Hvordan starter jeg min egen webshop?
Lav en webshop selv
Det kan være svært at gennemskue, hvordan man starter sin egen webshop. Der er mange ting, du skal have på plads, inden du er klar til at modtage dine første kunder i webshoppen.
Men fortvivl ikke. Du er kommet til dette rette sted. På denne side får du svar på, hvad du skal gøre, hvis du ønsker at realisere dine e-handelsdrømme.
Vi giver dig 12 konkrete råd til, hvad du skal have styr på, når du starter en webshop:
1. Forretningsplan
2. Momsregistrering
3. Navngivning
4. Webshopplatform
5. Betalingsløsning
6. Økonomisystem
7. Fragtaftaler
8. Lagerstyring
9. Design
10. Produkter
11. Markedsføring
12. Kundeservice
1. Lav en forretningsplan
En forretningsplan kan også kaldes fundamentet for din webshop – og kan med rette bruges som en realistisk forventningsafstemning.
I din forretningsplan bør du definere:
- Din ide – hvad er det helt præcist, du vil med din webshop?
- Målgruppen – hvem er målgruppen? Vær gerne så konkret som muligt.
- Mulige samarbejdspartnere – hvem vil du (måske på sigt) samarbejde med? Medarbejdere? Leverandører? osv.
- Markedsanalyse – undersøg din branche og konkurrenter. Hvordan kan du skille dig ud?
- Budget – lav en plan for dine forventede omkostninger og indtægter.
- Styrker og udfordringer ved dit koncept.
2. Opret CVR-nummer og bliv momsregistreret
For at opstarte din virksomhed – sådan helt officielt – skal du blive momsregistreret og have dig et CVR-nummer.
Klik her for at registrere din virksomhed og få et CVR-nummer >>
I den forbindelse skal du også vælge dit officielle virksomhedsnavn, og så bør du også oprette en ny bankkonto til din virksomhed, så du ikke blander din webshop med din privatøkonomi.
3. Navngiv din webshop
Når du skal navngive din webshop, kan du vælge dit officielle virksomhedsnavn, hvis det giver mening for forretningen. Ellers sørg for at vælge et sigende og gerne unikt navn for din webshop.
Husk, at navnet helst skal være det samme som det domænenavn, dine kunder skal indtaste for at besøge din webshop. Det er vigtigt, at domænet derfor er ledigt. Du kan tjekke, om domænet er ledigt her >>
Vil du gerne have et navn, hvor 'æ', 'ø' eller 'å' indgår? Så anbefaler vi, at du samtidig sikrer dig domænet med 'ae', 'oe' eller 'aa'.
Er du i tvivl om, hvilket navn du skal vælge? Læs her, hvordan du vælger et godt domænenavn >>
Lav en webshop - Dette skal du være opmærksom på
Vi skal nu til et af de vigtigste punkter på listen over, hvad du skal være opmærksom på, når du starter en webshop. Du skal vælge en webshopløsning.
Der er mange webshopudbydere at vælge imellem, men det er ikke ligemeget, hvilken webshopplatform du vælger. Det kan nemlig have stor betydning for det videre forløb. F.eks. hvor mange ressourcer og tid du skal bruge på at gøre webshoppen køreklar, og hvor nemt det er at få din webshop integreret med andre løsninger og værktøjer.
Grundlæggende findes der 2 slags webshopplatforme:
-
Open source, hvor du har fuld adgang til den bagvedliggende kode, hvilket gør det fleksibelt, men også komplekst. Læs mere om WordPress, der er open source og verdens mest populære Content Management System.
-
Closed source (eller hosted), hvor du ikke har fuld adgang til den bagvedliggende kode, da shoppen hostes/drives af andre. Til gengæld giver det en række andre fordele - især hvis du ønsker at få en god og nem start med din webshop - bl.a. i forhold til sikkerhed, pris og support. Læs mere om Dandomains webshopløsning og se flere fordele nedenfor:
6 fordele ved en closed source shop
1. Nemt at komme i gang
Selv uden erfaring med e-handel er det nemt at komme i gang med en closed source shop. Du kan typisk tage udgangspunkt i et design eller en skabelon, og du behøver ikke at kunne kode.
2. Halvvejs i mål fra start
Meget af den grundlæggende opbygning, funktioner og integrationer er allerede udviklet og på plads fra start. Derved sparer du både tid og penge, og du er hurtigere i mål.
3. Sikkerhed & opdateringer
Du slipper for bekymringer om sikkerhed og opdatering, da det er leverandøren, der er ansvarlig for dette - som regel uden at du overhovedet behøver gøre noget.
4. Fast, månedlig pris
Med en hosted shop betaler du et fast, månedligt abonnement, og derfor kommer der ingen uforudsete udgifter. Dog kan ekstra moduler og integrationer koste lidt ekstra.
5. Gratis support
Får du brug for hjælp til din closed source shop, kan du typisk kontakte en kundeserviceafdeling. Det er som regel også gratis at få hjælp, hvilket det sjældent er ved en open source shop.
6. Prøv først
Hos langt de fleste webshopudbydere kan du som regel få lov at hente en demo og dermed prøve webshopplatformen helt gratis i en begrænset periode, inden du køber.
4. Vælg en god webshopløsning
Til nye e-købmænd, der ikke er 100-meter-mestre i at kode, anbefaler vi en hosted shop, når du skal vælge webshopløsning. Så er din webshop nemlig allerede halvvejs i mål, da meget af den grundlæggende opbygning er på plads fra start af.
Med en webshop hos Dandomain, får du en stærk webshopplatform, som +3000 kunder allerede bruger. Samtidig tilbyder vi en masse integrationsmuligheder.
Du får også gratis support, sparring og seminarer – kort sagt får du redskaberne til at blive en god e-købmand. Og du kan naturligvis prøve webshoppen i 30 dage – helt gratis og uforpligtende.
Vores bedste råd til dig, der vil starte en webshop
Vi har nu været omkring de første fire råd, hvis du ønsker at starte en webshop, nemlig forretningsplan, officiel registrering af din virksomhed, navngivning og valg af webshopplatform.
Men det er naturligvis ikke det hele.
Vi har stadig otte brugbare råd til dig, så læs videre, og find ud af, hvad du stadig mangler at få styr på, inden din webshop er klar til at gå live.
5. Få et betalingssystem og en indløsningsaftale
På din webshop skal du sælge produkter. Det betyder, at folk skal kunne købe og betale for dine varer. For at du kan tage imod kreditkort som Visa og Dankort, skal du have en betalingsløsning.
Vælger du Dandomains betalingsløsning, OnPay, får du et sikkert og gennemtestet system, hvor du kan implementere kortbetaling på en enkel og billig måde.
Ønsker du at benytte Dandomains betalingssystem, skal du have en indløsningsaftale med enten Nets, Clearhaus, Worldline, Swedbank Pay eller Evalon for at kunne modtage betaling med de forskellige korttyper.
LOOP Fitness forenkler betalingsprocessen med OnPay
For LOOP er det vigtigt, at det er enkelt og problemfrit for deres medlemmer at være abonnent hos dem.
LOOP prioriterer en problemfri abonnementsoplevelse for deres medlemmer. De stræber efter at tilbyde medlemmerne en nem og fleksibel betalingsmetode, og i den forbindelse spiller OnPay en afgørende rolle i deres succes.
Det var afgørende for LOOP, at de kunne samle og administrere alt ét sted - så både hjemmeside og betalingsløsning er samlet hos Dandomain.
Læs mere om LOOP og OnPay her >>
6. Anskaf et økonomisystem
Som webshopejer skal du tage imod ordrer, sende regninger, ordne moms, betale leverandører og meget mere. Derfor får du brug for et økonomisystem til at bogføre, fakturere og lignende.
Med et økonomisystem sparer du typisk også meget tid på manuelt (og ofte kedeligt) arbejde, og dit regnskab vil typisk være mere ajourført.
Vi anbefaler, at du vælger et system, der kan integreres med din webshopplatform, f.eks. Dinero, e-conomic, Dynamics NAV eller Billy.
7. Lav en fragtaftale
Når dine kunder har købt en eller flere varer, er det din opgave at få dem sendt fra lageret og hjem til dem. Derfor skal du have en aftale med ét eller flere fragtfirmaer, så du kan få dine varer ud til kunderne.
De mest almindelige i Danmark kan eksempelvis være PostNord, GLS, Bring, DAO, Shipmondo m.fl.
Vi anbefaler, at du vælger en løsning, hvor det er muligt for dine kunder at vælge mellem forskellige pakkeløsninger. Mange foretrækker f.eks. selv at vælge, hvilken pakkeshop deres vare skal leveres i. Mens andre kunder hellere vil betale ekstra for hurtig levering.
8. Få styr på lager og indkøb af varer
Du skal have et lager med de varer, du skal sælge på din webshop.
Hvor mange varer, du skal have på lager, afhænger af, hvad du tror, efterspørgslen bliver. Overvej f.eks. om du vil have alle varer på lager, eller om du måske skal nøjes med dem, du tror, der er størst efterspørgsel efter.
Førstnævnte løsning kan være ret dyr for dig, hvis du ikke kan få afsat varerne. Derudover skal du også overveje, om du skal leje noget lagerplads, og i så fald hvor meget.
Det er især vigtigt at forventningsafstemme med dine kunder, så de klart og tydeligt kan se, om en varer er på lager eller ej - og hvornår den i så fald kommer på lager.
I stedet for at have dit eget lager kan du også overveje dropshipping. Læs mere, hvad dropshipping er lige her >>
Hvad skal du sælge?
Grundlæggende anbefaler vi, at du sælger produkter, du kan stå inde for – og som der er efterspørgsel efter. Så øger du chancerne for et salg.
Det er vigtigt, at du er (eller bliver) ekspert i det, du sælger, så kunderne finder dig troværdig. Overvej også, om du ønsker at tilbyde et stort udvalg af varer, eller om du hellere vil fokusere på et niche-område.
Det kan ofte være en fordel at starte en niche webshop, så fremstår din forretning nemlig som værende ekspert på området. Du slipper også for at konkurrere med de store sites, som f.eks. Zalando.dk, der har et kæmpe vareudvalg.
Omvendt skal du også vælge noget, der er efterspørgsel på. Her kan du bruge Google til at undersøge, hvad folk egentlig søger efter – og dermed få svar på, om der er et marked for det, du ønsker at sælge på din webshop.
Få flere tips og redskaber til at finde ud af, hvad du skal sælge, lige her >>
En webshop er dit online butiksvindue
Når du har oprettet din webshop hos en udbyder og fundet ud af, hvad du skal sælge, er det tid til at klargøre og finpudse dit butiksvindue.
En webshop er nemlig på mange måder som et online butiksvindue. Det er her, du viser dine produkter frem på en appetitlig måde.
9. Design dit logo og udtryk
Førstehåndsindtrykket betyder meget. Derfor skal du have lavet et logo, som passer godt til din webshops navn. Et godt og simpelt logo giver også en høj troværdighed.
Du skal også vælge eller udvikle et design, der passer til dit navn, din idé og din branche. Designet skal gerne se professionelt ud, være flot og have god luft omkring billeder, knapper og tekst.
Mange webshopsystemer, som f.eks. Dandomains, tilbyder en række gratis designs. Ellers har du også mulighed for at tilkøbe skræddersyede designs af f.eks. vores samarbejdspartnere.
Du kan udforske vores designs til webshops her >>
10. Tag produktbilleder og skriv produktbeskrivelser
Som sagt er en webshop ligesom et butiksvindue – bare online. Det vil sige, at du skal præsentere dine produkter på en hensigtsmæssig og tiltrækkende måde.
Det gør du ved at tage nogle gode produktbilleder og skrive nogle gode produktbeskrivelser.
- Produktbilleder: Tag billeder af alle dine produkter. Brug gerne samme baggrund, men forskellige vinkler, så du viser produktet fra alle sider. Husk at navngive billederne, da mange søger efter billeder på Google, og så er det vigtigt, at din navngivning passer til produktet.
- Produkttekster: Skriv tekster til alle dine produkter. Undgå at kopiere teksterne fra leverandøren, og beskriv i stedet produkterne grundigt med dine egne ord. Tilføj materiale, størrelse og - vigtigst af alt - hvad deres funktion/værdi er. Husk samtidig at inkludere relevante søgeord, så dine produkter kan findes på Google.
11. Brug markedsføring til at gøre folk opmærksomme på din webshop
1. Nyhedsbreve
Lav en tilmeldingsformular, skaf tilmeldinger og skriv en masse nyhedsbreve. Du kan med fordel også automatisere dine nyhedsbreve. Læs vores blogindlæg "Nyhedsbreve som dine modtagere vil læse og som øger konverteringen"
2. Sociale medier
Opret en profil på de sociale medier, hvor det giver mening, at din webshop er synlig. F.eks. Facebook, LinkedIn, TikTok, Instagram, Pinterest, YouTube, Twitter.
3. Annoncering
Lav annoncer til din webshop, og opret dem på Facebook, Google og andre relevante steder. Glem ikke Google Shopping Ads, som er et must for webshops.
4. SEO
Brug søgemaskineoptimering (SEO) til at øge dine chancer for at blive fundet på Google. Læs hvordan du kan komme i gang med SEO med Morningscore, og bliv klogere på SEO-processen.
5. Samarbejder
Overvej, om der er andre webshopejere, fysiske butikker, relevante influencers, affilates, eller noget helt femte, som kunne give mening at samarbejde med - eller som kan være relevant i forhold til linkbuilding.
6. Google Analytics
Brug Google Analytics til at holde øje med din trafik, dit salg og meget mere - og se, om dine indsatser faktisk virker, og hvor du måske skal justere en smule. Læs her, hvad du skal være særligt opmærksom på ift. Google Analytics.
12. Husk den gode kundeservice og få loyale kunder
Én ting er at skaffe kunder til din webshop. En anden ting er at få dem til at besøge og købe hos dig igen og igen.
Hvis du vil sikre, at dine kunder kommer igen, eller måske endda anbefaler dig til andre, skal du have styr på din kundeservice og support. Har du ikke styr på det, kan du risikere at få et dårligt rygte og miste potentielle kunder. Yder du omvendt god service, skaber det loyale kunder, der har lyst til at handle os dig igen, som måske anbefaler dig til andre.
Den perfekte løsning til nye webshopejere
Hos Dandomain hjælper vi dig godt i gang med at starte din egen webshop og gøre den succesfuld. Det gælder også, hvis du ønsker at sælge B2B. Læs mere om B2B webshop her.
Vores webshopløsning er et perfekt fundament at starte på som ny e-købmand.
Du får adgang til en teknisk, stærk webshop software med mange integrationsmuligheder, SEO-optimeret opbygning og responsive designs – til en skarp pris, hvor du slipper for at kode og udvikle.
Hvorfor vælge os?
Gratis kurser
Vi tilbyder løbende gratis StartUp kurser i Dandomain Webshop, hvor vi gennemgår de vigtigste funktioner og introducerer dig til dansk e-handel.
Stort hjælpeunivers
Har du brug for en hjælpende hånd til at komme i gang, så har vi en masse supportartikler, hvor du kan finde vejledning til og opsætning af din webshop.
Dansk support