Nyhedsbreve som dine modtagere vil læse og som øger konverteringen

Med HeyLoyalty kan du nemt fastholde og engagere dine kunder i dit nyhedsbrev. Få vigtige tips til optimeringen af dit nyhedsbrev i dette blogindlæg.


Du ved, at det kræver tid, indsats og grundig planlægning at skrive et godt nyhedsbrev. Du har sikkert oplevet følelsen af at have udarbejdet et godt nyhedsbrev, som dine modtagere garanteret vil elske. Efter at have afsendt nyhedsbrevet, føler du dig optimistisk og håber på, at tallene vil bevise, at dine læsere er begejstrede for det og indholdet i det. Med Apples iOS15 opleves der ændrede åbningsrater af nyhedsbreve, som ikke længere måles med den samme præcision som tidligere. Ikke desto mindre, er det stadig afgørende, at dine nyhedsbrevsmodtagere åbner dit nyhedsbrev. Derfor har vi i samarbejde med HeyLoyalty udarbejdet en guide til, hvordan du kan sikre dig en højere åbningsrate på dit nyhedsbrev.

 

Fokuser på relevante KPI'er (Key Performance Indicator)

E-mail marketing er en effektiv metode til at opnå et højt afkast på investering (ROI) i din markedsføringsindsats. For at måle din succes korrekt, bør du fokusere på nogle nøgleparametre. Eksempelvis salgskonverteringer, som er den primære faktor for mange webshops og i forhold til din klikrate (CTR). 

For at opnå en vellykket performance og dine KPI'er for dit nyhedsbrev bliver en succes, er det første skridt at få dine modtagere til at åbne dit nyhedsbrev. Derfor har vi udarbejdet en vejledning nedenfor, der hjælper dig med at opnå dette mål 👇

 

Vores bedste anbefalinger til dig for at øge antallet af åbnede nyhedsbreve

I dette blogindlæg vil vi nævne en række forskellige elementer, der vil få flere af dine modtagere til at åbne dit nyhedsbrev. Derudover vil vi give dig nogle gode råd til, hvordan du kan fastholde læserens opmærksomhed og opnå den ønskede adfærd hos modtageren.

 

Vi vil guide dig igennem følgende punkter:

  1. Afsenderidentifikation i dit nyhedsbrev
  2. Formulering af en stærk emnelinje
  3. Skab en attraktiv forhåndsvisning (preheader)
  4. Indhold og layout i nyhedsbrevet
  5. Timing: Hvornår skal nyhedsbrevet sendes ud?
  6. Målgruppe/segmentering

1. Afsenderidentifikation i dit nyhedsbrev

Ét af de vigtigste elementer, i dine kampagner, er, at identificere afsendernavnet i dine e-mails. Dine modtagere vil højest sandsynligt læse dit nyhedsbrev via mange forskellige slags enheder, og derfor er det vigtigt, at afsendernavnet fremgår tydeligt i din mail.

Du kan overveje at tilføje en personlig afsender i din mail for at skabe en dybere forbindelse til din modtager, som medfører, at læseren kan se, at der er et menneske, der kommunikerer med dem, og at de har mulighed for at svare på den, hvis dette er nødvendigt. Med en personlig afsender, vil du opleve en positiv effekt på din åbningsrate.

Har du flere afsendernavne, er det en god ide at vælge dét navn, der er mest optimalt i forhold den specifikke kampagne. Omhandler kampagnen eksempelvis kundeservice og Jens er ansvarlig for dette område, så sørg for at tilknytte Jens til afsendernavnet. 

 

2. Formuler en stærk emnelinje

Det er vigtigt at overveje sin emnelinje og bruge tid på at finde en god og fængende overskrift, da den spiller en stor rolle i at fange modtagerens opmærksomhed og er afgørende for åbningsraten. Efterhånden modtager de fleste en lang række mails i deres indbakke, og derfor er det vigtigt, at din emnelinje skiller sig ud, da det kan afgøre, om netop din mail bliver åbnet.

For at forbedre åbningsraten kan det være en god idé at indsætte modtagerens fornavn i emnelinjen. Undersøgelser viser, at dette kan resultere i en 14,68% stigning i åbningsraten på baggrund af dette.

Dog er det vigtigt at tilføje, at emnelinjen ikke skal fungere som en salgstale, men i stedet skal den fange modtagerens interesse og nysgerrighed. Derfor er det vigtigt at finde den rigtige balance, så emnelinjen ikke bliver for uinteressant eller generisk. Sørg for, at emnelinjen afspejler indholdet i nyhedsbrevet/mailen, så troværdigheden bevares.

 

e-mail-marketing

 

5 effektive tips til din emnelinje:

  1. Præsenter succesfulde resultater for at opbygge tillid og vise, at du har opnået positive resultater for andre eller glade kunder.
  2. Personliggør emnelinjen ved at inkludere modtagerens fornavn eller baseret på data om deres interesser/præferencer
  3. Skab nysgerrighed hos modtageren ved at skabe en interessant og kreativ emnelinje
  4. Fokuser på at skabe værdi for modtageren i emnelinjen i stedet for at sende kedelige salgsbudskaber - vær mere end blot et produkt!
  5. Test dine emnelinjer ved at bruge A/B split test for at forstå, hvad der virker bedst. Det er vigtigt at gøre egne erfaringer, da det kan variere afhængigt af, hvilke branche du er i, eller hvilken virksomhed, du har.

Hvad er en A/B split test?

A/B split testning er et optimeringsværktøj, der anvendes til at forbedre en webshop eller hjemmeside ved hjælp af data. Værktøjet tillader opdeling af trafik i to eller flere lige fordelt grupper, som eksempelvis A og B-segmenter.

I forhold til e-mail marketing opretter du eksempelvis to versioner, også kendt som varianter, af en e-mail, hvorved du kan afgøre, hvilken af dem der fungerer bedst i forhold til din data.

 

3. Skab en attraktiv forhåndsvisning (preheader)

Preheaderen fungerer som forhåndsvisning og er en forlængelse af emnelinjen. Hvis preheaderen ikke anvendes, vil mailklienterne typisk vise den første tekst, der er skrevet i e-mailen. I mange tilfælde vil det være en besked som "Kan du ikke læse mailen? Klik her for at åbne i en browser". Denne tekst er uinteressant for modtageren, så for at få dine modtagere til at åbne nyhedsbrevet, er det vigtigt at udnytte den mulighed, som preheaderen giver. Her er det relevant at præsentere emnets indhold præcist og detaljeret for at invitere modtageren til at læse nyhedsbrevets indhold. 

Preheaderen bør bruges til at uddybe emnelinjens budskab yderligere, så undgå at nævne det samme, som du har skrevet i emnelinjen. Bemærk dog, at preheaderen ikke er synlig i alle e-mail programmer, så det vigtigste budskab bør fremkomme i emnelinjen. 

 

4. Indhold og layout i nyhedsbrevet

Når dine modtagere åbner dit nyhedsbrev, viser det, at du allerede har skabt interesse med dit afsendernavn, emnelinje samt din preheader. Dog er det også vigtigt, at du fastholder læseren interesse, hvilket du kan gøre ved at levere godt indhold og flot layout i dit nyhedsbrev.

Det næste, der påvirker modtageren til enten at læse eller ignorere din mail, er designet af dit nyhedsbrev. Derfor er der flere ting, som du bør overveje i forhold til designet af dit layout i nyhedsbrevet:

 

  1. Dit brand: Først og fremmest bør du sikre dig, at dit brand er genkendeligt i nyhedsbrevet. Dine modtagere skal kunne genkende, at mailen kommer fra dig, så vær tydelig i dit farvevalg og andre designelementer. Sørg for, at der er sammenhæng mellem nyhedsbrevet og din webshop/hjemmeside.

  2. Brugervenlighed: Sørg for, at dit nyhedsbrev er så brugervenligt som muligt for modtageren. Det er en god ide at opdele tekst i afsnit og bruge grafik, bullets og luft for at gøre det lettere at læse. Undgå, at nyhedsbrevet bliver for tungt og uoverskueligt. 

  3. Placering af indhold: Indholdet i dit nyhedsbrev skal placeres, så det giver mest mening for modtageren. Det skal være nemt at finde dét, de søger.

  4. Bruge klare CTA-knapper i nyhedsbrevet: Det skal være tydeligt for modtageren, hvor de skal klikke eller hvilken handling, du gerne vil have dem til at udføre.

  5. Responsivt design: Endelig er det vigtigt, at dit nyhedsbrev har et responsivt design, så det ser flot ud både på mobil, tablet og desktop. Da mange modtagere åbner mails på deres mobiltelefoner i dag, er det essentielt, at dit nyhedsbrev fungerer fejlfrit på alle enheder

Fokuser på storytelling:

Når det kommer til dit indhold, er det vigtigt at tage dine modtagere i betragtning - dem der køber og benytter dit produkt eller din service. Placer derefter dit emne eller produkt i en specifik sitation for modtageren, som de kan relatere til. Tal til dine modtageres drømme eller de fordele, de får ved at bruge dit produkt eller din service og/eller ved at læse dit nyhedsbrev.

Et andet punkt, der fungerer indholdsmæssigt for dine modtagere, er storytelling. Ved at fortælle om din virksomhed og dit brand kan du gøre det mere levende og forstærke forbrugerens tilknytning til dit brand. Eksempelvis kan du via storytelling fortælle personlige historier og ideer, der førte til virksomhedens grundlæggelse. Du kan også beskrive produkternes ingredienser og produktionsmetode, eller hvordan dit brand kan bidrage til at gøre livet mere værdifuldt, sjovere eller tryggere. Dette kan medføre, at dit brand fremstår mere levende og engagerende over for dine modtagere

 

5. Timing: Hvornår skal nyhedsbrevet sendes ud?

Det perfekte tidspunkt at udsende et nyhedsbrev findes desværre ikke. Hvis det gjorde, ville alle nyhedsbreve blive udsendt på samme tidspunkt, hvilket ville medføre, at det ikke var et godt tidspunkt alligevel. Selvom der ikke findes en universel gyldighed, kan vi give dig nogle retningslinjer til at finde det bedste tidspunkt for din virksomhed.

Større marketing automation-systemer har undersøgt milliarder af e-mails for at finde svar på, hvornår det bedste tidspunkt for udsendelse af nyhedsbreve er. Dataene peger på, at hverdage, især tirsdag og torsdag formiddag, er gode tidspunkter.

Det er vigtigt at bemærke, at de fleste e-mails bliver åbnet inden for den første time, så det er vigtigt at sikre, at dit nyhedsbrev tiltrækker opmærksomhed sammenlignet med andre e-mails, som læseren modtager. Dette kan du opnå ved at have styr på afsendernavn, emnelinje, preheader og ikke mindst dit indhold og layout af nyhedsbrevet.

Efter ca. 24 timer er chancerne for, at dit nyhedsbrev bliver åbnet, kraftigt reduceret. Derfor er det afgørende at vælge det helt rigtige tidspunkt for din udsendelse. Det er vigtigt at kende dine læsere og vide, hvornår du bedst rammer dem og får deres opmærksomhed. Skal de modtage nyhedsbrevet på vej hjem i bussen? På mobilen? I frokostpausen? Eller om aftenen, når børnene er blevet lagt i seng?

 

DD-SH-Heyloyality-Newsletter-02

Fokuser på følgende 3 punkter, når du skal vælge tidspunkt for udsendelse af dit nyhedsbrev:

  1. Benyt statistik, herunder din egen data fra eksempelvis dit e-mail marketingsystem, Google Analytics og/eller dit webshopsystem. Kombiner disse data med branchedata for at opnå en bedre forståelse af, hvornår dine målgrupper er mest aktive. 

  2. Brug din egen viden, erfaring og intuition omkring din målgruppe for at forudsige, hvornår de er mest modtagelse over for dit nyhedsbrev. 

  3. Benyt din viden om branchen og dine konkurrenter, og afprøv de forskellige scenarier, du mener er værd at teste. Du kan for eksempel udføre en A/B split test for at se, hvilket tidspunkt, der performer bedst.

Derudover er det vigtigt at have klare mål for dit nyhedsbrev. Ønsker du en høj åbningsrate, høj CTR eller fokus på din omsætning? Du bør også overveje, om du ønsker, at dine modtagere skal engagere sig dybt i dit indhold, eller om det er nok, at de blot scanner din mail og tilbud, så du forbliver top of mind.

 

6. Målgruppe/segmentering

De fleste er mere tilbøjelige til at åbne dit nyhedsbrev fra en afsender, som kommunikerer relevant information. Relevant kan være baseret på interesser, som modtageren har opgivet ved sign-up, tidligere køb, adfærd på websitet osv. Ved at udsende målrettet indhold, kan du øge udbyttet betydeligt. Det er dog ikke en ny erkendelse, men desværre sender alt for mange stadig det samme indhold til alle modtagere. Derfor er det vigtigt at skabe segmenter og målrette dit indhold til hver enkelt modtager. Det er nemt at komme i gang med at arbejde med segmentering, som er en standardfunktion i Heyloyalty appen

 

Dette får du med Heyloyalty:

  • Nemmere ved at skabe, fastholde og engagere dine kunder.
  • Benyttelse af dine kunders købsdata i forbindelse med at sende relevante samt personaliserede e-mails/nyhedsbreve, SMS'er og push-beskeder.
  • Effektive automatiseringer som velkomstflows, winback og "tabt kurv".
  • Danske guides.
  • Dansk og gratis support.
  • Funktioner skræddersyet til din Dandomain webshop
  • Nem aktivering af app'en - Heyloyalty er allerede integreret i din webshop
  • Produktfeed direkte i nyhedsbrevene

Du kan læse meget mere om Heyloyalty her

Lignende indlæg