DanDomain WebShop 8.1: Fem nye SEO-taktik tricks

Googles egen hjemmeside, den med søgefeltet, har altid lignet sig selv, men algoritmerne bag ændrer sig hele tiden. Vi optimerer derfor løbende DanDomain WebShoppen, og version 8.1 byder på fem forskellige SEO-relaterede ændringer.

Lav din egen webshop gratis

Du kan her læse om den enkelte ændring og finde relevante links til shoppens hjælpesider og Googles anbefalinger.

1 ) Titel tag og meta-beskrivelser: Kan nu defineres på flere sider i shoppen
Dit title tag på en side i shoppen er både den overskrift, Google viser brugeren i søgeresultatet, og et af de absolut vigtigste elementer i forhold til SEO. Et godt title tag, der indeholder de søgeord, du vil findes på, vil derfor med stor sandsynlighed generere mere trafik til din shop.

I DanDomain WebShop 8.1 har du fået mulighed for at sætte title tags på flere sider i din shop inkl. egne html-sider indlæst via /external.

Det samme gælder metabeskrivelsen, som Google anvender i søgeresultatets uddrag, hvis den giver brugerne en mere nøjagtig beskrivelse, end den Google kan uddrage fra indholdet på siden.

2 ) Rich snippets/Microdata på produkter: Medtager nu pris, billede og lagerstatus

Rich snippets er tilføjelser til html-koden, som kategoriserer dele af indholdet, og derved gør det lettere for Google at levere gode, meningsfulde søgeresultater.

I WebShop 8.1 har vi tilføjet rich snippets til elementerne pris, produktbillede og lagerstatus, som gør, at Googles søgealgoritme f.eks. ved at 199 er en pris i danske kroner, at varen er på lager og hvilket billede, der hører til varen.

Der har tidligere været knyttet rich snippets til varens navn og varenummeret, og med de nye tilføjelser vil kunder, der kommer fra Google, have en større viden om en vare, når de har klikket sig videre til shoppen.

Når din shop er opdateret til version 8.1 kan der gå et stykke tid før Google har læst siderne med de nye rich snippets. Du kan dog straks selv teste dine rich snippets i Googles webmasterværktøjer.

 

3 ) Alt-tekst: Kan nu defineres på produkters hovedbillede og sprogdifferentieres på ekstra billeder.

Med alt-tekster kan du fortælle Google, hvad dine billeder handler om, og du kan dermed bruge alt-teksterne til at optimere din shop til billede-søgninger i Google ved at bringe søgeord i en naturlig beskrivelse af billedet. Tidligere er produktnavnet automatisk blevet anvendt som alt-tekster til et produkts hovedbillede, men i WebShop 8.1 kan du nu selv skrive dine alt-tekster til hovedbilledet.

Det er desuden blevet muligt at sprogdifferentiere alt-teksterne til dine produkters øvrige billeder, hvis du har flere sites med forskellige sprog.

 

4 ) Sprogversionering med  rel =”alternate” hreflang=”x”

Dette html-tag, der er tilføjet kode i WebShop 8.1, fortæller Google, at der er forskelligt indhold på tværs af sprog, og hvilket sprog en given bruger skal præsenteres for. Tagget afhjælper desuden duplicate content, og giver større chance for at blive indekseret korrekt i Google, dvs. din side eller shop bliver mere søgemaskineoptimeret.

 

5 ) Sideinddeling af varelister (rel=”next” og rel=”prev”)
Med sideinddeling af dine varelister hjælper WebShop 8.1 Google til forstå forholdet mellem siderne og desuden lave en mere nøjagtig indeksering af indholdet. Søgeresultater vil derfor have bedre forudsætninger for at henvise brugere til den mest relevante side, ofte den første.

 

Læs mere om DanDomain WebShop 8.1:

9 tanker om “DanDomain WebShop 8.1: Fem nye SEO-taktik tricks

  • 15. april 2014 at 12:48
    Permalink

    Ja, rigtig gode tiltag. Det bliver fedt at “fylde” lidt mere i de organiske resultater, nu hvor det er muligt med Microdata på produktniveau 🙂

    Svar
  • 19. april 2014 at 21:09
    Permalink

    Lækkert med Rich Snippets/Microdata. Bare ærgeligt der er fejl i så Google Webmastertools melder fejl i alle Rich Snippets efter opdateringen.

    Svar
    • 22. april 2014 at 09:05
      Permalink

      Hej Piet

      Tak for dit input. Vi er klar over problemstillingen og har ændret i koden. Status er pt., at vi tester det endnu en gang for at være sikre på, fejlen ikke gentager sig.

      Mvh

      Jesper

      Svar
  • 22. april 2014 at 13:43
    Permalink

    Dejligt tiltag… Men I skriver bare ikke hvor eller hvordan 🙂
    Vel.. Måske er det Påskens gætteleg? 🙂
    Pas på det ikke stikker… Jeg har indsendt min løsning og håber nu på et lækkert Påskeæg 🙂 Thihi

    Ifølge GOOGLE felterne (title tag, meta beskrivelsen) IKKE være 1000 bogstaver/tegn 🙂
    Og path… Skal altså være “relativ”… Hvis man propper http://www på får man fejl!

    Det ville være fedt om I bare fjerner det automatisk!

    Svar
    • 2. maj 2014 at 11:50
      Permalink

      Hej Peter

      Og tak for din kommentar. Det var ingen quiz:-), men som jeg læser det, får jeg en fornemmelse af, at du kan have overset linket til hjælpen, hvor det bliver forklaret hvor og hvordan man gør det. Inkl. det med den relative sti. Når vi ikke fjerner http:\\www pr. automatik er det fordi, vi har erfaringer med, at det afføder flere misforståelser end når vi forklarer det, som i dag.

      Vh

      Jesper

      Svar
  • 15. december 2014 at 22:26
    Permalink

    Hej Jesper,

    Glimrende tiltag. På SEO-siden kunne det endvidere være godt, hvis man kunne definere URL’en for hver produktside uafhængigt af produktnavnet. I kunne også inkludere guides og tips om konvertering. Det er jo i sidste ende det, det hele handler om.

    Mange gode hilsner
    Dan, WILDTOYS

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.