine kunder med e-mails hele tiden. Men sørg for at holde de “aftaler”, du har lavet eller stillet dine modtagere i udsigt. Hvis du siger, at dit nyhedsbrev kommer én gang om ugen, så hold fast i det. Frekvensen af dine nyhedsbreve er vigtig, og det er meget forskelligt, hvor ofte folk sender ud.

“Vi bliver selv irriteret over, hvis vi modtager nyhedsbreve tre gange om ugen, hvor der kun er én produktnyhed i. Det er bare ikke relevant nok. Nyhedsbreve kan godt gå hen at blive en religion, og du kan måle på så og så meget. Men meget af det, vi gør, det gør vi på mavefornemmelsen. Vi kunne ikke selv finde på at sende tre nyhedsbreve ud om ugen. Vi synes selv, at det er vildt irriterende, selvom der er mange eksperter, der siger, at man skal pushe på, indtil man mister så og så mange af sine modtagere. Vi synes bare, at man skal opføre sig ordentligt. Og så skal man selv mærke efter – har jeg nogen nytte af det her? Bliver der for meget eller? Vi er meget lidt aggressive, når det gælder vores nyhedsbreve. Det gælder alt fra tekster til frekvensen,” fortæller Anni og Karsten.

boxdelux_nyhedsbrev

(Sådan ser et eksempel ud på et nyhedsbrev fra BOXdeLUX)

Relevans og pleje af eksisterende kunder

For at komme hele problematikken til bunds, så handler det altså måske i højere grad om at pleje de kunder, du allerede har i butikken.

“Vi bruger heller ikke popups på vores side, hvor vi lover folk 10% rabat, hvis de tilmelder sig nyhedsbrevet. Den måde er for aggressiv til os. Vi ved, at når folk tilmelder sig vores nyhedsbrev, så er det fordi, at de interesseret i det. For hvis man lokker folk med, at de kan vinde kr. 5.000,- ved at tilmelde sig nyhedsbrevet, hvor relevante er de så lige for dig, hvis de bare kommer for at vinde noget… Så vil vi hellere sende ud til vores kunder frem for nogen, der hellere vil vinde en konkurrence. Og vi får ofte henvendelser fra firmaer, som vil sælge os 10.000 e-mailadresser, som vi så kan sende til. Der siger vi altså bare pænt nej tak,” siger Karsten Gudiksen.

Lige præcis den holdning slår Clerk.io et slag for.

“Statistik fra Kissmetrics viser således, at den gennemsnitlige værdi af en tabt kunde beløber sig til 1592 kroner. Alligevel bruger 44% af webshops mere tid på at tiltrække nye kunder end på at
fastholde de eksisterende. Det er afgørende, at webshops i højere grad begynder at kigge på deres mange inaktive kunder. Dels er der mange penge at hente gennem øget omsætning og optimering af marketing, men vi kan også se, at kundefastholdelse bliver et stadigt mere afgørende konkurrenceparameter i e-handelsbranchen” , fortæller Hans-Kristian Bjerregaard.

Hvad med de sociale medier?

Vi lader Anni og Karsten forklare, hvad de gør med nyhedsbreve i forhold til de sociale medier. Jeg kunne ikke selv sige det bedre.

“Vi bruger Facebook og Instagram som en markedsføringskanal og nyhedsbrevene som en anden – og vi har forskellige strategier til dem alle. Jeg ville nemlig selv blive irriteret, hvis jeg fulgte en butik på de tre medier, og at jeg så blev præsenteret for det samme indhold. Når vi taler nyhedsbreve, så kører vi det på rent nyhedsbrev, når vi sender ud. Men i nyhedsbrevet deep linker vi selvfølgelig til vores produktkategorier. Så hvis vi fx kører japansk tema, så sørger vi for at give vores produkter de relevante tags, så når vi linker ind til det, så får man nogle produkter, der netop er relevante for det japanske tema og ikke alt muligt andet,” siger Anni og Karsten Gudiksen.

Guldkornene 

– Har i afslutningsvist nogle gode, konkrete råd til, hvad andre webshops kan gøre for at sælge mere med nyhedsbreve?

“De skal gøre sig umage. Lad være med kun at bruge billeder – der skal også være tekst til. Personlige anbefalinger. Hvis vi selv har brugt et produkt, så skriver vi om det. Det er ægte, og det virker. Vi gør meget ud af billederne, og vi har selv et fotostudie. Der er mange af vores leverandører, der har nogle rigtige gode billeder, men vi gør meget ud af at tage ekstra billeder. Også for vores egen skyld. Så kan folk se, hvordan de faktisk ser ud fra alle mulige vinkler, så de er helt sikre på, hvad de køber. Så hellere et billede for meget end et billede for lidt,” slutter indehaverne af BOXdeLUX.dk af.

Det kan sagtens være, at du bærer dig helt anderledes ad, når du laver nyhedsbreve. Det er som sagt forskelligt, hvad der virker for den enkelte. Så skal du tage nogle overordnede ting med dig fra det her, så må det være, at du skal afsætte dig god tid til at lave dit nyhedsbrev. Gør dig umage i alt fra tekster til billeder. Tænk på din målgruppe og giv dem det, de efterspørger. Brug mere tid på at pleje dine eksisterende kunder og test dig så frem til, hvad der virker af frekvens, dag og form.

Det kræver lidt blod, sved og tårer i starten, men det hårde arbejde bærer frugt til sidst, hvis du er fokuseret og gør dit hjemmearbejde godt.

Rigtig god fornøjelse!

Drømmer du om at starte din egen netbutik? Du kan jo prøve helt gratis i 30 dage! Opret egen webshop her

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *