Julehandlens succes på nettet bliver bare større og større

Julen 2015 vil blive husket som endnu et rekordår for den danske e-handel, der igen triumferer med tårnhøje omsætningstal. Hos FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) er man ovenud begejstret for julehandlen, der må siges at overgå alle forventninger.

“Vores vurdering er, at næsten 3/4 af netbutikkerne har fået opfyldt deres forventinger til en rigtig positiv julehandel – og det vil sige, at en tredjedel af butikkerne ligger markant over, hvad der er budgetteret med. Det vil sige mere end 10-15 højere end budgettet. Vores forventninger om endnu en rekordjul bliver indfriet, og vi forventer, at op mod en fjerdedel af alle julegaver er købt på nettet. Rundt regnet er det 2 mia., der er blevet brugt på nettet her i julen,” siger Public Affairs og Kommunikationschef hos FDIH, Henrik Theil, til DanDomain.

Få din del af kagen – opret din egen webshop 

Pakke-boom og startskud

Der er sket en sand eksplosion af pakker hos Postdanmark, som har meldt ud, at der blevet sendt 20 % flere pakker i år sammenlignet med sidste år. De har fragtet omkring 8,3 mio. pakker alene fra e-handel her i julen 2015.

“Mængden af gaver og omsætningsstigningen vidner om, at vi igen har haft en rekordjul, og startskuddet lå omkring Black Friday. Vi har set en forskydning af julehandlen i år, hvor der har været knap så meget køb i november – i hvert fald af de ting, som man kunne forvente ville komme på udsalg til Black Friday. Så Black Friday har været det helt store startskud – og derefter er julehandlen så løbet i gang og toppet weekenden før jul,” siger Henrik Theil.

Julehandlen på nettet forventes at stige igen og igen

At julehandlen på nettet er steget, overrasker dog ikke FDIH. Henrik Theil mener, at vi kommer til at se e-handlen få en større del af detailhandlens kage.

“Vi har set en stigning i e-handlen i år på rundt regnet 20% i forhold til sidste år. Vi ser mere og mere af handlen, som bevæger sig over til den digitale del – og det interessante her er, at det i høj grad nu er mange af de etablerede, fysiske butikker, som er en del af e-handlen. Så e-handlen i dag er bare en del af detailhandlen. For fem år siden talte om, at der var en konkurrence mellem e-handlen og de fysiske butikker – men den er væk nu. Nu supplerer man sig selv ved netop at have en fysisk butik og en netbutik. Vi vil derfor se en større og større del af handlen foregå på nettet i takt med, at de såkaldt “internetindfødte”, som er født fra 1990 op frem, da de er vokset op med nettet og er vant til at handle der. Vi er bare ved at bevæge os mod et leje, hvor der stadig vil være fysiske butikker, men de vil være suppleret af netbutikkerne. Mulighederne er mangfoldige, og vi er først i gang med at afsøge dem og se, hvordan fremtidens detailhandel kommer til at se ud – men e-handlen vil spille en større rolle, og derfor vil vi se en vækst.” siger Henrik Theil.

Sådan gik det DanDomains Webshops

Her hos DanDomain har vi hele julen igennem kunne se begejstret til, da alle vores webshopejere sammen har løftet tronen på ny og har sat ny rekord for julehandlen. Der sat ny rekord på samtlige målbare salgsparametre.

Fremgang i december 2015 sammenlignet med december 2014 (målt på alle DanDomain Webshops):

261 mio (2015)
228 mio (2014)
Fremgang = 14,47%

Nye kunder i DanDomain Webshops:

965.422 (2015)
445.864 (2014)
Fremgang = 116,53%

Antal ordrer i DanDomain Webshops:

914.745 (2015)
420.827 (2014)
Fremgang = 117,34%

Forbedring af konverteringsrate i DanDomain Webshops:

3,3% (2015)
2,55% (2014)
Fremgang = 29,41%

Vi ønsker jer alle et rigtigt godt nytår og håber, at salget i 2016 bliver mindst lige så godt!

Er din butik stadig ikke på nettet? Prøv din egen webshop gratis og uforpligtende i 30 dage

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.