StartUp

3 tips til at opbygge dit brand gennem PR

3 tips til at opbygge dit brand gennem PR. Sådan kommer du i gang med en ofte overset marketingdisciplin.


Det er svært at komme uden om marketing, hvis man gerne vil vækste sin virksomhed. Der er mange måder at gribe det an på, og det er derfor vigtigt, at du finder ud af præcis, hvad det er, du vil have ud af din PR og marketingstrategi.

Det digitale landskab giver mange muligheder for markedsføring, specielt på de sociale medier, men der er stadig mange fordele ved en god, gammeldags pressemeddelelse. Faktisk er det bedst at kombinere digital markedsføring med den mere traditionelle, og på den måde skabe en strategi, der rammer bredt.

Fordele ved traditionel PR

  • Traditionel PR rammer generelt en bred målgruppe, da aviser og magasiner typisk har en stor læserskare
  • At få omtale i et anerkendt medie skaber troværdighed og kan øge din brandværdi
  • Hvis din virksomhed appellerer til et ældre segment, så kan denne målgruppe ofte rammes med omtale i aviser, m.m.

Fordele ved digital markedsføring

  • Her kan man nemt ramme en yngre målgruppe ved at markedsføre på de sociale medier som Instagram og Snapchat
  • Med digital markedsføring kan du drive flere til din hjemmeside eller webshop ved brug af SEO
  • Du kan skabe en online tilstedeværelse ved at skrive blogindlæg og artikler til onlinemedier, der evt. kan linke direkte til din side

Hvis du skaber en markedsføringsstrategi, der inkorporerer både traditionel og digital PR, så står du stærkere i promoveringen af dit brand. Det er svært at sige, hvad der er rigtigt og forkert, når det kommer til succesfuld marketing. Det vigtigste er bare at forsøge, og så ændre på det, der ikke fungerer. Og hvis det hele virker lidt for uoverskueligt, så er der masser af PR og kommunikationsbureauer, der står klar til at hjælpe dig.

1. Overvej formålet med din PR

Uanset hvordan du vælger at gribe din markedsføring an, så er det bedst at overveje flere ting, før du skaber en endelig strategi. Find frem til hvem din målgruppe er. Hvis du sælger kattelegetøj, så er din målgruppe katteejere, men hvordan rammer du dem bedst? Hvor befinder katteejere sig typisk på digitale platforme - er det Facebook eller Instagram? Er de mere tilbøjelige til at læse fysiske medier?

Nu er katteejere i virkeligheden en bred gruppe, så måske er det en god idé at sprede din markedsføring, så du rammer både det yngre og det ældre segment. Hvis det ikke fungerer, så er du nødt til at overveje, hvor din markedsføring kan forbedres. Måske er der behov for en helt anden tilgang.

2. Fremhæv hvordan dit online koncept adskiller sig fra andre

Medierne elsker historier om nye koncepter, platforme eller webshops, der adskiller sig fra det traditionelle. Vinkler du din historie, så dine styrker og potentiale for fremtiden belyses, så har du bedre chance for at komme i medierne. Så gør du ting på nye måder i dit koncept, eller fokuserer du på et nicheområde såsom økologisk kattelegetøj, så understreg det og fortæl, hvad der er så fedt ved lige præcis dit produkt.

3. Overvej om du skal målrette din markedsføring eller skyde med spredehagl

Som med alt andet, så er der både positive og negative aspekter ved begge tilgange. En målrettet markedsføring kan man argumentere for er lettere at lave, da din marketing kun har brug for enkelt passende vinkel. Det samme gør sig gældende for den digitale del af din markedsføring, der målrettes en enkelt platform eller to, hvor du ved, at din målgruppe befinder sig. På den måde er det nemmere at holde styr på din marketing, men du går måske glip af muligheden for en bredere promovering. At skyde med spredehagl kan bringe meget godt med sig, men det kræver mere arbejde, da du typisk vil være nødt til at vinkle din historie til hvert enkelte medie for at sikre den største succes. Derfor skal der typisk produceres meget tekst, hvis du vil sende pressemeddelelser ud, og du skal være aktiv på så mange sociale medier som muligt for at nå langt nok ud. Det kan føles demotiverende, når man skyder med spredehagl og måske får en masse afslag tilbage, men lad dig ikke blive påvirket af det. Man kan ikke vinde det hele.

Et sidste tip til pressemeddelelser

Når du blandt andet skriver pressemeddelelser, så er det en god idé at tænke over nøgletal, målsætninger, bedrifter eller lignende, så du kommer et godt skridt tættere på medieomtalen. Nøgletal er især godt at fokusere på, hvis du vil have omtale i forretningsorienterede medier som Berlingske og Finans, hvor de har en særlig interesse for sådanne historier.

Vær også opmærksom på aktualiteten af dine nyheder og tilrettelæg din strategi efter det, for tidspunktet er relevant i forhold til dine chancer hos medierne. Hvis du har dagsaktuelle nyheder, så send din pressemeddelelse afsted med det samme. Hvis du har en produktlancering om to måneder, så overvej hvornår du mon bedst kan trænge igennem til medierne, så din historie får den omtale, den fortjener.

Lignende indlæg