Ehandelsdagen i Skive | Anmeldelse: #edag19

DanDomain er sponsor af Ehandelsdagen i Skive
Årets konference for ekøbmænd – af ekøbmænd


Ehandelsdagen.dk

DanDomain opfordrer danske webshopejere
til at tilmelde sig til næste år

Vil du vide, hvorfor DanDomain støtter op om Ehandelsdagen i Skive?
Oplev stemningen – Se udpluk af dagens billeder:

“Ehandelsdagen giver os mulighed for at komme helt tæt på dansk e-handel. Som sponsor af Ehandelsdagen, kan vi vise vores opbakning, samt komme i dialog med webshopejere i alle størrelser, samt partnere på tværs af hele branchen. Her får man en dag fyldt med hygge, vidensdeling og netværk mellem ligesindede e-købmænd.
Ehandelsdagen kan klart anbefales!”

Stadig i tvivl om du skal med?
I dette indlæg får du indblik af den gode stemning, samt et par guldkorn til din egen webshop.


Trendhim.dk – Produktbranding og eksport til hele verden

Af Sebastian Petersen til Ehandelsdagen 2019

Iværksætterhistorie endte i eksport til hele verden

Trendhim.dk startede i 2009. Siden har forretningen gennemgået en ekstrem skaleringen.

De startede forretningen med en DanDomain Webshop og en lagerbeholdning i lejligheden. Siden da har de været igennem flere store ændringer og mange eksporteventyr. I dag er Trendhim en webshop, der årligt ligger på 75 mio i omsætning og med salg i 24 lande. Dertil blev de i 2017 listet på Børsen som Danmarks 10. størst voksende virksomhed på tværs af alle brancher.

Accessories med egne kollektioner

Trendhim.dk har satset en stor del af forretningen på at udvikle deres egne brands. Formålet var at positionere sig som en unik og stærk spiller på markedet. I 2017 fyldte deres brands 25 % af alle deres varer og udgjorde hele 40% af omsætningen.

Hvorfor arbejde med produktbranding?

  • Det styrker din forretning.
  • Du kan bedre beskytte dig mod Amazon.
  • Dine brands kan give mere værdi til kunderne, og du kan garantere høj kvalitet.
  • Det er detaljerne, der virkelig giver stor værdi.

Der er i dag 12 forskellige brands at vælge mellem på Trendhim.dk

Til gengæld er ingen af deres kollektioner brandet under navnet “Trendhim”.

Sebastian begrundede dette med, at det er svært at sælge det samme brand til flere målgrupper, hvorfor de satser på unikke brands og holder webshoppens navn neutralt. De har udviklet forskellige brands med forskellige signalværdier – tilpasset til den enkelte kundetype.

Sebastian fortalte ligeledes, at i stedet for at øge deres profit på webshoppen, så investerer de gang på gang pengene i at forbedre produkterne – en dedikeret vækststrategi.

E-handel & Growth Hack – Trendhim.dk

Sebastian fortæller at de gennem tiden har haft stor fokus på at teste og indsamle data. De måtte dog indse at det blev nødvendigt med en helt ny strategi for at sikre vækst.

Hvis det hele går op i A/B-splittests så glemmer man selve købsoplevelsen. Konverteringsoptimering og data er uden tvivl en stor del af vores vækst. Men er det kun dér din fokus ligger, så ender du ud med en webshop, der bare er et godt varekatalog.

Man kan ikke se alt på en splittest.

Og du kan ikke teste, hvordan hele din Salges Funnel virker fra start til slut, eller hvorvidt kunderne overhovedet kan huske dig om 4 måneder.

Sebastians bedste råd til E-commerce Managere i Danmark:
Mindre nørd og mere oplevelse!
___________

Hos Trendhim kan man opleve deres tøj kollektioner online, hvor de har arbejdet meget med den visuelle købsoplevelse. Det er en svær kunst, men man er nødt til at ”suge folk ind” og have fokus på at skabe et oplevelsesunivers.

Sebastian har dog et lille tip konverteringsoptimering af din webshop:

“Alle vores splittests har vist, at en menu i venstre side ALTID giver dårligere konverteringer – og dét på trods af, at mange tror den giver kunden overblik.”

Dansk webshop på eksportmarkedet

Hos Trendhim.dk har de en meget aggressiv strategi og et mål om at indtage verden. Deres typiske udfordring ved at trænge ind i et nyt marked er problematikken om, hvordan man får varerne ind og ud af landet.

Det er aldrig det samme fra land til land.

Eksempelvis har de en webshop i Australien, hvor den største udfordring var returvarer. Det var stort set umuligt at gennemskue, hvordan det kunne gøres, uden at tabe omsætning. Løsning blev et hurtigt fix hvor alle returvarer i Australien bliver foræret væk til Blå Kors.


BONUS TIP FRA DANDOMAIN:
Sådan håndterer Zalando deres returvarer – Få svaret her:

Webshop Podcast #E12:
“E-handel trends i 2019 og de fysiske butikker”


Sådan får du hjælp til eksport

At starte webshop i andre lande kan umiddelbart være svært at gennemskue. Der findes virksomheder, der rådgiver og vejleder ifbm. eksport:

  • Flere DanDomain webshops har fået hjælp til at komme ind på det norske marked hos dekoria.dk.
  • DanDomain partneren OnlinePlus rådgiver ligeledes om at drive webshop i norden.
  • Trendhim fortalte, at de selv har benyttet makesyoulocal.com.

Trendhim konkluderer, at det handler om at bevare sin iværksætterånd – ikke dvæle og gå i stå. ”Man skal bare videre”.

Eksport i 3 punkter: Hvad skal der til?

  • Platform – Hvilke systemer kræver det?
  • Logistik – Håndtering af fragt og retur?
  • Betaling – Hvilke betalingsmetoder?

Gode råd til din webhop:

Sebastian afslutter foredraget til Ehandelsdagen med at fortælle, at de i dag har 35 medarbejdere og deres mål for 2019 er at ramme 100 millioner i omsætning.

Growth hack til iværksættere

Her får du et par gode råd med på vejen:

  • Hav fokus på bolden:
    Produktet, slutbrugeren og dit omsætningsmål.
  • Værdien af tid:
    Pres jeres deadlines og bestræb jer på at nå tingene på den halve tid.
  • Invester i medarbejdere:
    Dygtige medarbejdere trives sammen med andre dygtige og passionerede medarbejdere.
  • Kig ikke så meget på konkurrenterne. Kig frem ad og hold fokus på jeres eget spor.

Besøg Trendhim.dk og oplev deres modeunivers – Klik her


Unisport – Satser stort på de sociale medier

af Marcos Lemus
“Sociale medier er brændstof til global vækst”

Strategi, sociale medier & SoMe teams

De unge er målgruppen for Unisports social media strategi. Men det er et svært segment, da de har et stort Bullshit filter overfor støj på nettet. Det sætter høje krav til Unisports content. For at trænge ind og ramme målgruppen forudsætter det, hårdt arbejde med indhold af høj værdi, som skaber engagement.

Upper Funnel strategi:

  1. At skabe opmærksomhed
  2. At problemløse
  3. At blive husket

Unisports SoMe strategi er med udgangspunkt i at gøre brugeren bedre eller at inspirere.

Game Changers: E-handel og sociale medier
For at skille sig ud er det nødvendigt at skabe et social media team, der kan tage initiativ og reagere.

Unisport har eksempelvis både et YouTube team samt et Instragram og Facebook team. Et social media team består eksempelvis af 2 personer + en inhouse fotograf. Deres opgave er at måle, teste og tilpasse content – alle arbejder mod et fælles mål.

Der skal reageres, når tingene sker, hvorfor Marcos råder alle virksomheder til at droppe den typiske 6 måneders SoMe-plan. Det nytter ikke noget, når det handler om at skabe engagement. Ligeledes er det også nødvendigt at der afsættes tid til at generere forskellig content til de forskellige platforme.

“Kig på, hvordan I kan lave en ny strategi, få et nyt mindset og sørge for at have et fast team, der sammen arbejder på, at det skal blive stort.”

Et godt råd fra Marcos:
Find folk, der har passion.
Det er nødvendigt, hvis man vil være Game Changer.

Et godt SoMe tool:
HypeAuditor hjælper med at sammenligne virksomhedens sociale aktivitet med konkurrenterne.

Video uddanner og skaber content – Sociale medier

Video udgør størstedelen af Unisports SoMe strategi. De har dedikeret forskellige videokanaler med dybdegående indhold, hvorigennem de producerer indhold, som både fastholder brugeren, og materiale til markedsføringen..

Unisports Video kanaler:

  • Reviews på niveau med TopGear
  • Tech Talks for nørd/guru
  • Play Tests
  • Skills on the pitch: Empower brugeren
  • Player Interactions: Mød de største stjerner

Godt indhold skal give brugeren værdi, inspirere og få brugeren til at handle.

Det kræver stor indsigt og detaljeret viden om markedet og den enkelte målgruppe. Har man ikke dtte bliver det næsten umuligt at trænge gennem al den støj i form af reklamer, annoncer som vi udsættes for i dag.

Man bør arbejde med nytænkning, give plads til kreativitet og udvælge medarbejdere med passion.

Den digitale produkt lancering – SoMe

Unisport har en fast handlingsplan i tre overordnede trin til de til sociale medier, hver gang et et nyt produkt kommer på markedet.

  1. De har 3 udvalgte platforme, hvor de løfter sløret og ‘varmer op’.
  2. Når det nye produkt lanceres, går de all-in og eksponerer det på alle platforme.
  3. Efter produktet er landet, holdes det ‘top of mind’ hos målgruppen ved yderligere eksponering på 3 andre platforme.

Få din webshop på Amazon

Søren Kipling til Ehandelsdagen

Amazon webshop - Søren Kipling

Søren startede webshop hos DanDomain

Skal din webshop på Amazon?

I samarbejde med DanDomains partner, YouWe, fik Søren lavet en dyb integration mellem Amazon og webshoppen.

I dag har Søren flere års erfaring med Amazon, hvilket kom sig af, at de forsøgte at få e-shoes.dk ind på det tyske marked. Men det tyske marked er langt fra ligesom at drive en webshop, der sælger varer i Danmark. Søren tabte mange penge på Google AdWords annoncer på det tyske marked, hvilket er grundlaget for, at han kiggede nærmere på Amazon.

Næsten 50 % af al ehandel sker via Amazon.

Søren så det derfor som en ”no brainer” og besluttede at få e-shoes.dk ind på Amazon. Og ganske rigtigt – efter åbningen steg salget uafbrudt. Der var salg allerede fra første dag. De solgte sko og støvler på Amazon hver dag i 3 uger.

Søren Kipling advarer mod regelbrud hos Amazon

Problem nr. 1
Salget var jo godt i gang allerede fra start, men pludselig fik de en warning fra Amazon, og salget stoppede brat med beskeden:

”You do not answer your emails – Please enter your business plan”.

Amazon har en regel om, at man altid skal besvare alle emails. Dette er blot én af mange regler, som skal overholdes. Denne havde Søren ikke overholdt, da vi i Danmark er vant til at holde fri om aftenen og i weekenderne. Derfor måtte han stå til regnskab og redegøre for, hvordan han ville sikre, at det aldrig nogensinde ville ske igen.

Det lykkedes at få kontoen åbnet igen og salget fortsatte.

Problem nr. 2
Efter noget tid på Amazon uden problemer skete der det, at fragtfirmaet mistede 2 stk. euro paller med varer. Så Søren kunne ikke levere de bestilte varer til kunderne. Det resulterede i, at Amazon igen lukkede for webshoppen – denne gang i 10 dage. De mistede i alt en lille million i omsætning, fortæller Søren.

Problem nr. 3
Lageropdateringerne var fejlet, og Søren fik et opkald fra lageret i Danmark:

”Søren, vi mangler 25 varer, som vi ikke kan sende til Amazon.”

De havde ikke råd til at få webshoppen spærret igen. Sidste gang kostede det et tab på næsten 1 mio. kr i omsætning. Derfor kørte Søren købte for 20.000 kr. sko i Magasin, til ganske almindelig salgspris i Danmark. De fik varerne sendt i rette tid, men tabte selvfølgelig lidt penge, da salgsprisen i Tyskland generelt er 20% lavere end i Danmark.

I dag gør de alt for at undgå at blive lukket. Derfor pakkes alle varer til Amazon ALTID før, e-shoes.dk pakker til deres egne kunder.

Skal din webshop på Amazon?

Du bør se Amazon som en suplerende kanal, anbefaler Søren Kipling. Det er et stort marked at få del af. I dag sælger e-shoes.dk over 50 % via Amazon – en farlig stor del af deres omsætning.

3 måder at sælge via Amazon

  1. Sælg til Amazon via dit brand
    Gør du dette, så mister du kontrollen og priskrigen starter. Pas på!
  2. Opret alle dine vare på Amazon
    Det kræver, at du kan levere varen og besvare alle emails samt garantere levering.
  3. Du giver dine varer til Amazon. De står for lageropbevaring, ordrehåndtering og fikser alt andet.
    Du får adgang til verdens største kundeklub Amazon Prime.

Søren Kipling har i dag startet et bureau, hvor han rådgiver om Amazon: be-ahead.dk

Han anbefaler, at du laver et mix af nr. 2 og nr. 3:

Udvælg de varer, der sælger hurtigt, og sørg for at Amazon har dem på lager i Tyskland. Håndpluk en lille mængde produkter, som sælger godt. Dem opretter du på Amazon, men vær grundig med produktsiderne. Amazon sorterer efter relevans + popularitet. Du kan derfor ikke bare købe dig til at en god placering = customer is king.

Guideline til Amazon:

  • De prioriterer visning af deres tillægsydelser.
  • Produktkortet skal udfyldes grundigt.
  • Du kan have 7 billeder pr. produkt, så derfor uploader du 7 billeder.
  • Billede nr. 1 skal altid være produktet på hvid baggrund.
  • Titlen til dit produkt skal overdrives og være detaljeret.

Advarsel til Amazons regler:

  • Sørg for at målene på pakkerne passer.
  • Prøv aldrig at snyde.
  • Besvar emails med det samme.

Skal din webshop så på Amazon?

Ja, men Amazon skal blot ses som en ekstra salgskanal. Amazon er værd at overveje, fordi der er så mange kunder, der søger derinde.

Google: Research / man oser ”Indkøbsmode”
Amazon: “Return on investment er større pga købeklare kunder.

Annoncering på Amazon er en væsentlig del, hvis man vil opnå succes. Det handler om at komme frem hurtigt, elles drukner du.

Søren Kipling anbefaler:
“Vækst din webshop med Amazon – Men sørg for at gøre det rigtigt fra start af.”


Ehandelsdagen.dk får en stor anbefaling fra DanDomain.

Hjælp os med at dele dette blogindlæg,
hvis du kunne bruge et par af de udvalgte guldkorn.


Et stort tak !

Til Lise Korsgaard, Dennis Drejer og Søren Sieg Jensen.
Tak for en fantastisk dag og et flot program!

★★★★★


IVE Webinar – Skal du med?

Dansk e-handel i 2019:
Bliv opdateret om nye trends og tendenser

Livestream –  27. februar kl. 10.00

5 gode grunde:
Du lærer mere om e-handel !
Alle og enhver kan tilmelde sig !
Du får tilsendt et gratis replay !
Du får værdifuld giveaway !
Og det er gratis !!!

Men hvad betyder det så?!

Det betyder at der absolut ikke findes
nogen undskyldning for IKKE at deltage.

… fordi vi elsker e-handel

– Tilmeld dig her

 

Kathrine Svendsen

E-handelsspecialist | Marketingkoordinator at DanDomain A/S
Jeg er dedikeret, kreativ og resultatorienteret.
Kathrine Svendsen

Kathrine Svendsen

Jeg er dedikeret, kreativ og resultatorienteret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.