Blog

Her er nøglen til det perfekte domænenavn

Skrevet af: Rikke Toft Rønn
24. april 2019

Du har fået en rigtig god idé, som du gerne vil gøre til virkelighed. Det er måske et produkt eller en ydelse, du kan tjene penge på og måske endda gøre til din levevej. Din gode idé skal føres ud i livet med hjemmeside – men inden da, skal du have fundet det perfekte domænenavn.

Men hvordan vælger du et domænenavn, som forbrugerne vil skrive i deres webbrowser? Læs med videre i dette blogindlæg, og få nøglen til det perfekte domænenavn.

5 gode råd til dit valg af domænenavn

Det er ikke mange som ved, at nøglen til god branding er at vælge et kort og mindeværdigt domænenavn. Det skyldes, at dit domænenavn er det første kontaktpunkt mellem din virksomhed og de mennesker, der vil købe af dig.

Her får du 5 gode råd til valg af domænenavn:

1. Hold dit domænenavn kort og simpelt

Et kort domænenavn er nemt at huske, let at forstå og nemt at stave.

Ideelt set bør du vælge et navn, der er under 18 tegn.

Domænenavnet skal ikke inkludere tal, bindestreger, specialtegn, forkortelser eller grammatisk forkerte ord som en del af dit domænenavn.

Du bør også nøje overveje valget af æ, ø og å i domænenavnet.

De fleste vil nok foretrække at have et domænenavn uden disse bogstaver, da det kan være besværligt at skrive dem i browseren.

Selv mega brands følger denne regel og holder sig til korte og meningsfulde navne som Apple.com, Uber.com, Zara.com osv.

2. Gør det værd at huske

Selvom et kort navn er et absolut ”must have”, skal du sørge for at vælge et navn, der er let at huske og meningsfuldt.

Hvis folk kan huske dit domænenavn, betyder det, at de vil kunne finde din webshop eller hjemmeside uden problemer.

3. Hold det væk fra juridiske spørgsmål

Vælg et domænenavn, der har en ren juridisk historie og et, der er fri for twister, ophavsretskrænkelser eller varemærkeproblemer.

4. Tjek navnets tilgængelighed på de sociale medier

Før du vælger et domænenavn til din virksomhed, er det en god idé at lave en hurtig søgning for at kontrollere, om det samme navn er tilgængeligt på de sociale medier.

Er der fx skrevet nogle hashtags med navnet, som bliver forbundet med noget, som du ikke vil forbindes med?

5. Vælg den rigtige domæneendelse

Konventionelle domæneendelser som fx .dk, .com, .net, .biz er almindelige.

Du kan derfor med fordel vove dig ud i en anden domæneendelse.

Her er nogle forslag:

  • .STORE domæne: Hvis du er en e-handelsvirksomhed
  • .TECH domæne: Hvis du er en avanceret tech
  • .PRESS domæne: Hvis du er i mediebranchen
  • .SITE domæne: Hvis du er i fast ejendom eller i byggeri branchen
  • .ONLINE eller .WEBSITE domæne: Hvis du helt enkelt gerne vil etablere en online tilstedeværelse

Test dit domænenavn

Når du har en god idé til dit domænenavn, er det vigtigt, at du tjekker, om du kan få et domæne med det navn, som du er kommet frem til.

Test om dit domænenavn er ledigt her >>

Nu håber vi, at dit domænenavn er ledigt – og ellers giver det god mening, at finde på et nyt, der er ledigt.

Vær kreativ, men husk, at have de 5 ovenstående råd in mente.

Læs med videre, og få inspiration fra, hvad andre har gjort.

Få inspiration - hvad har andre gjort?

Vi har snakket med Bettina Clement, der står bag virksomheden Soulworks.

Her fortæller hun, hvordan hun har tænkt, da hendes valg faldt på domæneendelsen .WORLD.:

“Vi arbejder med store virksomheder og hjælper dem med at skabe resultater via nytænkning og højere bevidsthed. Vi har 20 års erfaring med at designe og implementere interne lederudviklingsforløb, som styrker den ledelsesmæssige resultatskabelse.

Vi hedder “Soul” fordi, at soul står for en højeste bevidsthed. Og vi arbejder ud fra formålsdreven ledelse, hvor lederne træner at lede ud fra en højere mening og perspektiv, som får medarbejderne til at investere deres bedste og frigøre deres højeste potentiale. Vi tænker people og planet over det enkelte ego, og vi tænker verden.

Vi er en virksomhed, der vil gøre en forskel for verden. Og derfor var det oplagt at bruge .WORLD, da det giver mening for os og samtidig sender et signal om, at vi tænker større,” fortæller CEO i Soulworks, Betinna Clement.

Udover domænet SOULWORKS.DK har hun nu også SOULWORKS.WORLD og SOULWORKERS.WORLD.

_______

Vi håber, at du har fået inspiration til, hvordan du kan skabe din egen, unikke identitet med et specifikt domæne, og at du er klar til at skabe et unikt domænenavn.


Har du spørgsmål eller har du nogle vigtige tilføjelser?
Så skriv dem endelig i kommentarfeltet herunder.