Sådan startede to klubmedarbejdere en millionforretning

Hvad der startede som en personlig fascination, udviklede sig til en succesfuld forretning, som rundede millionen sidste år. Og netop i denne tid gentager de to iværksættere Lucas Sieber og Dan Andersen succesen igen med nogle af de hotteste trends på legetøjsmarkedet i år.

Navnet Lucas Sieber siger dig måske noget. Han var med i Dance-gruppen Daze, der storhittede med “Superhero”, “Tamagotchi” “ToyBoy” og “15 Minutes of Fame” i slutningen af 1990’erne. Det er snart 20 år siden nu, og i de seneste X år har han arbejdet sammen med Dan Andersen i en ungdomsklub i Karlslunde/Greve-området.

Så det på nettet og blev interesseret

En dag for et par år siden så han en video med en gut på nettet, som kørte på de den gang helt nye segboards. Det er små udgaver af de kendte Segway – bare uden styr. I stedet styrer du dit segboard ved at læne dig frem for at køre fremad og tilbage for at bremse. Drejer gør du ved at læne dig til den side, du vil dreje til eller vippe foden lidt. Du kan også spinne rundt om dig selv ved at vippe den ene fod frem og den anden tilbage.

Lucas syntes, at segboardet var noget af det vildeste, han nogensinde havde set. Sådan et måtte de have i klubben, for det ville ungerne garanteret blive vilde med at køre på. Efter lidt kraftig argumentation og opbakning fra Dan gik ledelsen med til, at de bestilte sådan et segboard hjem som et forsøg.

Startskuddet til et forretningseventyr

Det blev dog ikke ungerne, der fik mange ture på det. I hvert fald ikke før lederen høfligt gjorde Lucas opmærksom på, at det der segboard jo rent faktisk var indkøbt til børnene i klubben. Så måtte Lucas til at dele det med ungerne.

Derfor ville Lucas købe sit eget og Dan var også interesseret. Samtidig oplevede de også en voldsom interesse fra ungerne i klubben. Det fik Dan og Lucas til at besluttede sig for at spare sammen og købe et par stykker hjem og sælge dem. Planen var så, at de skulle få råd til at købe flere hjem, så de til sidst fik råd til at beholde et par til dem selv.

Kendte intet til SEO

Så de startede med at købe 2, så 4, derefter 8 og endelig 16 boards hjem ad gangen. Det var populære varer, og snart havde de solgt et til alle vennerne.

Den store popularitet gav dem blod på tanden. Så de startede en webshop, uden at kende noget som helst til SEO eller andre former for online markedsføring. Da webshoppen var i luften, og de sad og ventede på, at ordrerne skulle komme væltende, skete der absolut ingenting.

Så da de sidste venner og deres venners venner havde købt, skete der ikke rigtigt mere, før de en dag læste en artikel om online markedsføring og søgemaskineoptimering. Der gik et lys op for dem – og efter et par søgninger efter SEO-bureauer, fandt de så KH Online, der i dag er deres faste partner inden for online markedsføring, SEO og annoncering på Google AdWords og Facebook.

Der gik tre måneder før det rykkede

De første tre måneder skete der ikke meget, hverken med ordrer eller placeringer i søgeresultaterne. Men så kom det første salg til en fremmed, som de ikke på nogen måde kunne spore til deres venner eller familier. Det blev fejret.

Men knapt havde Lucas og Dan fået armene ned, før den næste ordre og den næste igen dukkede op – og så kom de ellers væltende – ordrerne. Så efter tre måneder hvor de havde arbejdet målrettet på at komme i toppen af søgeresultaterne, kunne de høste frugten af indsatsen.

Julen 2016 gik det fuldstændigt amok og det resulterede i, at de to iværksættere kom ud af 2016 med en omsætning på 1,3 millioner – som de forventer at mere end fordoble i år, hvor målsætningen hedder 3 millioner.

Drop shipping blev hurtigt udskiftet med eget lager

I starten havde de 14 dages leveringstid, fordi de brugte dropshipping. Men snart var der råd til at starte deres eget lager. Så i dag har de eget lager med 150-200 boards i konstant flow og dag-til-dag levering.

De har også startet flere sites op, som sælger segboards. Således står de to bag både funboards.dk og segboard.dk, der er to af de største online forhandlere af segboards herhjemme. Samtidig er de med KH Online som partner, gået ind på det svenske marked med en segboards-webshop. Funboards.dk bliver i øvrigt hosted af DanDomain.

Nye populære produkter

Med logistikken på plads var det ikke særligt svært at tage beslutningen om at tage nye produkter ind, da Dan en dag kom begejstret og fortalte om den spændende Fidget Cube, der var blevet en erhvervsmæssig succes allerede inden den gik i produktion.

Det blev til siden www.fidget-cube.dk, der også sælger den voldsomt populære Fidget Spinner, som har fået en gevaldig renæssance, siden Fidget Cube kom på markedet. Disse to produkter er de også allerede gået udenlandsk med sammen med KH Online, nemlig i Norge hvor de er nogle af de første på markedet med fidget-legetøj med webshoppen Fidget Cube Norge.

Mon ikke vi kommer til at høre meget mere til Lucas og Dan i fremtiden.

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.