SEO-tips: Sådan plukker du de lavthængende frugter

DanDomain har endnu engang haft fint besøg af mister SEO (søgemaskineoptimering) ham selv, René Poulsen, fra SEO-virksomheden Wiseo.

Her brillerede René med en masse konkrete SEO-tips, som du kan bruge i netop din shop. Der var desværre ikke plads til flere ved SEO-seminaret – derfor synes René, at du også skal have et par tips her.

Som René selv forklarer det, så er hans tips her nogle af de lavthængende frugter, som du bare bør have styr på som webshopejer – hvis du altså vil rangere højt på Google med mulighed for at være mere synlig og øge din omsætning.

Drømmer du om din helt egen webshop? Lav din egen webshop her

Title tags

Title tags er et begreb, du sikkert er stødt på masser af gange, hvis du har en webshop. Begrebet er vigtigt at lære, da det kan have enorm betydning for din online tilstedeværelse. Title tags er det, du gerne vil fortælle Google, du vil med din side, og hvad du gerne vil fortælle kunden. Der er nogle standardsider som nyheder, favoritsider, handelsbetingelser – de skal justeres enkeltvis, så der ikke står den samme titel og beskrivelse af hver side.

Et title tag ser fx ud som på billedet herunder – markeret med rødt.

title tags

Her skriver vi, hvad vi hedder, og hvad du kan regne med at finde på siden: Domæner, web og hosting. Title tag’et på dine sider er dit visitkort og skal derfor være sælgende, men ikke mindst værdiskabende og oplysende for læseren. Det er her, dine potentielle gæster træffer deres beslutning, om skal være din eller en anden side. Derfor er det ekstremt vigtigt for din forretning, at du udfylder dine title tags korrekt.

Da vi har flere sider inde på dandomain.dk, har vi givet hver side unikke title tags. Herunder ser du siden for vores webshop. Læg mærke til, at der står noget andet end ved første billede – både ved titlen, men også i selve beskrivelsen (meta description) nedenunder. Meta descriptions kommer vi til om lidt.

webshop1

Det er forskelligt, hvad SEO-eksperterne siger omkring længden af dine title tags, men omkring max 55 tegn. Det bedste er at prøve dig frem og så justere, hvis det bliver for langt. Men mellem 30 og 55 tegn.

Det skal lige for god orden skyld nævnes, at Google ikke længere tager efter antal tegn, men i pixels. Det er dog stadig en god rettesnor at gå efter.

Meta Descriptions

Meta descriptions er en beskrivelse af din hjemmeside/webshop. Det er her, du har lidt flere tegn at gøre godt med, og hvor du for alvor kan overbevise dine potentielle kunder, at de skal gå ind på din hjemmeside. For her fortæller du præcis, hvad de kan finde på din side, og hvem du er. Så er der et sted, du skal blære dig med, hvor god du er, så er det lige præcis her.

Se i eksemplet herunder.

ny desc

Din meta description har ingen direkte indflydelse på SEO, men nærmere indirekte, da den kan påvirke din CTR (click through rate) – altså om folk klikker videre. Det skal forstås på den måde, at hvis din meta description ikke er god og appetitvækkende nok, så klikker folk nok ikke videre. De vælger derimod under- eller overboen, som har gjort sig den ulejlighed at beskrive hjemmesidens indhold med ganske få og ikke mindst vigtige ord. Så tag dig tid til det. Sæt dig i læserens sted og tænk; hvad vil jeg vide om det her sted. Skab tryghed og tillid.

Døde links 

I din webshop har du sikkert en masse produkter, som hver har et link. Når en besøgende i din shop klikker på et produkt/link, forventer vedkommende at komme over på en side, der virker, og hvor vedkommende eventuelt kan købe dit produkt. Men virker linket ikke, risikerer du at miste vedkommendes interesse samt din troværdighed. For hvad i alverden er det for en shop, der har links, der ikke virker? Det er useriøst. Derfor bør du tjekke, om du har nogle links, der ikke længere virker. Det kan fx være, at du sælger produkter via en forhandler. Men er forhandleren gået konkurs, og du stadig har links til vedkommendes side, og de ikke virker – så er dit link dødt.

Der er en række gratis værktøjer på nettet, hvor du kan tjekke, om du har døde links. Her er et eksempel på en side.

broken

Ellers søg på “broken link checker”. Værktøjet tjekker også, om du har døde sider. Det kommer vi til nu.

Døde sider

Døde sider fungerer på samme måde som døde links. Når du tjekker for døde links og sider, støder du på fagtermer som; fejl 404, fejl 410, broken link, dødt link, tabt link, 404 link, 410 link. De er udtryk for stort set det samme, der er bare forskel på teknikken. Men fælles er, at de ikke gør noget godt for din side. Husk derfor at tjekke efter, om du har døde links og døde sider.

Vigtige tekstfelter

I din DanDomain Webshop har du nogle steder, hvor du kan øge dine chancer for at rangere højt på Google. Produktnavn og beskrivelse. Det er her, hvor du skal skrive dine unikke tekster, som vækker dine potentielle kunders appetit til at købe hos dig. De skal være informative og beskrivende.

Jeg har fundet et eksempel på en tekstbeskrivelse herunder:

wis

Wiseo sælger en ydelse, som er et SEO-kursus. Det kunne lige så være en webshop, hvor du har en side, hvorpå du sælger børnetøj til børn fra 0-2 år. Under hvert stykke tøj skal du skrive en flot beskrivelse af, hvad det er, du sælger. Ligesom Wiseo har gjort om deres SEO-kursus. Teksten svarer til ekspedienten, der står i tøjbutikken. Næsten da. Vedkommende kan da også hjælpe med at finde en anden størrelse eller farve – ligesom på din side.

Google er så intelligent, at dens søgemaskine sætter sig i læserens sted og vurderer, om det er god og brugbar information. Den belønner dig, hvis det er tilfældet. Derfor skal du se hver enkelt beskrivelse som en varedeklaration, der skal læses af mennesker, men også så Google belønner dig med en høj rangering i søgeresultaterne. Derfor er det her vigtige tekstfelter.

Linkbuilding

Effektiv linkbuilding kan have en stor gavnligt effekt på dine placeringer på Google. Et indgående link til din side giver nemlig stor værdi – alt afhængigt af den linkende sides autoritet. Fx giver det god værdi, når jeg linker til min mine kones side her fra bloggen. Med en ankertekst som en billig skrædder i Århus kan jeg skabe stor værdi for hendes side. Du kan også prøve med forskellige ankertekster, som giver mening. Igen i dette tilfælde kan jeg bruge kvalitetsbevidst skrædder i Aarhus, da det er de søgeord, hun gerne vil findes på. Prøv dig frem og se resultaterne.

Søgemaskineoptimerede tekster

Det er ikke kun metatekster, der er vigtige i relation til din hjemmesides placering i søgeresultaterne. Også indholdet på siden – det værende produktbeskrivelser, kategoritekster eller noget helt tredje – bør være målrettet specifikke søgeord. Når du skriver søgemaskineoptimeret indhold (også kaldet SEO tekster), bør du dog stadig have brugeren for øje. Dagene, hvor keyword stuffing var genvejen til de fornemme pladser, er en saga blot. Selvom du således har et eller flere søgeord i tankerne i forbindelse med udfærdigelsen af en tekst, er det vigtigt, at du fokuserer på relevans og brugbarhed for læseren, idet parametre såsom dvæletid i høj grad også spiller en rolle i relation til søgemaskineoptimering. Du kan læse mere om, hvordan du søgemaskineoptimerer dit tekstindhold på denne side, hvor TEXTA, tekstpartner i DanDomain, har gennemgået de væsentligste forhold i forbindelse med SEO tekster.

Et godt tilbud på god SEO

Har du for travlt med at udvikle din webshop og mere fokus på salg end teknik, så kan vi på det varmeste anbefale Wiseo til at lave din SEO.

Lige nu har vi et rigtigt godt tilbud på en SEO-pakke hos René Poulsen. Se tilbuddet her.

kursus

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

2 tanker om “SEO-tips: Sådan plukker du de lavthængende frugter

  • 27. februar 2016 at 04:04
    Permalink

    Fedt indlæg og gode tips! Jeg mener specielt, at gode title tags er vigtigt. Ikke kun i forhold til SEO men bestemt også i forhold til call-to-action. Udover titlen selvfølgelig skal være SEO-venlig, er det nemlig også i høj grad vigtigt, at der fokuseres på brugeren ved at lave en titel, der fanger interessen for ham/hende, der søger på Google.

    Svar
    • 29. februar 2016 at 07:41
      Permalink

      Hej Kristian
      Jeg kan ikke være mere enig med dig.
      Det er bestemt en god udvikling, at der er kommet meget mere fokus på modtageren end selve maskinen.
      Det skal da klart give værdi for os mennesker fremfor alt andet.

      Hav en rigtig god dag.

      Dennis

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *