Sådan udnytter du bedst din tid som webshopejer

I blogindlægget giver vi gode råd til, hvordan du bedst udnytter tiden som webshopejer. Med årsmøder og effektivisering udvikler du altid din forretning.


Er du webshopejer, og kan du svare ja til et eller flere af nedenstående punkter? Så skal du læse med her, hvor vi giver dig råd til, hvordan du bedst udnytter din tid som webshopejer.

Forfatteren af gæstblogindlægget er:
Klaus Andersen, CEO & Partner i YouWe
Rigtig god læselyst!


Pas på din tid

Som iværksætter og webshopejer er din knappeste ressource næsten altid din egen tid. Derfor er det vigtigt, at du udnytter den bedst muligt.
Jeg plejer at skelne min egen tid mellem udvikling af min forretning og drift af min forretning.

Drift i en webshop er typisk ordreekspedering, kundeservice, indkøb og vedligeholdelse.

Udvikling kan f.eks. være nye samarbejder, nye marketingstiltag, nye ideer til sortiment og udvikling af nye funktioner til din webshop.

I opstartsfasen bruger du al din tid på at vækste og udvikle din forretning. Udfordringen er, at man ofte havner i det, jeg kalder driftshullet. Det er et mørkt, ubehageligt sted. Et sted, man ikke har lyst til at være i, og som kan være svært at komme op fra.

Udfordring #1: Driftshullet

Med en positiv udvikling i webshoppen har man på et tidspunkt så mange daglige ordrer, at der ikke længere er tid til at udvikle forretningen. Man ender med at bruge al sin tid på at vedligeholde, slukke ildebrande og følge med i dagligdagen, og pludselig går væksten enten i stå, eller man lever konstant med følelsen af at være 20% bagefter.

Sådan ser der ud fra bunden af driftshullet. Det er ikke sjovt, og det er ikke godt for din forretning.

Råd #1: Årlige udviklingsmøder

Derfor er min anbefaling til alle iværksættere, at de mindst 2 gange årligt - og gerne flere – tager sig selv, sin kompagnon, sin(e) vigtigste ansat(te) lidt væk fra firmaets normalle rammer og stiller skarpt på den generelle tilstand i forretningen. Stil jer selv disse spørgsmål - og vær kritiske:

  1. Hvad er status?
  2. Hvor er I på vej hen?
  3. Hvad gør I godt?
  4. Hvad gør I knap så godt?

Meningen er, at I kommer hjem med 3-5 nye tiltag til forretningen, eller områder der skal forbedres. Så sikrer du nemlig, at du udvikler din forretning.

Udfordring #2: I mangler ansatte

De fleste webshops rammer et punkt, hvor den eneste udvej er at ansætte en medarbejder. Eller flere medarbejdere. Man kæmper hver dag med konkurrenter, som presser priserne. Derfor kan det virke som en god løsning at ansætte billigere medarbejdere til de mere trivielle opgaver.
Men ofte oplever webshopejere, at det ikke hjælper på bundlinjen.

Det er svært at få høj kvalitet til få penge, ligesom det koster tid og fokus, hver gang man skal ansætte og oplære en ny. Og i de fleste webshops skal der sælges mange flere varer hver måned for at opveje en udgift på +20.000.
Kan du genkende det? Så er du klar til det næste råd!

Råd #2: Effektivisering i stedet for ansættelser

Når man taler om effektivisering, handler det ofte om de processer og rutiner, der bliver gjort på samme måde - igen og igen. Du kender det med garanti fra din egen shop. Det er f.eks. ordrehåndtering, indkøb, modtagelse af varer, afsendelse af tracking-mails til kunder eller noget så simpelt som at udskrive en pakkelabel. Trivielle og lidt kedelige opgaver – men helt og aldeles nødvendige at få gjort.

I webshops med færre end 25 ordrer om dagen bliver disse opgaver typisk håndteret manuelt. Men manuelle processer er uhensigtsmæssige af to grunde:

  1. De stjæler din tid
  2. De giver langt større risiko for fejl

Alle der har prøvet at lave en fejlhævning på et betalingskort, forkert afsendelse af en vare eller manglende kreditering af en returneret vare, ved, hvor tidskrævende og bøvlet det er. Og ikke mindst – hvor utilfredse kunder det kan give. Og det kan man jo ikke leve af.

Vejen frem – uanset størrelsen på din shop - er derfor effektivisering. Automatisering af dine arbejdsprocesser, så du frigiver tid til at tjene penge (og holde fri) i stedet for at løbe rundt nede i bunden af driftshullet.

Effektiviseringer behøver ikke være store og forkromede IT-systemer eller fancy procesdiagrammer. Ofte kan noget så simpelt som skabeloner i Excel, fornuftig brug af Office-pakken, Mailchimp, og alle de andre softwareprodukter du har installeret i forvejen, være genvejen til billig effektivisering.

En anden og god vej til at frigive tid til din forretning er Dandomains apps. Der findes i dag et hav af apps, der kan hjælpe dig med alt fra e-mail marketing til håndtering af kundeklubber.

YouWe print: Din intelligente lagerassistent

YouWe print er skræddersyet til Dandomain-shops. Den sørger for at holde styr på ordrebehandling, udskrivning af pakkelabels, ordrestatus, afsendelse af trackingmails, tjek om varen er på lager, hævning af betalinger, og alle de andre opgaver og processer der følger med, når man sælger fysiske varer fra sin webshop (og får nogle af dem retur igen).
Det er på mange måder som at have sin egen lagerassistent – bare uden sygedage og den høje månedsløn.

Integrationen er lavet med min egen erfaring fra flere webshops og er løbende udviklet i samarbejde med DanDomains kunder. Jeg kan med en vis stolthed sige, at de, som har fået integreret deres shop med YouWe Print, også har beholdt den.


 

Vil du afprøve YouWe Print?

Den nye app kan spare dig for tid, minimerer fejl og sørge for, at du kan blive mere effektiv. Få mere tid til at udvikle din forretning. Prøv den gratis i 60 dage, læs mere her >>

  • Spar tid på ordrebehandling
  • Brug mindre tid på udskrivning af pakkelabels
  • Automatisk og sikker håndtering af ordrestatus
  • Automatisk afsendelse af trackingmails
  • Hurtig og effektiv kontrol af om varen er på lager
  • Automatisk hævning af betaling.


Gæsteindlæg af Klaus Andersen

Klaus Andersen hjælper til dagligt mellemstore og store webshops hos Dandomain med at effektivisere og automatisere de daglige arbejdsgange. Han åbnede selv sin første webshop i 2007 og har hands-on erfaring med alle aspekter indenfor e-handel, lige fra ordrehåndtering til markedsføring.

Lignende indlæg