Blog

Hvor længe kan du holde gæster på din side?

Skrevet af: Dennis Wormark Larsen
28. september 2016

Indlæg skrevet af  Thomas Rosenstand, Direktør og SEO specialist, ejer af Concept Interest og TCON Services, LLC 

Google ser ganske meget på, hvor længe dine gæster opholder sig hos dig, før de vender tilbage til Google for at foretage en ny søgning eller klikke på et andet søgeresultat. Lad mig starte med at anskueliggøre det her med en “lignelse”:

Du sidder på en bænk på et torv, hvor der ligger tre restauranter - restaurant A, B og C. Der kommer en hulens masse turister hele tiden, og de spørger dig, hvor de skal gå hen og spise.

Du sender dem skiftevis ind på A, B og C - og efter en dags tid noterer du dig, at alle dem, du sendte ind på B, kommer over til dig og takker dig for din anbefaling.

Du noterer også, at mange kommer hovedrystende ud igen efter få minutter fra både A og C.

Dagens 1.000 kroners spørgsmål: “Hvilken af de tre restauranter tror du, er den bedste?”.

Det er jo logisk restaurant B, og du vil sikkert fremover anbefale den som nummer 1, ikke?

Sådan tænker Google også!

Nu spørger Google ikke direkte, hvordan folk oplevede den hjemmeside, de sendte dem ind på, og det behøver de heller ikke, for de kan få de data fra andre kanaler.

Blandt andet måler Google på, om et klik i deres søgeresultater fører til, at den klikkende hurtigt kommer tilbage til søgeresultaterne igen for at prøve noget andet - og de måler på besøgenes længde via de data, de henter ind i store mængder fra deres egen browser Chrome, fra Googles toolbar og måske også via Analytics.

Det er vi nødt til at forholde os til, og her får du nogle ideer til at beholde dine gæster på din hjemmeside lidt længere.

Bucket Brigades

Teknikken stammer egentlig fra de gode gamle dage, hvor man sendte salgsbreve ud - og den handler om at få folk til at læse videre. Vi ved, at “tilbage-knappen” er flittigt brugt, og vi ønsker jo, at folk skal blive hængende på vores side.

Altså må vi pirre vores gæster så tilpas meget, at de føler, de er nødt til at læse videre.

Du kan have 2, 3 eller flere af dem på én side, og det er generelt smart at have den første i indledningen. Men hvad er det for en fætter? Nu skal du se:

Hvis du besøger denne artikel: https://www.concept-i.dk/blog/god-seo-kunde.html vil du se 3 Bucket Brigades:

111

222

333

Det er de tre “overskrifter” i fed - og hver af dem har til formål at pirre dig til at læse videre. Hvem vil for eksempel ikke gerne vide, hvad der (næsten) kan få himlen til at falde ned?

De kan laves på mange måder, og de kan piftes op grafisk, så de springer mere i øjnene. Her er nogle få eksempler på Bucket Brigades:

Som om det ikke var nok:

Det bedste af det hele:

Endnu bedre er det:

Her er forklaringen:

Hvad der er endnu vigtigere:

Men der er mere i den historie:

Men det stopper ikke her:

Fidusen er altså at holde nysgerrigheden vakt hos din læser, så han/hun læser mere - og tiden går.

Video og grafik

Det er klart, at en video kan fastholde en gæst - hvis den er kort nok. En hurtig præsentation af noget, der egner sig til at blive præsenteret i en video, er en fremragende metode til at fastholde en gæst, og så skal vi jo heller ikke undervurdere effekten af en god video rent salgsmæssigt.

Det samme gør sig gældende med grafik. Hvis der er enkle grafer og/eller illustrationer, der på samme tid er fangende og reelt forklarende for dit budskab, har de samme effekt som videoer: De fastholder din gæst, og de sælger varen eller budskabet.

Det er klart, at på et produktkort er det ikke en teknik, der kan bruges særlig meget. Men på dine varegrupper og – ikke mindst – på ”Egne sider” er det helt oplagt.

I den næste artikel fra mig vil jeg skrive lidt om, hvorfor så mange med en webshop går glip af salg for enorme summer hver eneste dag. Og ja – det er også en slags ”bucket brigade” at skrive sådan.