Blog

3 alternative online marketing-kanaler i stedet for SEO, AdWords og Facebook-annoncer

Skrevet af: Dennis Wormark Larsen
29. marts 2017

Når du tænker online marketing-kanaler, er SEO, AdWords og Facebook-annoncer sikkert de første, der popper op.

Men online marketing kan være mange andre ting, f.eks. affiliate marketing, prissammenligningstjenester og Google Shopping.

Det er tre alternativer til de traditionelle online marketing-kanaler, som de færreste har med på radaren, når de beslutte sig for, hvordan de markedsfører deres produkter online.

Af Laust Kehlet fra prissammenligningsmaskinen PriceShare.

Som webshop-ejer betyder den rigtige online markedsføring af dine produkter hele forskellen for din forretning.

Her har du sikkert allerede din SEO på plads og sikkert også oprettet AdWords-annoncer og annoncer, der vises for dine vigtigste målgrupper på Facebook.

Content Marketing har sejret sig til døde

Beder jeg dig om at komme op med alternativer til de traditionelle online markedsføringskanaler, har du sikkert allerede haft gang i en masse content marketing.

Altså indhold, der promoverer dine produkter og din webshop gennem artikler, som har relevans for de mennesker, der er oplagte kunder til din shop.

Det kan være ved hjælp af indlæg på en blog i forbindelse med webshoppen.

Det kan samtidig give dig noget mere intern linkbuilding på webshoppen, som er godt for dine placeringer i Google.

Men det kan også være som artikler, du har fået udgivet hos andre eller har fået andre til at skrive på deres blog.

Problemet med content marketing er bare, at der i dag findes så mange artikler og andre content marketing-elementer om ethvert tænkeligt emne, at det praktisk talt er nødvendigt at annoncere for dit content marketing indhold, for at være sikker på, at folk læser det.

Så på sin vis kan du med en vis rette mene, at content marketing har sejret sig til døde.

Affiliate marketing – betal kun, hvis du sælger noget

En af de alternative online markedsføringskanaler, de færreste webshop-ejere anvender, kaldes for affiliate marketing.

Her betaler du andre for link hjem til din webshop fra relevante artikler, test og lignende.

Det er en væsentlig billigere markedsføringsform end annoncer, da du kun betaler for de klik til din webshop, der rent faktisk fører til et salg.

Der findes masser af hjemmesider, der lever af affiliate marketing.

Mange af de største online-magasiner inden for forskellige brancher, og mange af de store test-sites der findes på nettet, er således finansieret af affiliate marketing.

Det er sider, der tit ligger som nogle af de øverste i søgeresultaterne, og som du måske ellers har set som konkurrenter, fordi de optager din plads i søgeresultaterne.

Men med de rigtige affiliate-partnere kan du praktisk talt komme til at ”eje” hele den første side i søgeresultaterne med links, der er i sidste ende fører de besøgende hen til din hjemmeside.

Det eneste, det kræver af dig, er, at du opretter en aftale med et af de store affiliate netværk som f.eks. Partner-Ad, TradeDoubler eller DigitalAdvisor.

De udbyder forskellige affiliate-kampagner til interesserede bloggere, hjemmeside-ejere og professionelle onlinemedier og står for alt det tekniske omkring afregningen for de enkelte salg.

Typisk kan du oprette både traditionelle banner-annoncekampagner, give mulighed for at linke til konkrete produkter eller sider på din webshop direkte fra affiliate-partnerens artikler (tekstlink), samt tilbyde et XML-baseret produktfeed fra din DanDomain webshop.

Sidstnævnte gør det muligt for affiliate-partnerne at oprette automatiske annoncer, der viser relevante produkter fra din webshop i forskellige sammenhænge på deres website.

Affiliatenetværk i Danmark: DigitalAdvisor, Partner-Ads, TradeDoubler, TradeTracker, AdTraction, AdService, EuroAds, Awin (tidligere Zanox), NetBooster

Prissammenligningstjenester

Et andet sted, hvor du også kan få gavn af muligheden for at oprette produktfeeds fra din DanDomain webshop, er i forbindelse med prissammenligningstjenester.

De fungerer netop ved hjælp af produktfeeds, som de opdaterer hele tiden og medtager i alle relevante søgninger på tjenestens hjemmeside.

Det giver dig mulighed for at blive eksponeret for en række helt nye kunder, som du måske ellers aldrig ville stifte bekendtskab med – vel at mærke kunder, der er klar til at købe, og nu kun afsøger markedet for at finde det bedste sted at købe produktet.

Selvfølgelig giver det mest, hvis du har de billigste priser, fordi du så kommer til at ligge først i prissammenligningerne.

Men faktisk behøver du ikke ligge helt i toppen.

For tit tjekker brugerne de første par resultater i prissammenligningen, for at være sikker på at de har fat i en troværdig webshop.

Vær dog opmærksom, at nogle prissammenligningstjenester ikke vælger efter hvilke priser, der er billigst, men efter hvilke resultater der er mest populære.

Hos disse prissammenligningsmaskiner kan du betale dig til at få dine produkter til at ligge i toppen af resultaterne.

Prissammenligningsmaskiner i Danmark: PriceRunner, Kelkoo og PriceShare.

Google Shopping

Et tredje alternativ til den traditionelle online markedsføring er Google Shopping.

Det er en særlige tjeneste hos Google, hvor du også kan udnytte dit XML-baserede produktfeed fra din DanDomain webshop.

Selv om Google Shopping har nogle år på bagen, er der fortsat mange danske webshops, der ikke har fået øjnene op for denne fantastiske mulighed for at få ekstra eksponering til sine produkter.

Google Shopping viser nemlig både billede, pris og link hjem til din webshop i en særlig rude på alle relevante søgninger i Google – oftest enten helt øverst på siden eller ude til højre for søgeresultaterne.

Derved får du eksponeret dine produkter for interesserede, potentielle kunder, der har søgt på enten produktet eller andre søgeord, som er relevante i forbindelse med det.

Til forskel for AdWords-kampagner skal du ikke vælge hvilke søgeord, dine Google Shopping-produkter vises for.

Du opsætter bare en forbindelse mellem din Google Merchant-konto og dit produktfeed på din DanDomain webshop. Så kan Google selv scanne dine produkter og vælger, hvilke søgeord de bliver vist på.

Hver gang nogen klikker på dit produkt i Google Shopping-ruden, bliver du faktureret for klikket på samme måde - præcis som med AdWords.

For at sætte Google Shopping op, skal du som sagt have en Google Merchant konto. Herfra opretter du forbindelse til dit produktfeed i din DanDomain webshop. Hvordan det gøres, kan du læse her.

Når produkt-feedet er oprettet, og du har tjekket, at det virker, kan du oprette din Google Shopping-kampagne i Google AdWords, og så er du ellers klar.