Vækstambitioner? Sådan får du succes med en webshop i udlandet

68 millioner glas tilbuds-Nutella i Fleggaard. De store på 400 gram. Det er hasselnøddekursen på de 17 milliarder kroner, danskerne handlede for i udenlandske netbutikker i 2013.

Og hvorfor så denne sammenligning med en cremet klassiker inden for grænsehandel?

Fordi 2013 var året, hvor den private online handel i udlandet oversteg den fysiske. Danskerne fyldte kufferter, bagagerum og trailere med varer for fem milliarder mindre end digitale indkøbskurve. Et tankevækkende tronskifte, der ikke bliver mindre spektakulær af, at handlen i udenlandske webshops er næsten fordoblet inden for blot to år.

Blog_Internationalisering_Max
Book din plads til .TakeOff seminaret d. 10 april og få gode råd fra Max Riis Christensen og to andre eksperter i internationalisering af webshops.

Lever man af at sælge varer online i Danmark, kan den udvikling sætte sig i nervøse tics, men ifølge Max Riis Christensen fra virksomheden MakesYouLocal er der også grund til optimisme. Grænseoverskridende nethandel rammer ikke kun Danmark, og danske webshops kan endda have gode forudsætninger for at eksportere forretningen.

”De er kendetegnet ved at være vokset op i et marked med relativ hård konkurrence, så i nogle markeder vil man med den rigtige tilgang opleve, at det er lidt nemmere end i Danmark,” fortæller Max Riis Christensen.

Sammen med kollegerne i MakesYouLocal rådgiver han dagligt danske webshops med udlandsambitioner. Og netop valg af marked/land er et af de punkter, danske webshops har brug for rådgivning omkring.

”Ofte er valg af land baseret på mavefornemmelse eller hvor mange der bor i landet og ikke ud fra en undersøgelse af, hvor chancen for succes er bedst. Inden man sætter i gang er det vigtigt, at man kender potentialet i et land, og har et overblik over, hvilke opgaver der skal løses, og hvad det koster. Hvis potentiale og ressourcebehov ikke hænger sammen, kan det blive et dyrt eventyr.”

MakesYouLocal har udviklet værktøjet Market Scan, som bl.a. giver et billede af de aktuelle konkurrenceforhold, prisniveauet og kundernes forventninger til levering og håndtering af returvarer. Ifølge Max Riis Christensen kan der være store forskelle fra shop til shop på, hvilke markeder der er gunstige, afhængig af ikke mindst branchen.

To lande med særligt potentiale

Den 10. april vil Max Riis Christensen, og to kolleger fra MakesYouLocal, bl.a. fortælle om valg af land, når de besøger DanDomain for at holde foredrag på et gratis seminar. I løbet af fire timer vil de guide og inspirere ejere af DanDomain WebShops til profitable udlandseventyr, og to lande vil få et særligt fokus. På tværs af brancher oplever MakesYouLocal nemlig, at danske shops har særligt gode muligheder i Norge og Finland.

”Det er markeder som udviklingsmæssigt er knap så modne som Danmark, og det giver et lille forspring. Derudover er priskonkurrencen ikke så hård som i Danmark, eller hvis man kigger mod syd til f.eks. Tyskland,” siger Max Riis Christensen.

Desuden har danske shops en fordel i Norge, når det kommer til indfortoldning af varer. Den del er lidt mere besværlig i Norge, fordi de ikke er med i EU, men på grund af det fælles nordiske samarbejde er det nemmere for danske webshops end for f.eks. en tysk webshop. Også i Finland ligger potentialet i noget, der i første omgang kan virke som en forhindring, fortæller Max Riis Christensen.

”I næsten alle andre nærliggende lande kan man få en fornemmelse af, hvad tekster betyder, men på finsk kan man ikke, og det skræmmer mange væk. Det betyder, at konkurrencen er lavere, og derfor er der i Finland ofte bedre muligheder for at finde fodfæste.”

Ud over valg af land, vil du på inspirationsseminaret få råd til at løse de typiske udfordringer, MakeYouLocal oplever, at danske webshops står med, når starter op i udlandet. Spurgt direkte til den største udfordring, siger Max Riis Christensen:

“Det er at få den daglige drift efter lanceringen til at fungere, så shoppen også efter de første dage er attraktiv for de udenlandske kunder. Der skal laves lokaliseret markedsføring, nyhedsbreve og kundeservice i en kvalitet, der står mål med de ambitioner, man har.”

På seminaret den 10. april får du mange flere gode råd, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål til tre eksperter i internationalisering af webshops. Seminaret er gratis for DanDomain kunder, og der vil være mad og drikke undervejs. 

Book din gratis plads i dag

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.