Blog

Ny iværksætter? 5 ting du skal vide

Skrevet af: Rikke Toft Rønn
5. november 2019

Du har fået en rigtig god idé, du gerne vil gøre til virkelighed. Det er måske et produkt eller en ydelse, du kan tjene penge på og måske endda gøre til din levevej. Men hvad skal du egentlig have styr på, når du skal i gang med at lave din egen virksomhed?

Før du formelt begynder at stifte et firma med CVR-nummer og momsregistrering, bør du først have helt styr på basen. Har du en hjemmeside? Har du et navn? Et domæne? Har du en e-mail, som dine forhåbentlig kommende kunder kan kontakte dig på?

#1 Start med at teste dit domænenavn

Før du begynder at bestille visitkort med firmanavn og ringe til din mor for at fortælle om dit nye firmanavn, er det en rigtig god idé at tjekke, om du kan få et domæne med det navn, du er kommet frem til.

Test domænet først og se, om det er ledigt. Ellers giver det god mening at finde på et nyt, der er ledigt. Hvad du kalder din virksomhed, er naturligvis helt op til dig, men kreativitet kan gøre underværker med henblik på branding.

Du kan læse vores blogindlæg ‘Sådan vælger du et godt domænenavn 2019’.

#2 Shh… Hold kortene tæt ind til dig

Når du har fået en rigtig god idé, skal du holde den for dig selv. Hvis du gerne vil sikre dig et domæne, bør du holde kortene tæt ind til dig selv og registrere det hurtigst muligt.

Vi logger ikke, hvad du søger på af gode idéer, så du kan roligt teste løs. For din egen skyld skal du nok lade vær med at slå navnet op på Facebook for at høre, hvad folk synes om det. I så fald bør du sikre dig domænet først. Vi kan ikke gøre noget, hvis der er en, der napper det for næsen af dig.

#3 Få din egen hjemmeside, professionel e-mail og de nødvendige programmer

Uden en hjemmeside er det svært at drive forretning nu om dage. Det giver derfor rigtig god mening at få din egen hjemmeside, som du kan koble dit nye domæne sammen med. Det behøver ikke være en særlig kompliceret side til at starte med, da du altid kan udvikle på den hen ad vejen eller få andre til det.

Dertil skal du have fat i en professionel e-mail, som du også kæder sammen med dit firmanavn. Det er altså bare mere seriøst end en simpel Gmail eller Hotmail.

Hvis du mangler det hele, kan du hjælpe dig selv med at få de bedste forudsætninger for at kunne drive din forretning optimalt. Word, Excel, PowerPoint og alle de andre kontorprogrammer er ganske gode at have, når du fx skal lave præsentationer, kundekartoteker, regnskaber og meget andet.

Faktisk har vi lavet nogle rigtig fine og billige startpakker med både domæne, hjemmeside, e-mail og kontorprogrammer, som kan hjælpe dig godt og nemt i gang, hvis du har behov for det.

#4 Gør noget ud af din hjemmeside

Når du er kommet lidt bedre på plads, kan du begynde at gøre noget mere ud af din hjemmeside. Din hjemmeside er enormt vigtig for, hvordan din virksomhed bliver opfattet. Har du gjort noget ud af den? Ser den professionel og troværdighed ud? Er den responsiv og ikke mindst intuitiv?

Tænk på din hjemmeside som et online visitkort. Det er her, du har mulighed for at byde folk varmt velkommen og fortælle, hvad det er for en side, og hvad du tilbyder. Gør derfor noget ud af det og forsøg at sætte dig i dine kunders sted.

Hvis du skal vælge mellem to butikker, der tilbyder det samme, hvilken vælger du så? Den der ser lækker og indbydende ud? Eller den der er rodet og fyldt med stavefejl på skiltene?

De fleste vælger nok den første, hvis produktet er det samme. Din udfordring er dog, at der ikke bare er to ens butikker. Så gør noget ud af den og få en professionel hjemmeside, så øger du sandsynligheden for, at folk vælger at handle i din butik.

#5 Byg stille og roligt på

Du kan vælge at se ovenstående som inspiration eller følge den slavisk – det er op til dig. Vi hjælper dagligt mange iværksættere med at føre deres idéer ud i livet – og vi hjælper også gerne dig. Få hellere styr på de basale ting først, så du har et godt fundament at arbejde ud fra.

Når det er på plads, kan du begynde at koncentrere dig om, hvordan du tiltrækker kunder ved at øge din online tilstedeværelse med god SEO (søgemaskineoptimering).

Hvis du vil have hjælp til at komme i gang med alt fra domæne, hjemmeside, e-mail og fx Office 365 business, har vi nogle fantastiske medarbejdere, der gerne hjælper dig videre, så du kan koncentrere dig om udvikle på din nye virksomhed.

Ring på tlf. 88 77 90 45 eller send en e-mail til support@dandomain.dk