Summa summarum – artikelserie (6/6)

Vi har været langt omkring i de 5 artikler, og det er nu tid til at runde af, og slutte cirklen omkring artiklernes udgangspunkt; specialet ”Betydningen af design og opsætning for en webshops konvertering”.

Vores artikelserie har primært fokuseret på webshops, men du kan naturligvis også anvende de forskellige funktioner og ideer som inspiration til bl.a. din hjemmeside. Så hold dig endelig ikke tilbage, det kunne jo være, at du fandt et guldkorn eller to. Denne artikel opsummerer det mest relevante i de foregående artikler, så det er et alletiders sted at starte, hvis du netop er stødt til bloggen. Men lad os begynde med opsummeringen af emnerne tillid og troværdighed.

Opret din egen webshop her med en af de bedste webshop løsninger

Tillid og troværdighed
To vigtige ingredienser der kan forøge din shops troværdighed, er Trustpilot og e-mærket. Den første er Europas største portal for anmeldelser af virksomheder, den anden den danske mærkningsordning for sikker nethandel. Vær gerne proaktiv for at få anmeldelser, send dine kunder en venlig opfordring til at skrive en anmeldelse, og vurdere oplevelsen af, at handle på din shop. Det er en af de mest reelle kilder for potentielle kunder. Forbrugere tillægger desuden e-mærket stor betydning, og er især vigtigt for førstegangshandlende, da de kan være sikre på, at alt er i orden på en e-mærket shop. Tilsammen er de guld værd, og en ”blåstempling” af din shop.

”Velkommen! Kom indenfor i min shop”
50 millisekunder. Du når lige at blinke. Så kort tid har du til at skabe et godt førstehåndsindtryk.

Du skal foretage mange valg, når du skal i gang med din nye shop, og nogle er mere vedvarende end andre. Men et af de første skal lykkes er, at holde den besøgende i din shop. Byd dine besøgende velkomne med en forside der hurtigt viser shoppens identitet, og hvad de kan forvente at finde her. Det kan være svært ikke at friste med tilbud, top ti solgte varer m.m. men vent med det. Fokuser på at vise hvad din shop er for en størrelse, først bagefter frister du med gode tilbud.

Design og opsætning er samspillende elementer på shoppen, og skal gerne harmonere. Design omhandler primært det visuelle layout og udtryk, og det du kan variere i form af størrelse, farver og billeder, samt hvordan de skal placeres i forhold til hinanden rent visuelt.

design2 grønFarver udgør en stor del af din shop. De er med til at forbedre brugerens oplevelse af shoppen, og kan skabe liv eller en speciel stemning. Når du vælger farver bør de selvfølgelig hænge sammen med hvilke produkter eller services du sælger. Det anbefales, at du holder antallet af farver nede på 4, da det giver et stærkere budskab, hvor flere kan overstimulere brugeren. Mht. sammensætningen, anbefales det at skabe en stærk kontrast mellem baggrundsfarve og den overliggende tekstfarve, samtidig med at baggrunden bør holdes i klare farver, og fri for mønstre.

I forhold til opsætningen handler det om hvordan shoppen er at benytte, dvs. hvordan de enkelte sider er struktureret i forhold til hinanden, hvilke funktioner der er tilgængelige, hvordan de virker, samt hvordan shoppen reagerer på det brugeren gør. En intuitiv opsætning leder til en større succesoplevelse for brugeren, da han nemt finder den information eller det produkt, han søger. Jo mindre intuitiv strukturen er, jo større risiko er der for, at brugerne forsvinder. Det er samtidig vigtig at huske, at brugeren vil have kontrollen. Det betyder, at webshoppen ikke skal gøre noget uventet, som brugeren ikke selv kontrollerer. Det skal f.eks. være tydeligt for brugeren, at varen er lagt i kurven, men det skal ikke ske på en uventet måde, f.eks. ved hjælp af en pop-up.

Call-to-action
Design skal bl.a. assistere i overtalelsen af brugeren, og få ham til at gennemføre et køb. Din webshop bør fremhæve de handlinger, der leder ham hertil. Det er samtidig en rigtig god ide, at hjælpe brugerens øjne til at finde det de søger. Det gør du ved f.eks. at lade dine call-to-action funktioner står i stærk kontrast til resten af designet. Fremhæv gerne knapper ved hjælp af farve og gode ”trigger”-ord: ”Køb” eller ”Gennemfør betaling”.

Less is more
Det kan være fristende, at lægge mest mulig funktionalitet på din shop. Dog gælder talemåden ”less is more” også her, hvor færre muligheder forbindes med brugervenlighed. Hver ny funktion bliver et element brugeren skal forholde sig til. Derfor opfordres der til at holde lidt igen, og gør det nemt for brugeren at gennemføre et køb uden at skulle foretage for mange valg undervejs. Er det nemt at navigere på din shop, er siderne overskuelige, og er der tilstrækkelig information, vil shoppen, alt andet lige, konvertere flere kunder end en der ikke formår dette. Derfor bør du være omhyggelig og kun tilføje de elementer, der er relevante i forhold til webshoppens formål – nemlig at konvertere besøgende til kunder.

Skær ind til benet, selvom det gør ondt
Når din webshop er på plads og ’good to go’, skal den naturligvis markedsføres. Og det er lig med omkostninger. Derfor drejer det sig om at få skabt kunder ud af dine besøgende, når de har fundet vej til din shop. Så det kan være en rigtig god ide, at have en fornemmelse af dine kunder adfærd.

Når vi ved, at forbrugere ikke læser tekster, men scanner dem. At de ikke vælger den optimale løsning, men den første der virker fornuftig. At de ikke finder ud af hvordan ting virker, men bare bruger dem, og at de vil have kontrollen. Så bør vi indrette os herefter. Gør din tekster korte og præcise, gør din opsætning og navigation så ”åben” som mulig, og undlad forstyrrelser. Det handler alt sammen om, at en shop skal være indlysende og selvforklarende – og det er lettere sagt end gjort, det ved vi.

Der kan være stor forskel på, hvordan du tror brugeren navigerer på shoppen, og hvordan der rent faktisk navigeres. Og indenfor brugervenlighed er en gylden regel: ”Don’t make me think” Derfor er din webshops fornemmeste opgave, at besvare brugerens spørgsmål, inden han når at stille dem. Spørgsmål som: ”Hvad er det? Hvad har de her? Hvorfor skal jeg handle her, og ikke andre steder?” De kan bl.a. besvares ved hjælp af hierarki.

Hierarki for alle pengene
Du ser visuelle hierarkier overalt. Du bemærker dem bare ikke, fordi du er så vant til at se dem. Men tag en hvilken som helst avis, og du vil straks se det visuelle hierarki. Den vigtigste historie har helt sikkert den største overskrift, og den bredeste kolonne. Jo vigtigere det er, jo mere skal det fremhæves.

Dine overskrifter er garanteret skrevet med stor skrift, med fed skrift eller måske en bestemt farve. Det viser brugeren, at netop den tekst er den vigtigste. Det samme gælder selvfølgelig din grafik; er det logisk relateret, bør det også være visuelt relateret via gruppering under samme overskrift, eller i et afgrænset område. Et gennemført visuelt hierarki følger den gyldne regel: ”Don’t make me think” da hierarkiet ”for-behandler” siden for dem.

Skru ned for støjen Skru ned
Mådehold er en vigtig del af brugervenlighed, og et særdeles vigtigt element er visuel støj. Uanset om du netop er startet på din shop, eller du har været i gang i et stykke tid, bør du gå ud fra, at al tekst er støj – indtil det modsatte er bevist. En kendt taktik der øger overskueligheden og eliminerer støj: fjern halvdelen af din tekst – og fjern så halvdelen af resten. Barskt, tænker du? Ja, men prøv alligevel.

Det er også altid en god ide, at sætte sig i kundens sted, og tage et kig på din shop. Prøver du det, bør du forholdsvist hurtigt kunne besvare spørgsmål som: Dette sælger de, her ses de mest populære varer, dette er månedens tilbud m.m. Alt dette hjælper dem til hurtigere, at finde det de søger. Derfor er hovedreglen: Er der noget der ikke hjælper brugeren på vej – så skal det væk.

Ryd vejen – og få salget
Det er interessant at kigge på hvordan et køb foregår. Måske foretrækker du personligt at handle i fysiske butikker, hvor du kan afprøve varen, mærke kvaliteten og tage fat i en ekspedient, hvis du har spørgsmål. Det kan også være, at du hellere vil handle i en webshop, lige når det passer dig, og uden hensyntagen til åbningstider, kø til kassen, eller for små prøverum. Men netop på grund af forskellene mellem en fysisk butik og en webshop, er det vigtigt at gøre købsprocessen nem og gennemskuelig.

Online købsproces
Købsprocessen kan umiddelbart være en meget direkte sti fra forsiden til check-out, men det er selvfølgelig sandsynligt, at kunden flere gange går tilbage til produktsiden eller produktlisten, og finder flere varer. Det afgørende er dog, at intet forhindrer kunden i at handle. Der findes nemlig 6 faser i købsprocessen, hvor du risikerer at miste kunden.

købsproces matrix

 

Når kunden møder forsiden benyttes enten menuen eller søgefunktionen, og her skal han være i stand til at finde det han søger. Derfor er det kritisk, at du laver så præcise produktnavne som muligt, så han får vist de rette produkter. Efter ankomst til produktsiden skal der være tilstrækkelig produktinformation, og det ønskede produkt kunne vælges.

Opfylder produktet behovet? Det er spørgsmålet vedrørende produktsiden, hvis han ikke er i stand til at vurdere dette. Det er ligeledes essentielt, at det er let for ham at lægge varen i kurven, så sørg at have tydelige læg-i-kurv og køb-knapper, så det på ingen måde er knapper kunden skal lede efter.

Ved check-out skal det holdes simpelt. Har du en DanDomain WebShop har du netop mulighed for at aktivere ”One page check-out”, der gør det overskueligt for kunden at gennemføre købet, da alle informationer er samlet på én og samme side. Hvis han efter endt køb og levering ikke er tilfreds med produktet, kan det være afgørende at yde god kundeservice, da det er de små ting, der gør forskellen, og kan være afgørende for, om kunden vender tilbage.

Har du tænkt over hvor kunderne finder din shop? Ja, netop – på Google.

Bliv set
Hvor ofte kigger du på s. 2 og 3, når du søger på Google? Det er sjældent, ikke? Vi finder oftest det vi søger på side 1, og behøver derfor ikke lede mere. Det gælder også de kunder du gerne vil have fat i.

Søgemaskineoptimering – er det noget for mig?
Ja, det er det bestemt. Søgemaskineoptimering (SEO) sørger for, at din shop bliver set, ved at fremme dens placering i søgemaskinernes resultater, f.eks. Google og Bing. Og flere visninger bør naturligvis give flere salg. Derfor er SEO blevet en central del af, at gøre forretning på nettet.

Google AdWords
SEO er et omfattende, men vigtigt projekt, og det kan betale sig at sætte tid af til det. Kender du f.eks. Google AdWords? Du har garanteret set massevis af dem, uden at tænke videre over det. AdWords er de annoncer du ser i højre side når du søger på Google. Annoncerne er baseret på søgeord, og det er disse ord du kan købe hos Google. Et eksempel; du sælger fodboldtrøjer, og har købt ordene fodbold og trøje, og derved vises dine annoncer, når der søges på disse ord. Som tillæg kan du også købe relaterede ord, f.eks. benskinner, DBU og shorts. En kunde der søger på benskinner, kan også sagtens være interesseret i trøjer. Din opgave med AdWords er derfor, at finde de ord som du mener dine kunder søger på. Så hvilke ord kan det være for din shop?

Fodboldtroje

Google Analytics
Et effektivt redskab til at spore aktiviteten på din shop er Google Analytics. Her kan du se, hvad dine besøgende foretager sig: på hvilken side starter deres besøg, forlader de shoppen fra en bestemt side eller mister du dem et bestemt sted i bestillingsflowet? Du vil også kunne se hvilke kanaler der leder besøgende til din shop, samt hvilke ord de har søgt på for at finde den. Analytics gør det altså muligt, at aflæse dine besøgendes færden, og viser klart hvor der er behov for optimering.

Måleenheden for din shops succes
Performance betyder alt. Og der kan være stor forskel på hvordan en webshop performer, alt efter hvilke markedsføringskanaler der benyttes. Alle disse markedsføringskroner skal gerne føre til, at så mange som muligt afgiver en ordre. Som webshopkunde er det nemt at forlade en shop midt i en handel, for at vende tilbage på et senere tidspunkt, når man er helt sikker på sit køb. Du kender det garanteret: du har lagt et par varer i kurven, men du bruger også lidt tid på at surfe fra shop til shop, indhente yderligere information, og sammenligne priser, inden du placerer den endelige ordre – og muligvis i en anden shop end du havde forestillet dig. Netop derfor er det væsentligt at måle på, hvor meget din webshop får ud af dens besøgende.

Konverteringsraten og dens påvirkelighed
Der er foretaget mange undersøgelser for at finde den måleenhed der bedst afspejler en webshops performance og succes – og det gør konverteringsraten. Netop denne måleenhed har direkte kobling til webshoppens profitabilitet.

Konverteringsraten påvirkes negativt, hvis det er svært at navigere på siden eller gennemføre købet. Forlader mange shoppen uden at lægge en ordre, er det en indikation af, at der er noget, der ikke fungerer optimalt. Årsagerne kan være alt lige fra ikke-brugervenligt design, mangel på evne til at skabe troværdighed og tryghed overfor kunden, eller at shoppen ikke giver tilstrækkelig information omkring produkterne. Her er det oplagt at benytte Analytics til at se hvor på shoppen du mister kunden, og optimere derefter. For at illustrere den effekt en forbedring af ovenstående elementer kan have for konverteringsraten og omsætningen, kan du her se et lille regnestykke.

pricematrix

Har din shop en forøgelse i konverteringsraten på 1 procentpoint, dvs. én besøgende mere pr. 100 besøgende gennemfører en ordre, resulterer det i en stigning i omsætningen på knap 65 %.

Små ændringer kan derfor have stor betydning for konverteringsraten, og det er vigtigt at fokusere på dette tal. Håber det kan give dig en ide om, hvordan du kan bruge konverteringsraten som målenhed for din shops succes.

Vi håber, at artikelserien har været til glæde og gavn for dig og din shop, at du har fundet nyttige tricks og fifs, og du allerede har mærket den positive effekt.

Hvis du har lyst til at læse de enkelte artikler, finder du dem her:

Artikel 1: Få omsætning i din WebShop

Artikel 2: Førstehåndsindtrykket er afgørende

Artikel 3: Skær ind til benet – selvom det gør ondt

Artikel 4: Ryd vejen for kunden – og få salget

Artikel 5: Det kan ikke siges ofte nok – konvertering, konvertering, konvertering

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.