Knæk koden, og kend dine kunder

Med to veloverståede prisuddelinger, E-handelsprisen d. 23. maj, og European Ecommerce Awards i d. 2.-4. juni, er der sat nye standarder for e-handel. Unisport vandt E-handelsprisens Guld, og er nu ‘the one to beat’.

Med bl.a. konstant udvikling, flotte vækstrater, og deres unikke evne til at producere relevant indhold til målgruppen, var der ingen tvivl hos juryen. Unisport gik automatisk videre til den europæiske prisuddeling, hvor de sikrede sig en flot 3. plads.

DanDomain var også repræsenteret ved uddelingen, og vi kom hjem med rygsækken fuld af nye ideer til videreudvikling af shoppen. Det står nemlig aldrig stille, og for at vores kunder allerede nu kan få glæde af noget af det nyeste viden på området, har vi inviteret Annette Falberg, adm. direktør i FDIH rel=”nofollow” (Foreningen for Dansk Internethandel) til at komme med hendes bud på de største trends og tendenser indenfor e-handel. Annette vil samtidig komme med gode råd til hvad danske webshops kan lære af den europæiske udvikling.

Start din egen webshop med en nem webshop 

Annette FDIH beskåretAnnette Falberg, adm. direktør i FDIH, og medlem af Executive Committee i Ecommerce Europe.
Knæk koden, og kend dine kunder

De danske netbutikker er nogle af verdens bedste, men de udnytter ikke deres viden om kundernes adfærd godt nok. Dét går ud over indtjeningen.De danske netbutikker er verdensklasse. For tredje år i træk har vi hentet en top tre placering hjem fra den europæiske Ecommerce Award i Barcelona for vores evner inden for tilpasning af salg, produktudbud, marketing og kundeservice. Men hvis de danske netbutikker fortsat vil være førende inden for e-handel, skal de begynde at udnytte deres viden om kundernes adfærd – nu! Meget viden går tabt, fordi netbutikkerne ikke formår at bruge data om kunden. Det er ærgerligt, for den viden giver adgang til bedre kundeservice, og flere penge på bundlinjen.

 

Den danske e-handel har det bedre end nogensinde, og danskerne bruger stadig flere penge i de digitale kanaler. Ja, faktisk lagde danskerne for hele 55 mia. kr. i de elektroniske indkøbskurve i 2012! Der er derfor højere og højere krav til, at den enkelte netbutik virkelig “leverer varen” ved at leve op til kundernes forventninger – både hvad angår tilgængelighed, service, produkt og pris.

Lær din kunde at kende
Når kunder handler i netbutikker, efterlader de en masse digitale fodspor. De giver en masse værdifulde data om, hvordan kunden har fundet butikken, hvad de har søgt på af produkter, geografi i form af IP-adresser og lign. Disse data – det nye buzzword er ”Big Data” – giver en unik viden, som kan være med til at forbedre den enkelte webshop væsentligt – hvis man altså vælger at bruge denne viden!

Du kan skabe langt bedre shopping-oplevelser og styrke forretningen, hvis du baserer både den daglige drift og fremtidsplanlægningen på din konkrete viden om kunderne og deres køb. Kender du ikke brugernes opførsel på dit website, har du reelt ingen chance for at vide, om sitet imødekommer dine kunders behov. Analyserer du dine data, er der positivt udbytte for både kunderne og bundlinjen. Desværre er der alt for lidt fokus på mulighederne.

Sådan knækker du koden!
Når man sidder med fingrene langt nede i den daglige drift, er der ikke noget at sige til, at det at knække data ikke står øverst på to-do-listen. Men i sidste ende kan den øvelse være med til at forbedre forretningen, og udnytte ressourcerne optimalt.

For mange kan det virke som en uoverkommelig opgave at analysere så mange tal, men erfaringen viser, at det i sidste ende skaber markant bedre resultater. Forbedring af websitet kan spare både tid og penge – også for kunderne – når det er de rigtige forbedringer, der bliver lavet. Analysearbejdet sikrer, at du undgår at lave den samme fejl flere gange, og kunderne bliver mere loyale, når du matcher deres behov.

Lad dig inspirere af dem, der gør det godt
Indsamler du allerede data om dine kunder, er det bare om at komme i gang med at bruge din viden. Brug tid på at gennemgå data – træk på dine kolleger eller få ekstern hjælp – og dan dig så et overblik over, hvem dine kunder er, og hvad de efterspørger.

Det er en god idé at kigge på dem, der allerede bruger data. Lær af deres erfaringer og brug kun tid på det, du kan se virker. FDIHs E-handelskonference og Messe 2013, 10. oktober i Lokomotivværkstedet, er en oplagt mulighed for at få inspiration og konkrete værktøjer til at komme i gang med at analysere data. Her møder du både internationale og nationale eksperter, og du netværker med andre fra branchen om mulighederne for at bruge data. At analysere data kræver mange ressourcer, men det er godt givet ud, når du eksempelvis planlægger din næste kampagne for produkter, der ligner det køb, kunden sidst foretog.

Deloitte har udpeget 18 globale trends for 2013, og her er big data blandt de helt store trends. Så kort sagt: Brug den viden, du allerede indsamler om dine kunder og styrk både din marketing, kundedialog og dermed dit salg.

Brug data og lær dine kunder at kende: Tilmeld dig FDIHs E-handelskonference og Messe 2013 med rabat her – skriv ”dandomain” i rabatkodefeltet, når du tilmelder dig, så får du 20 % på normalprisen. OBS: Rabatter kan ikke kombineres.

En mening om “Knæk koden, og kend dine kunder

  • 28. juni 2013 kl. 08:49
    Permalink

    Big Data er det store Buzzword fortiden, men mindre webshops har ikke tiden imellem kundeservice, SEO, AdWords osv til at analysere alt det data de kan få hvis de samler det fra 10 forskellige systemer.

    Typisk kommer webshopejeren rigtig langt ved “bare” at se på nedenstående:

    1) Sæt gode mål i Analytics, også på mere end Ecom. Brug bounce data til punkt 2.
    2) Track adfærd via Mouseflow, hvad er årsagen til kunderne bouncer forskellige steder?
    3) Brugertest de teser du får ud af ovenstående.
    4) Splittest dem med mindre du er ret sikker på det også har en effekt.

    Mvh.

    Martin Skøtt
    http://www.novicell.dk

    Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.