13 konkrete tips til nyhedsbreve, der sælger
E-mail marketing er en fantastisk salgskanal. I dette indlæg får du en god opskrift på nyhedsbreve, der sælger.
Du får nemlig 13 konkrete tips til, hvordan du bærer dig ad med at skrive til din konkrete målgruppe samt hvordan du sælger mere med nyhedsbreve.
1. DIT NYHEDSBREV SKAL SKILLE SIG UD
Måske bliver dit nyhedsbrev nummer 143 i indbakken hos din modtager i dag (143 … fordi det er det gennemsnitlige antal e-mails, som vi modtager på en dag). Der er mange andre, der har fået øjnene op for det store salg, der er at hente i e-mail markedsføring. Hvorfor skal læseren vælge at åbne netop dit nyhedsbrev? Selvfølgelig fordi dit nyhedsbrev er langt mere interessant end alle de andres.
Fordi du har brugt tid på at tænke over budskabet, så du rammer målgruppen
Fordi du har identificeret målgruppens problem eller behov
Fordi det er præsenteret lige så tilpas smart, at læseren bare bliver nødt til at åbne det for at se, om der er mere ”guld”.
Måske fordi dit nyhedsbrev er en anelse provokerende? Måske fordi det advarer om noget? Måske fordi det giver læseren en følelse af, at han eller hun går glip af noget? Dit nyhedsbrev skal skille sig ud. Der er ingen tvivl om, at det kræver sit forarbejde at skrive nyhedsbreve. Ingen kommer sovende til et godt nyhedsbrev, men med disse 13 brugbare tips kan du lettere komme i mål med at skrive nyhedsbreve, der sælger. Og kan du pynte med et lækkert billede, er der også lidt for øjnene.
2. BUDSKABET I DIT NYHEDSBREV
Gør dig helt klart, hvad du vil formidle. Udvælg din læser. Sæt dig i læserens sted. Hvad vil holde på din læser? Tænk det sætning for sætning. Hvad vil du bidrage med værdi? Hvad vil opfylde læserens behov?
Vær interessant. Vær vovet. Vær vild. Ja du må faktisk godt sommetider være lidt vild. Åbningsraten kan faktisk være større, når du overrasker lidt. Du skal selvfølgelig sørge for, at læseren ikke ryger ned af stolen og får kaffen helt galt i halsen. Men det at vise lidt personlighed kan være med til at knytte din læser tættere til dig.
Vær sikker på, at du har identificeret behovet hos det segment, som du henvender dig til. Her må du igen gerne skille dig ud. Giv dit nyhedsbrev lidt kant, så du sikrer dig nyhedsbreve, der sælger.
3. STORYTELLING OG DET PERSONLIGE
Storytelling er det nye sort. Især virksomheder gør brug af dette til at brande sig selv, sætte fokus på menneskene bag, idéen bag, op-og-nedture, formålet med det hele…
Du kender sikkert B2B (Business to Business) og B2C (Business to Consumer), men kender du H2H…? Human to Human. Giv lidt af dig selv. Det vil læseren gerne have i dag. Storytelling gør det hele mere personligt. Lader læseren komme tættere på. Gør dig menneskelig. Det sælger.
Måske glemte du at sende det lovede nyhedsbrev i sidste uge, fordi du simpelthen havde travlt med at planlægge dit nye fitness-kursus eller andet relevant for din læser. Det undskylder du naturligvis meget, og derfor vil du gerne gøre det godt igen med dette fantastiske tilbud eller dette fantastiske råd. Nyhedsbreve, der sælger, rammer en følelse hos læseren. Lidt salgspsykologi er bestemt værd at overveje.
4. SALGSPSYKOLOGI
Skriv noget læseren kan identificere sig med. Med lidt salgspsykologi, der enten leder læseren hen på hans eller hendes lyst til noget eller frygt for noget, er det lettere at identificere sig med historien. Her taler du til det, der driver menneskers generelle adfærd: LYSTEN TIL eller ANGSTEN FOR.
Undervurder ikke dette virkemiddel. Giv en historie fra det virkelig liv. Hvordan du engang jokkede i spinaten og vil advare din læser mod at gøre det samme. Du bliver personlig. Du giver en fantastisk og på ingen måde kedelig historie om noget, der tidligere er hændt dig. Samtidig giver du ”ekspert-råd” til din læser, så han eller hun kan undgå denne frygtelige hændelse selv.
Det kan handle om dengang, du glemte vielsesringene til kirken (som familien stadig taler om), eller dengang du glemte at tage andestegen op til juleaften … Storytelling er genialt til at fange din læsers opmærksomhed.
Du kan tilmed tage udgangspunkt i kendisser, populære tv-serier, anekdoter m.m. Nyhedsbreve, der sælger, tager ofte udgangspunkt i lysten til noget – det kan være læserens drømme. Lad læseren drømme sig væk. Sælg idéen.
5. VÆLG EN NYHEDSBREVSMODEL
Jep… der findes forskellige modeller. Er det ikke smart? Der er nogle, der allerede har regnet den ud, så hvorfor ikke gøre brug af én eller flere af disse forrygende modeller. Vælg mellem nyhedsbrevsmodeller som:
- Nyhedsbrevsmodellen, der bygger på at undgå fejl
- Nyhedsbrevsmodellen, der bygger på at gøre noget som en kendis
- Nyhedsbrevsmodellen, der bygger på at udleve sine drømme
- Nyhedsbrevsmodellen, der bygger på en historie fra det virkelige liv
- Nyhedsbrevsmodellen, der bygger på ”the fear of missing out”
- Nyhedsbrevsmodellen, der bygger på ”kender du det”?
- Nyhedsbrevsmodellen, der bygger på en hemmelighed
- Nyhedsbrevsmodellen, der bygger på statistik m.fl.
Søg nettet for alle de spændende nyhedsbrevsmodeller, som du kan gøre brug af. Dermed skaber du variation i dine nyhedsbreve. Nyhedsbreve, der sælger, skal være MEGET mere spændende end alle de 142 andre e-mails, der lander i din læsers indbakke. Husk det, og din læser vil elske dig for det.
6. OVERSKRIFTEN – MAX 40 ANSLAG
Hvorfor skal overskriften kun være 40 anslag? Det er ganske enkelt fordi, at din læser skal kunne se hele overskriften i sin mailboks. Det højner åbningsraten, at din læser allerede der kan tage stilling til, om det er interessant eller ej.
Og selvfølgelig er dit nyhedsbrev interessant, fordi du har gjort dit forarbejde. Du er fokuseret. Målrettet. Du går nemlig efter at lave nyhedsbreve, der sælger. Og ikke bare sælger, men giver din læser en glædelig forventning om dit næste nyhedsbrev. Et nyhedsbrev, der selvfølgelig er fyldt med værdi, hvilket naturligvis fremgår af overskriften.
7. OVERSKRIFT MED KANT
Først og fremmest SKAL DIN OVERSKRIFT KUNNE STÅ ALENE. Dit budskab skal være klart og tydeligt, så du ikke mister dine læsere allerede der. Du skal have en interessant overskrift. Den skal ikke lyde så kedelig som alle de andre nyhedsbreve.
Du må forvente, at en del af dine nyhedsbrevslæsere falder fra. Du kan ikke behage alle. Omvendt får du også sorteret i dit segment. Sørg for en overskrift, der giver værdi for din læser. Det kan være:
- En overskrift, der giver et råd, som læseren ikke kan undvære
- En overskrift, der advarer mod noget
- En overskrift, der giver et tilbud, der er så godt, at det næsten er løgn
- En overskrift, der virkelig pirrer læserens nysgerrighed
- En overskrift, der gør læseren bange for at gå glip af noget
- En overskrift, der er så uventet, at læseren bare må se, hvad resten indeholder.
8. GIV VÆRDI – ALLE ELSKER AT FÅ NOGET
Bogen ”The Go-Giver” røg på bestsellerlisten i USA og mange andre lande for flere år siden grundet sit interessante budskab: Du skal give noget – så får du automatisk noget retur. Dette fremragende budskab virker også med nyhedsbreve.
Giv din læser noget, han eller hun ikke forventer. Overrask. Forkæl. Giv lyst til mere. En god indgangsvinkel til at få din læsers opmærksomhed er ”ekspert-råd”. Med ekspert-råd fremstår du som en ekspert, der er værd at ”lytte til”.
Dette kræver selvfølgelig, at du rent faktisk giver gode råd. Og du giver læseren lyst til mere. Giv dem ikke nødvendigvis hele din viden på én gang. Lav ”cliffhangere”. Giv dem noget at glæde sig til næste gang. Lad dem vente lidt.
Dermed har du allerede sat gang i forventningens glæde til, når dit næste nyhedsbrev rammer deres indbakke. Dermed sidder fingeren forhåbentligt lidt tættere på købsknappen.
9. HOLD, HVAD DU LOVER
Uanset, om du har lovet dine læsere et nyt fantastisk nyhedsbrev med gode råd, billige tilbud eller andet, så sørg for, at du holder, hvad du lover. Hvis ikke, så mister du troværdighed. Længere er den ikke!
10. LAV DEADLINE PÅ DIT TILBUD
Tilbuddet gælder til i aften kl. 20 eller lignende – gør brug af ”the fear of missing out”. Ellers tror læseren, at der er goood tid, og så sælger du ikke noget. Call-to-action er vigtig, når du laver nyhedsbreve, der sælger.
11. BRUG P.S. I DIT NYHEDSBREV – DET VIRKER
Martin Thorborg og andre iværksættere og marketing-guruer anbefaler P.S.’et i dit nyhedsbrev. Hvorfor? Fordi det virker. Især hvis call-to-action knappen er lige i nærheden. Giv læseren en ekstra chance med P.S.
12. VÆLG UDSENDELSESDAG OG TIDSPUNKT
Nogle webbureauer er fortalere for udsendelse af nyhedsbreve mellem kl. 7.00-9.00 på hverdage – andre er fortalere for kl. 11.00-15.00. Dog vil jeg mene, at det afhænger af målgruppen.
Er det B2B, er tidspunkterne, som nævnt, fantastiske. Er det B2C eller H2H, som vi sagtens kan kalde det, vil jeg mene, at tidspunktet kan være lige så godt i weekender.
Nogle har fokus på udsendelse af nyhedsbreve omkring d. 1. hver måned – når der er gået løn ind på kontoen, og læseren kan bruge penge. Andre mener, at når børnepengene tikker ind, er der penge at hente hos forbrugeren.
Ifølge Ivaekst.dk er åbningsraten på 80% den første dag, hvor nyhedsbrevet udsendes. Den statistik skal nok tages med et gran salt. Hvem du sender til, hvornår du sender, og hvad du sender spiller helt sikkert ind på åbningsraten.
Undlad at sende nyhedsbrev ud fredag eftermiddag kl. 15 – der vil din læser bare hjem at holde weekend. Send heller ikke nyhedsbreve ud i ferier eller om natten. Det er spild af gode kræfter.
13. HYPPIGHEDEN AF NYHEDSBREVE
Prøv dig frem. Test din forbruger. Hyppigheden afhænger af segmentet, men du må gerne forkæle din læser med nyt, så længe dine nyhedsbreve er værd at læse. Bidrager med værdi.
Lad være med at spamme, hvis du blot vil sælge. Det kan være en god idé at sende nogle nyhedsbreve, der bare GIVER din læser noget… ekspert-råd, viden, oplysning m.m.
Sommetider virker det bedre, hvis du har åbnet en dør af tillid til dig som formidler, inden du kaster dig ud i noget salg. Med disse 13 brugbare tips er du allerede godt på vej.
Sælg mere i din shop?
Læs vores indlæg “5 veje til første salg” her >>