Trends og tendenser 2020: Hvilken vej bør dit website eller webshop gå i 2020?

Hvordan skal du markedsføre, kommunikere og sælge dine produkter eller serviceydelser i 2020? Det gav vi i DanDomain i samarbejde med OnlinePlus vores bud på til et seminar den 4. og 5. marts 2020.  

Deltog du ikke? Eller har du brug for en opsummering? Så læs videre i dette blogindlæg, og bliv opdateret på de 8 vigtigste guldkorn fra vores seminar. Du vil blive klogere på de vigtigste digitale trends og tendenser, så du kan tage din webshop eller hjemmeside til nye højder.  

Skal du med til næste event? Så tilbyder vi løbende gratis events her.

1. Bæredygtighed er et vigtigt nøgleord i 2020

Det spås, at bærdygtighed er en tendens, der kommer til at fylde rigtig meget i 2020 – såvel som i årene fremover. Bæredygtighed er derfor en af de vigtigste nøgleord i 2020.  

Der er en forøget efterspørgsel fra kunder på ydelser og varer, der har ingen eller kun et minimalt CO2-aftryk sætter. Det er derfor en god idé at tænke din webshop ind i denne bæredygtige tendens.  

Der er mange ting, som du kan gøre for at vise fokus på bæredygtighed. Måske du skal undersøge, hvad det koster at producere bæredygtigt emballage? Eller måske du skal tænke bæredygtighed ind i dit design?  

 2. Google har lavet ændringer i deres SERP  

Hvad er det lige, SERP står for? Jo, det står for Search Engine Result Page, som er den første side på Google, hvor størstedelen af alle kliks foregår fra. Der er derfor rift om de høje placeringer på Google og dermed også kundernes klik.  

Men Google laver ofte ændringer i deres SERP, og det er vigtige informationer for dig. Ændringerne betyder blandt andet, at der er blevet færre organiske søgeresultater på siden. Pladsen er i stedet givet til betalte annoncer, karruseller med billeder og videoer samt ”Andre søgte også efter”-funktionen.  

Det betyder, at hvis du stadig gerne vil ligge på side 1 (og i toppen), er dit arbejde med SEO endnu vigtigere end nogensinde før. Et nemt (og gratis) sted at starte, er Google My Business, hvor din hjemmeside eller webshop kan blive vist i alle relevante lokale søgninger på et kort i Googles SERP. Her kan potentielle kunder hurtigt finde frem til din hjemmeside eller webshop. 

3. Rich Snippet – a hva’ for noget? 

I forlængelse med ovenstående SERP skal du være opmærksom på Rich Snippet i 2020. Rich Snippet bliver nemlig vist i Googles SERP. Det er i bund og grund det samme som et helt almindeligt søgeresultat – dog med et mere fyldestgørende datasæt.  

Rich snippet bliver oftere og oftere vist i forbindelse med søgninger, og disse kan indeholde alt lige fra opskrifter til en FAQ, der skal foldes ud.  

Du skal derfor have Rich Snippet i tankerne, når du laver SEO. Du skiller dig nemlig ud fra mængden, og det er derfor lettere at fange modtagerens opmærksomhed blandt de andre søgeresultater.  

4. BERT – en vigtig algoritmeopdatering  

Endnu en ting, som du måske (måske ikke) har hørt om. Allerede i 2019 præsenterede Google en ændring i deres søgealgoritme, som fik det mundrette navn Bidirectional Encoder Representations from Transformers – eller bare BERT. Algoritmeopdateringen gjorde, at mange websites’ placeringer i Google blev ændret, men hvorfor?  

BERT er en ændring i, hvordan algoritmen læser og forstår de søgninger, der bliver foretaget på Google. Det korte af det lange er, dit websites SEO ikke længere optimeres ud fra algoritmen, men i højere grad ud fra menneskerne, der foretager søgningerne. Der er altså kommet mere fokus på intentionen bag søgningen, og om websitets indhold matcher denne.  

Så er dit site ikke opdateret i forhold til BERT, bør du helt sikkert kigge på det i 2020. 

5. E-A-T – gør dit website troværdigt 

Her snakker vi ikke om mad eller det at spise. E-A-T er en del af en større ændring i, hvordan Google vurderer kvaliteten og dermed troværdigheden af dit website. Dette gælder især de sites, man kategoriserer som YLYM-sites, som står for Your Life or Your Money, som favner sider, der bevæger sig inden for sundheds-, sikkerheds- og finansbranchen.  

Men hvorfor er E-A-T så relevant for dig, når din hjemmeside ikke lever op til et YLYM-site? Det er det, fordi troværdige websites bliver et større fokus for Google dag for dag.  

Der er flere måder, hvorpå du kan styrke dit websites kvalitet, men du skal specielt have 4 områder in mente: blacklinkprofil, udadgående links, din branding, og hvordan du håndterer fortrolige oplysninger.  

6. Bliv klar til voice search

Voice search er blevet stort i USA, men knap så stort herhjemme – endnu. Det anbefales, at du ikke bruger så meget tid på det endnu, men at du følger med tendensen – for den bliver større og større herhjemme. Det forventes, at shopping baseret voice search stiger med op til 40 mia. dollars i 2022.  

I bund og grund betyder det, at Google går fra at være en søgemaskine til en besvar-maskine. Du skal derfor have in mente i fremtiden, at du skal skrive mere i talesprog og dermed have fokus på long tail keywords og de spørgende fraser. 

7. Micro-influencers er det nye  

Der er ikke noget, der kvalitetsstempler dit brand mere end en personlig anbefaling. Derfor er influencer-industrien stadig stigende i 2020 – dog har tendensen rykket sig.  

Hvor vi før i tiden har satset på de store influencere, så kommer vi i 2020 til at se, at virksomheder flytter budgettet fra de store influencere til dem med mindre følgere – også kaldet micro-influencers. 

8. Facebook AR Ads 

Det lyder spændende, men hvad står det lige for? AR står for ”Augmented reality” og er et nyt annonceformat, som netop bliver testet i udlandet.  

Annonceformatet tillader potentielle købere at se, hvordan et produkt vil se ud på. Eksempelvis kan køberen prøve et par solbriller på inden køb. Det giver en ny og anderledes købsoplevelse, som vi tror, kommer til Danmark i 2020.  

______

Du kan også se alle slides fra vores seminar her.

Var du ikke med til seminaret, hvor vi gennemgik alle de nye digitale trends og tendenser i 2020? Eller vil du bare gerne have uddybet de vigtige guldkorn igen? Så fortvivl ej!  

Vi samler hele vores seminar til et online kursus. Her kan du få glæde af alle de nye digitale trends inden for webdesign, SEO, Google Ads, sociale medier, E-mailmarketing og meget, meget mere.  

Skriv dig op til vores nyhedsbrev her, og få direkte besked, når vi lancerer online kurset.

Har du spørgsmål? Så skriv dem endelig i kommentarfeltet, og vi vil besvare dem hurtigst muligt. 

Vil du ikke gå glip af næste event? Så tilbyder vi løbende gratis events her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.