SEO er heldigvis mere logisk, end du tror
I dette blogindlæg vil vi demonstrere, hvor nemt du kan komme i gang med søgemaskineoptimering (SEO). En guide til dig, der vil nå til tops på Google.
Når det kommer til SEO, møder man ofte følgende udtalelser:
- SEO er kompliceret!
- Søgemaskineoptimering koster en bondegård!
- SEO tager oceaner af tid, og man aner dybest set ikke, hvad man får ud af det!
- SEO er uigennemskueligt!
Hvad hvis det modsatte var tilfældet?
Hvad ville betydningen være for din forretning, hvis SEO var: enkelt, gennemskueligt, logisk og måske endda ligefrem sjovt? Og hvad hvis DanDomains platform er det perfekte udgangspunkt for søgemaskineoptimering?
I dette blogindlæg vil vi søge at aflive en række sejlivede SEO-myter. Vi vil demonstrere den underliggende og yderst logiske opbygning i søgemaskineoptimering, og herfra skitsere en nem og farbar vej for enhver, der vil i gang med SEO.
Vi vil guide dig igennem følgende punkter:
- Hvad er søgemaskineoptimering (SEO)?
- Hvad interesserer Google sig for?
- Hvilke områder af din "bog" læser Google?
- Din sides helbred spiller en betydelig rolle.
- Opbakning - Gider andre at læse din bog?
- For at få succes med SEO, skal du...
Lad os begynde med det basale:
1. Hvad er søgemaskineoptimering (SEO)?
SEO er et akronym for Search Engine Optimization - på dansk Søgemaskineoptimering. Kort fortalt handler det om at få din side til tops på Google og hjælpe dig til flere kunder.
Søgemaskineoptimering er en kvantificerbar og konkret proces, der har til formål at justere og optimere en række nøgleparametre på din hjemmeside, der i sidste ende gør den mere appetitlig for Google algoritme.
Desto bedre Google synes om din side, desto bedre placeringer, kan den forvente at få i de organiske søgeresultater.
Hvori består fordelen?
Lad os tage et eksempel:
- Person A søger efter en grøn kande på Google.
- Person B har en hjemmeside, hvor der sælges grønne kander. Jo højere placeret hjemmesiden er, desto flere går ind på hjemmesiden, hvilket medfører større salg af grønne kander!
Men hov! Allerede nu er der introduceret begreber, der på overfladen kan virke komplicerede.
Las os derfor tage et kig på de omtalte nøgleparametre:
2. Hvad interesserer Google sig for?
ORD! - Dit valg af ord er helt centralt for din succes. Google fungerer som en uhyre effektiv bibliotekar, der formår at læse millionvis af bøger igennem på et splitsekund.
Internettet er Googles bibliotek, og skal din bog udvælges, skal din hjemmeside lægge sig tæt op ad de ord og fraser, som dine kunder anvender.
Altså: Du skal forstå din hjemmeside som en bog i et enormt bibliotek. Lånerne - dine potentielle kunder - anvender Google som bibliotekar. Skal Google udvælge din bog, skal den tydeligt deklarere, at den indeholder det, som brugeren efterspørger. Derfor skal vi anvende "søgeord" og "søgefraser".
Hvordan finder jeg de ord?
Det korte svar er gennem en søgeordsanalyse.
En søgeordsanalyse kan lyde som en kompliceret proces, men beror på en række logiske trin, som vi her vil eksemplificere.
Indledningsvist skal du tage et kritisk blik på din hjemmeside og forretning. Du sælger givetvis en lang række produkter og ydelser. Ikke alle vil have samme grad af relevans.
De områder, hvor du i forvejen udmærker dig, vil være oplagt mål for din søgeordsanalyse. Tænk over, om der er steder, hvor dit udvalg er bemærkelsesværdigt godt, hvor dine priser er gode, hvor din service er overlegen og lignende.
Hvorfor?
Du vil aldrig markedsføre de svageste elementer af din forretning. Ligeledes vil det være kontraproduktivt at søgemaskineoptimere på selvsamme elementer.
Når du har identificeret de 3-4 områder, kan du lave selve søgeordsanalysen.
Her benytter du et SEO-værktøj ala Morningscore, og bruger følgende fremgangsmåde:
- Gå på Google og søg på de varer og ydelser, du vil sælge.
- Noter de virksomheder, der ligger øverst i resultaterne.
- Læg disse ind som konkurrenter i Morningscore.
Og voila! Nu har du adgang til en enorm database over de ord og fraser, som dine konkurrenter bevidst har anvendt i forsøget på at ranke øverst. De ord og fraser, som brugerne anvender, og som gør, at konkurrenternes bog ultimativt udvælges af Google.
Disse ord skal du nu indarbejde på en række strategiske positioner på din hjemmeside.
3. Hvilke områder af din "bog" læser Google?
I forhold til ord, vægter Google en række parametre højt. Dette er i forsøget på at forstå dine intentioner.
Det kan siges sådan her:
"Forstår Google ikke, hvad din intention er, bliver du ikke indekseret"
Godt - hvordan blotlægger vi vores intentioner, og hvad dækker "parametre" over?
På en hvilken som helst side gennemgår Google følgende:
- Sidens title-tag.
- Sidens URL.
- Sidens H1, H2 og H3 osv.
- Selve brødteksten på siden.
- Dine interne og eksterne links.
- Billedtekster.
Lad os tage et eksempel:
Du driver en forretning med alt til kæledyr. Du opdager, via søgeordsanalysen, at ganske mange katteejere ønsker viden om, hvor gammel en kat kan blive. Mere specifikt søger de: "Hvor gammel bliver en kat?"
Hvordan får du nu din bog deklareret bedst muligt, så Google forstår, at der er overlap mellem dine og brugernes intentioner?
- Dit title tag bør være: Hvor gammel bliver en kat? Få svaret her!
- Din URL bør være: www.mindyrebutik.dk/katte/hvorgammelbliverenkat
- Du bør have overskrifter, der understøtter sidens formål:
H1: Hvor gammel bliver en kat?
H2: Hvor gammel bliver en udekat?
H3: Hvor gammel bliver en indekat?
H4: Hvad er den gennemsnitlige levetid for en kat? - En udtømmende tekst, der fortæller brugeren, hvor gamle katte bliver. I brødteksten indarbejdes ord og fraser, der korrelerer med brugernes søgninger.
- Du linker eksternt til eksempelvis dyrlæger, der tilbyder yderligere viden og linker samtidigt til produkter på din side, som har at gøre med kattes velvære.
- Billeder af katte i forskellige aldre med tilsvarende billedtekster.
Desto bedre du er til at indarbejde de rigtige ord og fraser på disse nøglepositioner, desto nemmere vil det være at ranke.
Lad os se på næste step:
4. Din sides helbred spiller en betydelig rolle
Helbred omtales ofte som "onpage" SEO. Grundlæggende beskæftiger helbred eller onpage sig med brugeroplevelsen.
Google har selvsagt ingen interesse i at sende brugere i favnen på sider, som domineres af lange loadtider, sparsomt indhold, mangel på billeder og sider uden links, som kan føre brugeren videre til relateret indhold.
Den gode nyhed:
Helbred er heldigvis logisk. Google offentliggør løbende retningslinjer for det gode helbred. Hvis du ønsker status på din egen side, kan du oprette dig gratis på Morningscore.io og teste værktøjet.
Herfra tilbyder vores system en fyldestgørende diagnose af din hjemmeside, sådan som den opleves med Googles øjne.
Når først diagnosen er på plads, er det bare at klikke på det enkelte problem, hvorefter vores system fortæller dig præcist, hvordan det kan og skal løses.
Din sides helbred er i sidste ende at forstå som indpakningen på din bog.
Google ønsker at præsentere brugerne for bøger, der hænger sammen, bøger, der er præsentable, som tilbyder tilstrækkeligt med indhold og links, der peger brugeren mod mere indhold osv.
5. Opbakning - Gider andre at læse din bog?
Du har sikkert hørt, at links spiller en essentiel rolle i forhold til SEO? - Det er sandt. Backlinks, som de kaldes, spiller en rolle.
Tænk på links som likes på Facebook. Desto flere likes en kommentar, som er postet under eksempelvis en nyhedsartikel, får, desto mere vil Facebook vurdere, at kommentaren tilsyneladende har andre læseres interesse. Denne interesse veksles ultimativt til højere placering af den pågældende kommentar - dette under mærkatet "mest relevante".
Google benytter sig af en tilsvarende logik. Sider, der linker til dig, opfattes som et like af din "kommentar" - altså af din side. Flere likes er lig med højere relevans set med Googles øjne. Højere relevans er i sidste ende derfor lig med højere placeringer.
Der er mange måder at opbygge links på:
- Links fra samarbejdspartnere.
- Links fra kunder.
- Omtale i medier, blogindlæg og databaser
- Betal et bureau for at skabe links.
- Og sidst men ikke mindst: Gå dine konkurrenter i bedene.
Google vægter relevansen af backlinks. Dine konkurrenter befinder sig i samme branche som dig. Heraf følger, at de har forsøgt at finde relevante backlinks.
Med Morningscore kan du nemt og præcists se, hvilke backlinks dine konkurrenter benytter. Siderne de optræder på, hvilken linktekst, de benytter, hvor lang tid, de har optrådt på siden osv.
Din opgave er nu at vurdere, om du kan opnå tilsvarende.
Så lad os lige opsummere:
6. For at få succes med SEO, skal du:
- Lave en søgeordsanalyse. Afdække hvilke ord og fraser dine kunder anvender.
- Få implementeret søgeordene på de strategiske nøglepositioner, som Google skeler til.
- Få styr på helbredet, så Google med ro kan linke til dig.
- Få andre sider til at linke til dig.
Med et værktøj som Morningscore i baghånden er det vores påstand, at selv personer, der aldrig har prøvet kræfter med SEO, kan komme i gang og få succes i løbet af bare få uger.
SEO er, modsat den gængse opfattelse, en yderst logisk disciplin, der hviler på transparente processer, klart definerede mål og resultater, som dagligt kan vejes og vurderes. Samtidig er det den absolut billigste og mest effektive vej til dine kunder.
Husk: De eneste brugere, du rammer med SEO, er brugerne der SELV beder om at få præsenteret, hvad du tilbyder.
Ønsker du at prøve kræfter med SEO? Så kan du læse mere om Morningscore her.