Blog

Sådan skriver du den gode pressemeddelelse

Skrevet af: Dennis Wormark Larsen
24. august 2017

Der er mange fordele i at få en nyhed i pressen. Der er naturligvis den åbenlyse fordel, at det udbreder kendskabet til din virksomhed. Det kan bidrage til at skabe omsætning og vækst.

Og så er der et SEO-mæssigt perspektiv. Kan du få det pågældende medie til at linke til din webshop, er det virkelig bonus. Men nu skal det ikke handle om søgemaskineoptimering.

 

Lad os i stedet se lidt nærmere på, hvorledes du kan optimere dine chancer for at komme i pressen.

I dette indlæg vil vi gå igennem følgende:

📌 Hav et skarpt budskab

📌 Har du styr på de fem nyhedskriterier?

📌 Gør din pressemeddelelse klar til trykken

📌 Overskriften er dit blikfang

📌 Vær knivskarp og personlig

📌Gør arbejdet færdig, så det er nemt at udgive

📌 Opbyg et godt forhold til relevante journalister og redaktører

 

Hav et skarpt budskab

Lad os lige starte med at slå fast, at ovenstående overskrift (rubrik) ikke lover, at du kommer i pressen, hvis du har et skarpt budskab. Den gode pressemeddelelse handler i høj grad om mere end blot nogle fine, bevingede ord om, hvad der sker i din virksomhed.

Det handler i lige så høj grad om at have kontakterne i orden, da der altid skal være en sulten aftager til din historie. For at pirre pressens nysgerrighed gælder det derfor om at have et klart budskab og en stærk historie, som har mere eller mindre samfundsmæssig relevans.

Du må endelig ikke tage kontakt til pressen, hvor du skriver, at du gerne vil have noget opmærksomhed omkring et event. Pressen er ikke en reklamesøjle for virksomheder. Den er til for at belyse og dække historie, der har større relevans end at skaffe dig kunder i butikken.

Det betyder ikke, at du skal holde dig tilbage, når du har en lille historie eller et event. Den kan såmænd være lige så stærk som en stor. Bare sørg for, at du har en skarp vinkel og et klart budskab, og at det er en aktuel historie. Og pak den ind i, at du har en god historie. Aldrig at du vil have opmærksomhed.

 

Har du styr på de fem nyhedskriterier?

Netop aktualitet, som blev nævnt i det forrige afsnit, er et af de fem nyhedskriterier, som journalister arbejder med mere eller mindre på rygraden. Før du begynder at bygge din pressemeddelelse op fra bunden, kan du passende kaste et blik på, om din pressemeddelelse lever op til følgende:

  • Aktualitet – sker det lige nu?
  • Væsentlighed – er det interessant for flere end blot dit eget firma?
  • Identifikation – er det noget, folk kan relatere til?
  • Konflikt – er der en modpart?
  • Sensation – vækker det opsigt?

Det er langt fra alle historier, der lever op til ovenstående kriterier, men kan du dække nogle af dem, er du godt på vej til at have noget, der kunne være interessant at læse for andre end dig og dine medarbejdere.

Særligt sensation er virkelig hypet lige nu i de digitale tabloid-medier. Du er sikkert stødt på clickbait før, hvor der er en eller anden opsigtsvækkende overskrift, der ikke afslører noget, men lokker dig til at klikke.
Denne disciplin er nu ikke op til dig i dette henseende, men vi ser i stigende grad historier i medierne, der beror på sensation og aktualitet. Herunder er et af værste skuffe…

Skab noget mere i din pressemeddelelse, så er du godt på vej. Er det noget, der sker lige nu? Har du lige ansat 100 nye medarbejdere? Kan folk identificere sig med det? Er der nogen, der mener noget om det? Vækker det opsigt, og får det folk til næsten at tabe kæben?

 

Gør din pressemeddelelse klar til trykken

Når du skal bygge din pressemeddelelse op, skal du sørge for, at den fanger journalisternes og ikke mindst modtagernes opmærksomhed. Den skal give værdi. Journalister er altid hungrende efter nye historier.

Jo mere klar, du kan gøre den til trykken, jo bedre er det. Journalisterne arbejder under et stort tidspres, hvor der dagligt skal produceres x antal historier til deres hjemmeside.

Rammer du hovedet på sømmet, hvad angår ovenstående kriterier, øger det dine chancer betragteligt. Gør derfor dit arbejde godt og grundigt, så din historie er lige til at smide på nettet.

Lad os så se på, hvordan du skal bære dig af med opbygningen, så du har en udførlig opskrift at gå ud fra, når du er færdig med at læse her.

 

Overskriften er dit blikfang

Det er langt fra alle journalister, der læser hele din pressemeddelelse. Alt afhængigt af mediets størrelse modtager de rigtig mange af slagsen hver eneste dag, og der skal derfor vælges og prioriteres.

Overskriften er dit blikfang og meget muligt din chance for at ramme forsiden. Det er din varedeklaration og din salgstale, så sørg for, at den rammer spot on.

Men før du kan lave en fængende overskrift, er du nødt til at være helt skarp på din vinkel og dit budskab. Kan du koge din vinkel ned til ganske få ord? Magter du ikke det, er den nok for ufokuseret, og du vil måske for meget på én gang.

Hav ét klart budskab, der ridser historien kort op, og sørg for, at det gøres fængende og appetitvækkende. Gør den uimodståelig. Uden at være clickbait-agtigt. Lever den op til de fem nyhedskriterier, er det stærkt.

Har du blot nogle af dem, kan det måske også gå an. Det skal vække opsigt og have interesse for flere end dig selv og din virksomhed.

Det skal have relevans for mange mennesker. Ellers er sandsynligheden for at få bid forsvindende lille. Med mindre at du kender en redaktør på et givent dagblad eller lignende, som er villig til at udgive alt, du kommer med. Det kommer vi lidt mere ind på senere i indlægget.

 

Vær knivskarp og personlig

Når du henvender dig til medierne, skal du give dem følelsen af, at din pressemeddelelse er skrevet helt unikt til dem. Sæt dig ind i mediet, og skræddersy din meddelelse, så den er til at sætte direkte ind på deres hjemmeside.

Lad for Guds skyld være med at sende den samme pressemeddelelse til 50 forskellige medier. Det er tvivlsomt, at den samme vinkel kan have lige stor relevans for samtlige medier. Der er stor forskel på lokale og nationale medier, så tilpas dit skriv til hvert medie for din egen og deres skyld. Skyder du med spredehagl, ender du med ikke at ramme nogen som helst.

Og lige en sidste heads up, når du skriver. Hvis du skriver til Børsen eller Politiken, kan du godt have et andet sprog og lixtal, end når du skriver til lokalsprøjten. Husk din målgruppe. Præcis ligesom markedsføring.

Vil du have størst mulig konverteringsrate, så henvend dig til dem, der har interesse for din virksomhed. Versionér dine pressemeddelelser, så du sender forskellige versioner ud til forskellige medier.

Hvis du er så doven, at du ikke gider at lave flere versioner, så husk at sende ud på den “rigtige” måde. Smid aldrig samtlige modtageres e-mailadresser ind i “Til”. Vælg “Cc” og indsæt modtagernes e-mailadresser under “Bcc”. Gør du det, kan hver enkelt modtager ikke se, at du har sendt til flere ad gangen.

 

Gør arbejdet færdigt, så det er nemt at udgive

Inden du sender din pressemeddelelse, skal du sikre dig, at du har gjort dit forarbejde så godt, at din nyhed er klar til trykken – eller copy paste til nettet.

Medierne udvælger hver eneste dag de historier, de finder mest interessante for deres læsere, lyttere og seere. Og det er lidt ligesom med Google. De forsøger at finde de mest relevante nyheder til deres målgruppe.

Derfor skal du bage kagen færdig og servere den på et sølvfad til journalisten. Og det gør du ved at lave en simpel tjekliste, der indeholder:

  • Overskrift (din salgstale og varedeklaration)
  • Indledning (kort, æggende og vækkende)
  • Brødtekst (et oprids af din historie – den skal kunne stå alene)
  • 2-4 underoverskrifter
  • 1-3 citater med relevante kilder
  • Vedhæftet billeder
  • Kontaktoplysninger

Kan du tjekke ovenstående af, er du godt på vej. Men du skal ikke trykke send endnu. Nu skal du tjekke din pressemeddelelse igennem for fejl. Journalister hader sjusk. Er den fyldt med fejl, kunne du lige så godt have have ringet op og sagt, at du ikke tager dem seriøst, men om de nu ikke er søde at udgive din historie alligevel.

Gør arbejdet nemt for medierne, da de får rigtig mange henvendelser i løbet af dag. Skal de vælge mellem to historier, der er lige gode, vælger de nok den, der er gennemarbejdet og klar til trykken.

 

Opbyg et godt forhold til relevante journalister og redaktører

Noget af det sværeste i forhold til at få opmærksomhed af medierne er selve kontakten og forholdet. Det er ikke alle journalister, der tager hvad som helst ind. Selvom de hele tiden er på jagt efter nye, gode historier, er der stadig lidt nepotisme i det.

De vil nok ikke indrømme det, da de jo skal være objektive. Men der er altså bare nogen, der har bedre hul igennem til redaktører og lignende end andre. Derfor er det langt og sejt træk at opbygge et forhold til relevante journalister og redaktører.

Når du ser dig om efter mulige journalister, har du naturligvis størst chance for at at komme igennem ved at finde én, der sidder med dit fagstof. Sender du bare din historie til redaktionsmailen, ender du som et nummer i bunken.

Tag dig tid til at opbygge et godt forhold. Vær til stede. Vær nærværende og hjælpsom. Plej og pas dine pressekontakter. Send dem løbende nyheder. Følg op, når du har sendt den. Hør, om der er noget andet, du kan være behjælpelig med i forhold til historien.

Med et godt forhold til pressen kan du få god rækkevidde og eksponering af dine historier. Men det forudsætter, at du lægger masser af tid og energi i det.