Julehandlen anno 2017 slår rekorder

DanDomain afslører: Sådan var danskernes vanvittige juleindkøb 2017

Julemaden er ved at have lagt sig, dansen om træet er overstået, og gaverne er åbnet. Særligt webbutikkerne har haft en glædelig jul i 2017, da der blev købt julegaver som aldrig før.

En ny undersøgelse fra DanDomain, Danmarks største webshopudbyder, viser, at forbrugerne i gennemsnit har købt 20% flere julegaver end sidste år.

Ikke nok med at forbrugerne har købt flere gaver, har de også købt dyrere gaver – Der er både en pæn stigning i antal besøgende og i kurvstørrelserne.

Undersøgelsen viser en gennemsnitlig stigning på ca. 20,4% målt pr. dag på købesum. I forhold til samme periode sidste år er den samlede stigning for december måned på 21 %.

 

Shoppelysten var størst i weekenden

Det var de færreste danskere, der ventede til sidste øjeblik med at købe julegaverne.

Ifølge undersøgelsen var der flest, der handlede fra den 5. december og frem til den 19. december.

Weekenderne er klart der, hvor der er den største stigning i omsætning og antal ordrer.

 

Black Friday var startskuddet på julehandlen

Over halvdelen af forbrugerne begyndte at købe julegaver på Black Friday. Det viser en undersøgelse foretaget af Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

”Det er ganske interessant, at Black Friday er blevet det officielle startskud til julesalget. Vi hører også fra flere butikker, at selvom de ikke havde specielle Black Friday-tilbud, så havde de en super god salgsdag, fordi kunderne havde planlagt at købe flere af deres julegaver den dag,” siger Niels Ralund, direktør hos FDIH (kilde).

Det bekræfter tallene fra DanDomain også, som viste en omsætning, der var 571 % højere på Black Friday 2017, i forhold til hvad der dagligt omsættes for resten af året (kilde).

 

Forventninger til januarudsalget

Når salget har været så godt både til Black Friday og i forbindelse med julehandlen, kan man fristes til at tro, at januarudsalget bliver et flop.

Men hos DanDomain, som hoster mere end 3000 webshops, er forventningerne stadig høje.

”Vi ser som regel en tendens i januar, hvor forbrugernes shoppelyst stadig er høj. Måske er de på udkig efter gode tilbud på de ting på ønskelisten, de ikke fik i hænderne juleaften. I hvert fald forventer vi et fint januarudsalg for alle vores webshops,” udtaler Michael Møller Christensen, salgskonsulent hos DanDomain.

Maria Schlosser

Maria Schlosser

Content marketing medarbejder at DanDomain A/S
Brænder for (god) kommunikation. Erfaring inden for områder som SoMe, e-mail markedsføring, annoncering, copywriting og web. Elsker at lege med ord og skabe værdi for modtagerne.
Maria Schlosser

Maria Schlosser

Brænder for (god) kommunikation. Erfaring inden for områder som SoMe, e-mail markedsføring, annoncering, copywriting og web. Elsker at lege med ord og skabe værdi for modtagerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.